• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helintegrerad, halvintegrerad?

F

F.d. 9073

Guest
Ja, nu sitter man här i snön o filosoferar o drömmer o planerar om kommande husbil. Ni som har erfarenhet av båda, skulle ni kunna dela med er av vad ni har för åsikter om helintegrerade och halvintegrerade husbilar. Fördelar, nackdelar?
Nu är jag ju amatör på området men undrar lite över den enorma yta som finns mellan instrumentpanel o vindruta på helintegrerade husbilar, åtminstone på dom jag sett på mässor o i försäljningshallar. Hur kommer man åt att torka av imma eller rengöra en sån vindruta på insidan utan att va akrobat?
med utflugna ungar behöver vi bara en bil för två o vi kommer att prioritera mobilitet, så kanske en plåtis kan va nåt? Eller upplevs de som trånga om man är ute nån längre tid?:confused::)

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Helintegrerad, halvintegrerad?

Det är nog en ren smaksak vilken bil som passar bäst. Lista upp det ni tycker är viktigt för er t.ex. långbäddar,tvärbädd,golvvärme,elpatron,köksutrustning m.m.
titta er sen omkring på olika modeller. Vi lyckades träffa rätt när vi köpte vår 3:e husbil och det verkar vara rätt så vanligt att det blir 3:e gången gillt. Lycka till.
MVH Gunilla 2927

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Vi köpte vår 1a HB ifjol sommar.
Ville ha en lite mindre smidigare som kan köras "varsomhelst".
Det blev en Plåtis 5,65 lång med tvärställd säng bak och Alde vattenburen värme = skönt! Vi trivdes bra med den.
Ville ha en lite större och lite mer att köra med (mer hk) så vi bytte i vintras till en 6,0 m Plåtis med Alde vattenburen värme och långbäddar. Med så "kort" - "helintegrerad"/Plåtis å långbäddar då är det nåt som får stryka på foten och det är lilla dinetten - hustru saknar dinetten - inte jag. Effektbox är också nåt som en del vill ha.
Fördelen med Plåtis är även att den är lite smalare och därmed lite smidigare att manövrera och parkera mm.
Testa/hyr/låna/provkör och jämför det ni är tveksamma på tex vilken sorts uppvärmning som passar er. Webasto/dieselvärmare och med eller utan gasol i bilen är också saker man bör diskutera igenom.
För oss tog det ca 1,5 år av studier av Husbilsklubben och titta/provköra innan vi bestämde os.
Vi köpte båda våra Plåtisar osett - utan problem! :)
Men det är väl ungefär som med båt - 3e gången gillt. :)
Oj va mycket trevligt ni har framför er - många timmar på Blocket och Mobile.de mfl ställen.
Lycka till.

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Min personliga erfarenhet är att en helintegerad kan vara lite skramligare än en halvintegrerad!

En halvintegrerad tror jag har ett väsentligare mindre luftmotstånd, som ger bättre prestanda i alla avseenden!

En helintegrerad känns och är rymligare fram och som ett mycket stort extraplus har ju en helintegrerad oftast en fin säng att fälla ner!

Sedan har vi säkerhetsaspekten och även där törs jag nog drista mig utan att veta exakt att en halvintegrerad i de flesta fall är bättre!
Fast jag har sett krocktester på några kvalitétshusbilar (helintegerade) som i mina ögon verkar nog så stabila!

Detta är mina icke vetenskapliga synpunkter!

Anders Bohman

B

Byggare Bob

Guest

Vi har provat såväl hel- som halvintegrerad och visst kan man tycka att det kanske finns lite bättre plats i en helintegrerad men som tidigare sagts, mera ljud och mera skrammel. Just nu har vi valt en halvintegrerad som är den modell vi trivs absolut bäst med.

Sedan vad längden beträffar tycker jag det inte spelar så stor roll, kommer man in på trånga gator i de europeiska småstäderna är det trångt i vilket fall som helst. Bredden på bilarna brukar inte skilja så mycket.

Med mera längd får man också in mera bekvämlighet. Skall man var ute länge känns det bra med bekvämlighet men smaken är som baken,delad!

Det bästa är att prova sig fram. Hyr man inte brukar det nog ta 2 till 3 byten innan man hittat hem.
Lasse

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Vi trivs otroligt bra med vår första helintegrerade bil efter 3 bilar med FIAT originalhytt. Särskilt bredden fram gör att det är enkelt, bekvämt och gott om plats när man vänder stolarna.

Jag håller inte med om att det skramlar osv. Helt tyst med en bra isolering mot torpedväggen upplever jag.

Dessutom tror jag att en helintegrerad är bättre isolerad i väggar och dörrar och sidofönster fram jämfört med tex. FIAT originalhytt.

