Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014
Köpte en Fiat Adria årsm 2015 i höstas och körde hem den glad i hågen från Tyskland, men så föll mörkret över Autobahn... Nu började jag blinka hysteriskt till höger 5 ggr varje gång jag skulle växla halvljus / helljus. Irriterande, eftersom jag är yrkeschaufför och hustrun trodde att jag nu fått "hjärnsläpp". Försökte träna upp motoriken i fingrarna senare och under en annan mörkerkörning och lyckades med största ansträngning undvika "fel-blinkandet" till höger i princip 4 ggr utav 5. Inte illa.
Utifrån förarperspektivet så har ingenjörerna på Fiat inte lyckats åstadkomma något vettigt, när det gäller förhållandet mellan hur föraren är placerad gentemot rattvinkel, pedaler och instrumentpanel. Har samma instrumentering i Mercan, har inga problem med blinkers eller att ha koll på hastighetsmätare / varvräknare ...
Bakom ratten i min Fiat, ser jag inte dessa instrument i ytterkant pga av ratten (som skymmer) och den går ju bara att höja i höjdled och inte att vinkla. Däremot mitt i synfältet ser jag hela tiden vilket datum det är (!) och detta med en "jättestor text", mycket informativ och nödvändig upplysning? Det går inte att byta ut texten till t.ex. digital visning av hastighet. Så långt tänkte inte den italienske(?) konstruktören... Köpte en Bobrik nu för att få en helt synbar digital hastighetsmätare som komplement och på köpet får jag fartkamera-passning.
Blinkersreglaget är delvis utformat som ett "Z" och sitter på tok fel och för långt uppe vid ratten. Hade varit bättre, att farthållaren och blinkersen bytt plats. Nu blir det som det blir som förare av en Fiat, man missar lätt vid avbländning och får på högerblinkersen 5 ggr istället. Livsfarligt, om man har någon bakom sig, som tror att det är "fritt fram att köra om". Det är så att man drar sig för att överhuvudtaget använda helljuset. Försöker att snällt lirka med spaken med tungan rätt i mun och hoppas, att h-vetet inte löser ut blinkersen av misstag... , hustrun får lära sig nya svordomar hela tiden. Kanske skulle man kompettera med en varningsskylt i bakändan på husbilen "Varning för föraren, behärskar inte blinkersen".
Mycket dåligt av Fiat, men tyvärr finns det inte så många alternativ att välja på som husbilsköpare. Fiat dominerar marknaden pga av prisbilden (?). Inte kan det vara förarkomforten, där skiljer det decennier i utveckliong mot andra förekommande bilmärken.
Den som kommer på en lösning på Fiats problem med blinkerseländet vs hel-/halvljus är välkommen med förslag. Jag är villig att själv bekosta en ombyggnad, bara det blir bättre.