• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helintegrerad, halvintegrerad?

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Helintegrerad, halvintegrerad?

Det krävs nog betydligt mer "bevismaterial" än ett inlägg i denna tråden för att erhålla några tyngre vitsord ifråga om klokskap m.m. Nej det handlar nog om att försöka köpa en husbil som liknar det ideal man ser framför sig. Både min hustru och jag tycker att VI fått den Husbil som VI ville ha. Eftersom VI båda är heltidsarbetande har VI heller ingen möjlighet att lägga hur mycket tid som helst på att leta upp det exakta idealet om nu detta fanns i en annan husbil. Det gäller i stället att acceptera vad man köpt och sedan vara nöjd med det! Gåvan att vara nöjd värderar jag betydligt högre än mer eller mindre allvarliga utdelade vitsord!

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Ett stort problem med råd är ju att man inte vet rådgivarens behov och hur de använder bilen. Man faller lätt in i fällan att tro att den som haft många husbilar eller husbil länge har "rätt". Så är det för dem med deras bil men det behöver inte gälla samma för dig.

Men givetvis ska man fråga många, men bara för att höra olika för och nackdelar av olika val, sedan ska man försöka överföra det till sitt behov.
Då tror jag man kommer rätt nära första gången.

Lycka till / Leif

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

En viktig sak att tänka på, tycker jag, är bagaget. Hur skrymmande blir det, och hur tungt.
Kann jag tänka mej att ha cyklar ute. Möbler och nivåklossar i en box på taket. Eller ska allt vara inne.
För en del räcker det med ett fack, att lägga plånboken i.Och en del behöver släp.;)
Kanske inte svar på frågan, men bra att tänka på.
bosse b

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Sen är det ju det här hur människan förhoppningvis utvecklas med åldern
(läs klokare) den bilen man köpte kanske inte funkar längre (barnen tröttnar
flyttar ut) då skaffar man kanske en bil lagom till 2 som passar vad händer då
jo det ploppar upp nåt som kallas barnbarn då ska man ju ha en bil som kanske
passar till det.å sen kanske det tillkommer en jycke eller 2
Sen har vi ju den aspekten med hur mycke pengar vill man lägga som vi gjorde
byte upp oss efter tillgångarna då får man ju ta skeden vackert i mun å handla därefter .Men en sak som vi märkt är att när man väl bott in sej i en bil så e de bra gött, men det står ju som sagt alltid nåt flådiare bakom nästa hörn.
Så det är ju en himla tur att det finns så mycket att välja på eller hur.
Så det där med å tipsa nån annan är görsvårt man kan bara vägleda men det
kan lika gärna bli en sidospår lycka till
Kommer fortfarande ihåg hur blåögd man var när första bilen skulle inföskaffas men vi har inte ångrat nånting (skitkul men dyrt);)

Glömde just nu är det helintergrerat som gäller för oss nästa år kanske
nåt annat

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tror jeg kan komme med en enkel oppskrift for å finne DIN EGEN husbil:
start med en eldre billige bil som er i den retningen du selv tror er best. Bruk denne i et år eller flere før du basert på hva som funker og ikke funker for dere velge mer rett for neste bil

Selv skaffet vi en 11 år gammel bil i 1996 som vi brukte frem til 2000. Denne gangen kjøpte vi en ett år gammel bil som vi ble meget tilfreds med bassert på vår erfaring med hva som fungerte for oss og hva som ikke fungerte i den første bilen. Denne hadde vi til 2008 før vi byttet til dagens bil av samme merke.

P

.PGS Hymer

Guest

Helintegrerad tycker jag är klart mycket roligare att köra , Helt annan känsla ,och man ser så mycket bättre ut med stor ruta.
I halvintegrerad sitter man för högt i stolen man får nästan solskyddet i synfältet, inte bra !

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Helintegrerad tycker jag är klart mycket roligare att köra , Helt annan känsla ,och man ser så mycket bättre ut med stor ruta.
I halvintegrerad sitter man för högt i stolen man får nästan solskyddet i synfältet, inte bra !

Visst blir man mycket snyggare i en helintegrerad...:twitcy:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi trivs mycket bra med våran helintegrerade och det enda som jag saknar är väl den vattenburna värmen .

Rymlig och bra där framme och eftersom vi sover i den nerfällbara bädden så är det ju alltid bäddat när sängen är uppe .

Kika gärna i "Min husbil " för bilder .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Etter 15 år med helintegrerte biler og diverse hyrninger av alkover i andre verdensdeler er det for meg helt klart at JEG foretrekker helintegrerte.
Dette kommer først og fremst av den bedre komforten i et førermiljø laget for husbilsbruk og ikke for distribusjonsbil bruk. De større vindusflatene gir en fantastisk oversikt for de 2 som sitter foran (og vi er nesten aldri flere enn 2) - bakdelen er behovet for avskjerming mot varmen om sommeren og kulden på vinteren. Samme avskjerming på innsiden fungerer i begge tilfeller, for en bil med varebilnese er løsningen tildekking på utsiden eller avstenging av førerhytten når en er parkert.

F

F.d. 50036

Guest

Visst är det tur att vi tycker olika! Jag har alltid tyck att en riktig husbil har alkov och om jag bara fick drömma skulle den vara byggd på en riktig amerikanare med många burkar i motorn.

