• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

helintegrerad eller inte ?

F

F.d. 25230

Guest
Hej jag och frun funderar på att byta bil så småningom, nu funderar vi på om det är svårare att få värme i en helintegrerad mot en med allkov som vi har nu, sen undrar man förstoss vilket märke man ska titta på, det ända vi vet är att 6 bäddar med fast säng bak behöver vi, priset upp till ca 450-500 tusen längd ca 6,50-ca 7,00 meter, tycker att helintegrerad verkar luftiga och fina mot allkov så det lutar åt helintgrerad,
Tacksam för förslag :)
MVH nenne2

Tobben

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2025
Sv: helintegrerad eller inte ?

Hej!
Vi har en helintegrerad Hymer och vi skulle aldrig kunna tänka oss någon annan du får ju in mer ljus och större plats mer att röra dig på men alla har vi ju olika smak. Du har ju bädden för två ovanför förarplatsen som du hissar upp i taket så är den borta och bilen blir ljusare och trevligare på dagtid. Värmen har vi aldrig haft problem med.

Lycka till med vad ni än köper.
:) Hälsningar
Tobben

F

F.d. 8036

Guest

Det är så individuellt vad man tycker. Min äkta hälft vill absolut inte ha en.
Hon vill inte sitta i ett skyltfönster säger hon.

Jag tänker nog mer på krocksäkerhet. Inbillar mig att det är lite mer plåt och mer motstånd i en halvintegrerad än vad det är i en helintegrerad.
Men jag kan ha fel.

Helintegrerade bilar blir också dyrare än en motsvarande halvintegrerad.

Men behöver man sängplatserna i förarhytten så är det ju en bra lösning.

Senast redigerad av en moderator:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!
Vi har bytt husbil många gånger och har prövat på alkov, delintegrerad och helintegrerad. Den senaste och som vi trivs bäst i är en delintegrerad Hymer 674 SL 2009. Som tidigare skribenter sagt är det mycket individuellt vad man tycker om och har behov av, men en bra motor är viktigt tycker vi, det är ju ändå den som skall dra fram hela ekipaget. Jag tycker ni skall åka runt och "känna efter" på kvalité och utförande, en bild är nog bra, men visar oftast inte verkligheten. Lycka till med sökandet!

Hälsningar Kerstin

F

F.d. 25230

Guest

Hej igen i dag var vi och titta lite på husbilslandet, kolladde in eriba modeller och så hadde dom några hymer som verka ganska bra men våra funderingar nu är hur hållbar är sängen över stolarna sen fundera vi på om dom helintegrerade börgar läcka in i dessa stora rutor fram allt ser så klent ut, tipps var man ska kolla läckage på dessa bilar, sen märkte vi att vi vill inte ha en hög säng alltså behövs inte garage för oss,
Man får nog leta och inte stressa sig fram till något bra, kolladde ochså skyway modeller inte fel det heller vi har ju inte alltid besök av barn och barn barn :)
Hälsningar nenne2

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur kallt skall ni vara ute i ? Vi har väl nosat som kallast på ca: -30* och lite blåst men vi har dubbelglas på sidorutorna i fram samt har jag gjort lite extra isoleringar .

Skall ni vara ute då det är kallt så rekonenderar jag vattenburenvärme med värmeväxlare från motorn samt gärna en webasto .

Sängen håller för oss iallafall =totalt 150kg .

Vill du ha en alkov med 6 bäddar i bak så finns ju denna modellen :

Dethleffs A 6981 | Södermanland | Blocket

Fördelen med alkov är ju om man har barn så är det ju ett litet lekutrymme när man står still .

F

F.d. 25230

Guest

Hur kallt skall ni vara ute i ? Vi har väl nosat som kallast på ca: -30* och lite blåst men vi har dubbelglas på sidorutorna i fram samt har jag gjort lite extra isoleringar .

Skall ni vara ute då det är kallt så rekonenderar jag vattenburenvärme med värmeväxlare från motorn samt gärna en webasto .

Sängen håller för oss iallafall =totalt 150kg .