Lycka till i jakten på husbil

B

Byggare Bob

Guest

Hej!

Vi trivs otroligt bra med vår första helintegrerade bil efter 3 bilar med FIAT originalhytt. Särskilt bredden fram gör att det är enkelt, bekvämt och gott om plats när man vänder stolarna.

Jag håller inte med om att det skramlar osv. Helt tyst med en bra isolering mot torpedväggen upplever jag.

Dessutom tror jag att en helintegrerad är bättre isolerad i väggar och dörrar och sidofönster fram jämfört med tex. FIAT originalhytt.

Lycka till i jakten på husbil
Ja, där ser man! Jag har helt motsatt uppfattning som du. Men vilken tur att vi inte alla tycker lika. Det hade varit tråkigt och till ock med lite enformigt.:yes::yes:
Lasse

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Mina erfarenheter bygger på innehav och jämförelse av dels en Hobby 750-03 (delintegrerad) och dels nu en Bürstner i726G-10 (helintegrerad), båda dessa tillverkare kan betraktas och jämföras som helt ok "påbyggare" av chassin.

B är helt fri från skrammel och inredesljud, vilket alltid var ett problem att arbeta med i H men troligen mer beroende på en allmän vidareutveckling av husbilsinredningar (mellan dessa).
B har ett motorljud klart lägre än i H.
B genererar något mer väg-/däcksljud än i H (tack vare plastinnerskärmar i H, verkar saknas för B-typer).

B kräver def acrobati för att manuellt ta bort imma/is från den stora framrutan.
B uppfattar att upp till 4 tons bilar så verkar helintegrerade jämförelsevis ha lägre verklig last förmåga.
B har klart bättre siktkomfort, över landskap, känns luftigare, etc
B har klart sämre värmekomfort, pga solinstrålning genom stora rutor, kan även vara problem för ex "läsa" GPS, backkamera, etc.
B har oftast ljusare sittgrupp och ger framförallt en enklare tillgång till de främre svängbara stolarna i samband med bordsanvändning.
B har nedsänkbar dubbelbädd över förarplats som ej inkräktar på innerutrymmen, ej möjlig i H.

Vad avser säkerhet, mm så ser jag inga stora skillnader mellan dessa typer, inga husbilar (fö inte heller distr-bilar) har seriöst testats och jämförts av något oberoende testinstitut på sakliga grunder! Märkligt nog saknas utveckade "legala krav" på säkerhetsområdet - jämför med personbilskrav och tester!

Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest

Som jag sa: en fråga om tycke och smak.
Ingen vill väl medge att den bil man har just för tillfället inte skulle vara bättre än den tidigare, eller?
Båda typer har såväl för som nackdelar, så det får bli upp till var och en att trivas och leva gött i eget val!
Lasse

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag håller med föregående talare när det gäller smak ock tycke. Dock tror jag inte ett smack på det där att det ska ta ett antal husbilar för att hitta rätt. Min första husbil känns alldeles rätt tack vare att jag kollade upp mitt behov INNAN jag köpte den. Jag kommer att byta den dag då mitt behov ser annorlunda ut. Dock kommer nuvarande alltid att ha en berättigad fint minne för livet. När det gäller personbilar så är jag nu inne på min 14:e bil. Var och en med sina för och nackdelar. Helt klart tillgodoser inte min första bil det behov jag har idag men det är ju tidens gång !! Inte sjutton går jag omkring och säger att det krävs 14 bilar för att hitta rätt !! Likaså när det gäller TV-apparater. Inte går man omkring och påstår att det krävs 15 TV-apparater för att hitta rätt! Nej, var sak har sin tid.

F

F.d. 18251

Guest

Jag håller med MarTom att kontrollera innan man köper vad man skall ha. Vi har vår första HB, en Frankia FF2 och det är precis det som vi vill ha. En delintregerad med en förarhytt som du kan stänga av när du kommer till den plats du skall vistas på. Vi vill inte sitta i stolarna fram då vi har parkerat bilen.
Vi stänger igen dörren till förahytten och har kvar toa/dusch och övriga bodelen. Fördelen med att stänga dörren är att man håller värmen borta på sommaren och på vintern håller man kvar värmen och släpper inte in kylan.
Soffan som vi har i bodelen är stor och skön där du kryper upp med boken eller tittar på TV:n och på kvällen bäddar du sedan upp soffan. Hur lätt som helst. Passar oss som hand- i- handske och vi har med oss erfarenhet från många sköna år i olika båtar och att använda utrymmen och smarta tänkanden på bästa sätt som passar just oss.
Att sedan storleken 6.48 meter också är lätt att hantera på mindre vägar gör det ju ännu bättre.
Det tog oss 1.5 år att hitta denna husbilen och det är ju som man säger att "den som söker han skall också finna".
Dessutom har vi också erfarenheter och tänkande från några husvagnar som vi har haft.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9073