Vi har haft en 6m alkovbil, Dethleffs 5832A Comfort, den var vi supernöjda med, kan fortfarande sakna den ibland. Nu har vi vår andra bil en Bürstner Argos 747-2, alkovbil på 8,86m. Den rymmer allt, nästan för mycket av allt, som att bo i en stuga camping-känslan försvann lite! Men bekvämt är det. Just nu känns det som bästa husbilen för oss och just det är ju det viktigaste att just ägaren till bilen är nöjd! Sedan är det alltid kul att diskutera och ta del av andras erfarenheter här i klubben, detta har givit mig så mycket kunskap under åren som medlem.

Mitt råd: Läs mycket på klubbsidan och behåll det som passar er!

Mvh Torbjörn

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Triv jättebra med våran helintegrerade FFB,
Sover själv i den nerfällbar bädden fram, kan ligga och läsa halva natten och stör ingen vid sedvanlig nattpinkning.
Sen är det en härlig känsla att sitta bakom ratten och upplena natur, utsikt i främmande länder mm. När jag sitter och kör min husbil trivs jag. (Ej autobahn)
Bilen är för övrigt tillägsisolerad mot motorljud.

Jägarn :spinny:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För min del hyllar jag principen att tänka efter före byte, nyköp, etc tillsammans upprätta en så kallad kravspec där man "från början bestämmer och viktar de egenskaper som ni vill ha ...... glöm inte körbarhet, kostnader, servicemöjligheter, mm"!

För den oerfarna är det viktigt att få tillgång till "bra och seriösa bollplank" med verkliga erfarenheter som kan inse och förmedla både för och nackdelar med egna innehav av fordonsobjekt .... !

För många är HB-köpet en stor affär, vid köp av villa också stort anlitas ofta expertis av något slag ... men vid HB-köp???

Tyvärr lider ibland möjliga referensgivare av att inte kunna erkänna att egna HB-innehav/ref-objekt inte enbart består av positiva ting (solsken). Jag blir i alla sammanhang misstänksam mot referenter som bara ser positiva ting, i detta fall egna HB-bilar, sådana 100%-igt goda karameller finns bara inte i verklighetens HB-värld!

F

F.d. 52945

Guest

Hej husbilsvänner!

Jag har haft nöjet att vara ägare till både en plåtis, helintegrerad och nu en alldeles ny halvintegrerad Burstner, vilken är bäst?? Helt omöjligt att svara på för alla modeller har ju någon speciell egenskap som är bättre än övriga modeller så är det.
Men nytt är nytt, sedan är det väl upp till var och en att tycka!

//Pilot:)

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej:music-icon:
Jag är helt säker på att en halvintregerad är säkrare att sitta i om det smäller.
De har en hytt som är stabilare om oturen skulle vara framme.
2179

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Under de gångna åren sedan mitt första självbygge i slutet av 70-talet har jag haft allehanda konstruktioner och det är min bestämda erfarenhet att det inte går uppnå en fullgod bokomfort vid vintercamping i Norrland om man inte avskiljer bodelen från förarhuset med en isolerad mellanvägg, med isolerade stall- eller skjutdörrar.

På senare år har jag inte använt husbilen vintertid annat än vid enstaka tillfällen, så numera klarar jag mig med KABE; men då får man leva med kallras framifrån, något som inte förekom vare sig i mina hembyggen eller i min gamla Niesmann eller i min specialritade Pillos.

aake

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja, nu sitter man här i snön o filosoferar o drömmer o planerar om kommande husbil. Ni som har erfarenhet av båda, skulle ni kunna dela med er av vad ni har för åsikter om helintegrerade och halvintegrerade husbilar. Fördelar, nackdelar?
Nu är jag ju amatör på området men undrar lite över den enorma yta som finns mellan instrumentpanel o vindruta på helintegrerade husbilar, åtminstone på dom jag sett på mässor o i försäljningshallar. Hur kommer man åt att torka av imma eller rengöra en sån vindruta på insidan utan att va akrobat?
med utflugna ungar behöver vi bara en bil för två o vi kommer att prioritera mobilitet, så kanske en plåtis kan va nåt? Eller upplevs de som trånga om man är ute nån längre tid?:confused::)
Betr "kravspec", det är inte så dumt om ni börjar med ex;
# ska vi använda HB'n både vinter och sommar, eller .... ?
# hur och till vad ska vi använda HB'n .... ?
# vad får den kosta i inköp, underhåll, mm .... ?
# sedan se i övrigt inlägg ovan .... !
om ni inte klarar ut dessa och liknande frågor först så lär det bli svårt att komma någon vart med map ursprungsfrågan!

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Under de gångna åren sedan mitt första självbygge i slutet av 70-talet har jag haft allehanda konstruktioner och det är min bestämda erfarenhet att det inte går uppnå en fullgod bokomfort vid vintercamping i Norrland om man inte avskiljer bodelen från förarhuset med en isolerad mellanvägg, med isolerade stall- eller skjutdörrar.

På senare år har jag inte använt husbilen vintertid annat än vid enstaka tillfällen, så numera klarar jag mig med KABE; men då får man leva med kallras framifrån, något som inte förekom vare sig i mina hembyggen eller i min gamla Niesmann eller i min specialritade Pillos.

aake
Delar dina åsikter till 100 prosent när det gäller kallras.
Åker nästan ny bil med värme ända frame i förahytten men jag tror inte det räcker till i norrland med -30 fy fasen.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
Toppen