Vill du ha en alkov med 6 bäddar i bak så finns ju denna modellen :

Dethleffs A 6981 | Södermanland | Blocket

Fördelen med alkov är ju om man har barn så är det ju ett litet lekutrymme när man står still .
Hej bengt-åke nu gav du mig griller i huvet ;) det där med lekutrymme hadde inte jag tängt på, det verkar ju hur bra som hellst ju, ja vi får väll åka runt nu under våren och titta på bilar tills vi hittar något passande.
PS: vi tängte kunna ta bilen året runt, vattenburen värme är alltså bättre på vintern, men tar det inte lång tid att värma bilen hadde en husvagn med vatten värme och den tog tid på sig,
Ha de gött hälsningar nenne2 :)

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Kan du hitta en med värmeväxlare ja då är ju bilen varm när du kommer fram. Annars så går det fortare om man använder gasolen att starta upp med.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nenne: Jo alkoven var en bra plats när barna var små och även en bra vilplats för gubben (mej) när man sträckkört på autobahn som man kunde ta igen sig i väntan på mat och fika ;) :) .. En bra fördel med den i annonsen är ju om inte alla åker med då får man ju ett bra cykelförråd när man vikit upp den nedre bädden i bak .

Nu är det bara 1 grabb hemmaboende och han åker bara med på dom äventyrliga resorna .
Så förutsättningarna för bilbehovet ändras ju med tiden och det som kändes rätt för 7 år sedan känns inte rätt nu och det vi har idag kanske känns fel om 5-6 år .

F

F.d. 25230

Guest

Nenne: Jo alkoven var en bra plats när barna var små och även en bra vilplats för gubben (mej) när man sträckkört på autobahn som man kunde ta igen sig i väntan på mat och fika ;) :) .. En bra fördel med den i annonsen är ju om inte alla åker med då får man ju ett bra cykelförråd när man vikit upp den nedre bädden i bak .

Nu är det bara 1 grabb hemmaboende och han åker bara med på dom äventyrliga resorna .
Så förutsättningarna för bilbehovet ändras ju med tiden och det som kändes rätt för 7 år sedan känns inte rätt nu och det vi har idag kanske känns fel om 5-6 år .
Hej igen jo detta har du rätt i :) och vi pratar om hur vi ska göra med bil val, men ett är vi överens om här hemma att vinterisolerad ska nästa bil vara, det finns ju inget tråkigare än att sitta hemma hela vintern, ut vill man ju :) och bilbyte har det vart tal på ett år nu och det böjar bli dags nu milen rullar ju på som bara den,
Hälsningar nenne ( Ronny man kan ju använda sitt riktiga namn ochså ) :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Har ni barn är en alkov definitivt det bästa valet. Då kanske ni vill sitta och ta t ex en öl på kvällen när ungarna lagt sig i alkoven. Dinetten är fri att använda.
Även när man ex lagar frukost så kan ungarna vara kvar i alkoven tills allt är färdigt och framdukat.
Sedan är alkoven en utmärkt förvaringsplats för stolar mm under färd.

F

F.d. 55256

Guest

Det är så individuellt vad man tycker. Min äkta hälft vill absolut inte ha en.
Hon vill inte sitta i ett skyltfönster säger hon.

Jag tänker nog mer på krocksäkerhet. Inbillar mig att det är lite mer plåt och mer motstånd i en halvintegrerad än vad det är i en helintegrerad.
Men jag kan ha fel.

Helintegrerade bilar blir också dyrare än en motsvarande halvintegrerad.

Men behöver man sängplatserna i förarhytten så är det ju en bra lösning.

Chassie, ram, motor och instrumentpanel är ju lika oavsett vilken påbyggnad som görs. den lilla skillnad som utgörs av skärmar och motorhuv är nog försumbar vad gäller krocksäkerhet.
Ove.G

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Personligen tycker jag helintegrerat är överlägset. Man får en helt annan gemensamhetskänsla med resten av familjen när man är ute på vägen.
Som förare sitter man ju i vardagsrummet istället för ”framme i hytten”. Med den luftiga känslan och utsikten fram som helintegrerat ger ”åker” man också mer än man bara kör.

Överslafen fram kan användas som förvaring både uppfälld och nerfälld. Efter avslutad sömn trycker man bara upp sängen i taket, bäddad eller obäddad och ordningen är återställd.

Till nackdelarna hör ju givetvis det högre priset.
För samma pengar väljer jag själv hellre en något äldre helintegrerad bil av premiumklass än en nyare alkovbil. Visst, det blir kanske inte blir riktigt lika tjusigt med en massa vitrinskåp och annat men å andra sidan är det rejäla grejer som tål att användas.
Jag tycker att många av de nyare billigare bilarna är riktigt rackiga i en del detaljer.
Vinteregenskaperna har nog inte så mycket med ålder, alkov eller helintegrerat att göra. Mer med konstruktion och värmesystem.