Guest

Tack så hjärtligt alla ni som svarat. Va så säker på att ni gett oss mycke, men matnyttiga saker att fundera över.
En liten tilläggsfråga bara, det där med fukt i de "Vanliga" husbilarna, alltså inte plåtisar, är det ett stort problem? Ibland kan man få den uppfattningen när man tittar i husbilstidningar o liknande skrifter.:confused::)

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag lät fukttesta min husbil hos Ulricehamns husvagnsservice t.o.m 2008. Det kostade 500:- och tog 10 minuter för "kontrollanten" att testa detta. Efter det beställde jag en riktig testmätare som mäter fukt på 5 cm djup. Jag rekommenderar dig att göra detsamma !!

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Tror "hoppas" inte att fukten är något stort problem så länge man håller den på mattan med jämna kontroller och givetvis inte handlar något med gamla protokoll utan ser till att säljaren fixar fram ett färskt test utan tjafs då det annars kan bli ett dyrbart husbilsköp .

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Jag håller med föregående talare när det gäller smak ock tycke. Dock tror jag inte ett smack på det där att det ska ta ett antal husbilar för att hitta rätt. Min första husbil känns alldeles rätt tack vare att jag kollade upp mitt behov INNAN jag köpte den. Jag kommer att byta den dag då mitt behov ser annorlunda ut. Dock kommer nuvarande alltid att ha en berättigad fint minne för livet. När det gäller personbilar så är jag nu inne på min 14:e bil. Var och en med sina för och nackdelar. Helt klart tillgodoser inte min första bil det behov jag har idag men det är ju tidens gång !! Inte sjutton går jag omkring och säger att det krävs 14 bilar för att hitta rätt !! Likaså när det gäller TV-apparater. Inte går man omkring och påstår att det krävs 15 TV-apparater för att hitta rätt! Nej, var sak har sin tid.
Vill bara säga grattis till att du hittade rätt husbil första gången.
Vi försökte göra det men vår okunskap gjorde att vi inte lyckades med det.
Sökte och fick råd från många husbilsägare men upptäckte snart att vi alla har olika behov, samt att dom givetvis pratade varmt om just sin bil. Till slut hittade vi ju VÅR husbil som hade det VI sökte för nu hade vi ju skaffat oss egen erfarenhet. Att det blev 3:e gången gillt är ju smällar man få ta det viktiga är ju att vi till slut fann den.
MVH Gunilla ha en bra dag

B

Byggare Bob

Guest

Måste säga att jag beundrar din klokskap! Tänk om man bara hade bråkdelen av denna. Det är inte alla förunnat att hitta rätt i sitt första val av husbil. Sedan 2002 är vi nu inne på vår fjärde och som det känns just nu har vi lyckats hitta rätt. Vet inte om vi är lite tröga eller vi efterhand uppmärksammat förändrade behov, men just nu är vi tillfreds.

När det gäller personbilar har jag säkert, sedan jag fick mitt körkort 1961, bytt bil minst 50 gånger, och varit nöjd varenda gång.
Lasse

F

F.d. 29841

Guest

Hej Triumph.
Du har fått många goda råd av HB-folk med erfarenheter.
Ska du använda HB året runt eller bara under sommaren? Viktigt att tänka på.

Jag skulle nog inte köpa någon med STOR framruta, kalldrag (VARMT då solen skiner) och DYRT om det skulle händer något med stenskott.
Lucka till
/Vidhem

F

F.d. 29925

Guest

När jag resonerade om vilken typ av husbil som skulle komma i fråga föll valet på en alkov, verkade praktiskt med sängen över förarplatsen.
Men det tog inte speciellt lång tid innan jag kom underfund med att en husbil är mer HUS än bil, dvs man befinner sig betydligt mer tid i en stillastående bil än man är på vägarna.
Av den enkla anledningen blev det en helintegrerad, relativt bra utrymmen och skaplig komfort. Motorstyrkan(122 hk) kunde vara högre för 4,5 ton men man vänjer sig förvånansvärs snabbt.;)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om man, som jag, av och till åker på fiskeresor med olika vänner så måste man antingen köpa en väldigt stor husbil eller en alkovbil för att kunna unna sig lyxen av separata sovrum. Man blir lätt lite bortskämd på olika sätt med åren.
Men vore det så att jag enbart skulle resa tillsammans med hustrun då vore valet självklart: Dubbla långbäddar! Förutsatt att det finns utrymme för en rejäl duschkabin.
aake

Toppen