Nästa bil blir med 100% säkerhet också en helintegrerad.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Roger, det er en hyggelig bil du har - hadde en 1999 utgave av den samme, vinterbil fra fabrikken. Eneste problemet jeg hadde var at jeg hele tiden vurderte evt nye biler mot denne og fant ingen som var bedre uten å koste allt for mye. Har oppgradert til en 2008 Flair, fikk nesten igjen det jeg ga for den gamle i 2000!

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Hej,
precis som andra skrivit är det bästa att åka till en handlare och jämföra olika modeller. Vi har gått från alkovbil till halvintegrerad och är mycket nöjda. Tittade lite på helintegrerade och håller definitivt med om att det blir bättre rymdkänsla. Däremot kändes en del helintegrerade modeller lite knöliga för oss som var vana vid dörrar på bägge sidor (för förare och passagerare), samtidigt blir det ju i och för sig tätare utan en dörr. Om ni bestämmer er för en helintegrerad med stor och fin framruta var noga med att teckna försäkringen hos ett bolag som ger er en vettig självrisk för skador på framrutan (vet att de kan vara ganska dyra). Vad gäller ljuset går det ju att få panoramaluckor i taket, som ger ett bra ljusinsläpp.

Bettan o Einar

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Jag har haft en "plåtis" en helintegrerad och nu en halvintegrerad, vad som är bäst?? svårt att säga alla har ju sin tjusning, plåtisen med lilla formatet, suverän i stadstrafik och trånga gator i typ Frankrike och Spanien, helintegrerade bilen med sitt stora ljusinsläpp och nedfällbara sängen fram SOM dock inte kan mäta sig med min nuvarande Burstner med "drop down" säng ovanför dinetten..faktiskt mycket mer värt än vi trodde!

Sedan kan jag hålla med om att i helint. så utnyttjar man utrymmet mer där framme inget snack om saken, vad gäller vinteregenskaperna på den helint. så var de helt ok även om min nuvarande är bättre, men så är det en nyare modell med bättre värmesystem m.m. Det var jättesvårt att välja husbil mellan halv resp. helintegrerat att valet blev halvint. var egentligen bara vissa detaljer samt känslan att denna bil föll oss ismaken med sin fina interiör.
Verkstaden där jag servar husbilen var jätteglad åt valet av halvintegrerat p.g.a att den är lättare att komma åt att bli servad i motorn!!!

//Pilot

F

F.d. 25230

Guest

Hej alla glada :), vi har bestämnt att när vi tar ut våran så kan man åka och kolla bilar och kanske få ett bra inbytespris om man hittar det man söker, vi kollar alldrig plutter utan värdesätter funktion och hur praktisk bilen är i första hand :) sen vill vi ha en fast säng bak dubbel eller två enkla, och att man kan få främmat eller när man har med barnbarn ska det vara enkelt att bädda ner en säng till, dinetten vill vi kunna utnytja när det är bäddat fram och så om vädret är dåligt, så det blir säkert en helint eller alkov i ochmed detta med dinetten; men tack för alla svar, hoppas vi ses i sommar,

Ha de gött och tack igen för tipps och allt hälsningar nenne2

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det blir ju så att man får åka och kika på lite husbilar och vi åkte och tittade på den vi har nu i oktober 2008 och sedan åkte vi runt i flrea omgångar hela vintern och tidiga våren och kom på att den var just den vi kände för men som jag skrev det är den som passar oss just nu och om några år kanske vi vill ha långbäddar .

Det vi uppskattar som praktiska saker är skoskåp och klädgarderob/klädhängare vid dörren http://www.husbilsklubben.se/forums/husbil-image-4311-1241975092.html .
Bra soputrymme .
Samt är den väldigt luftig och mycket fönster http://www.husbilsklubben.se/forums/husbil-image-4312-1241975268.html .

Du kan ju titta i "min husbil" på olika användare så ser du hur dom bor .

Den som jag länkade till har ju en våningsäng i bak och vi entren så kan man ju ta upp en glugg för skoförvaring när man kommer in .

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det vi uppskattar som praktiska saker är skoskåp och klädgarderob/klädhängare vid dörren http://www.husbilsklubben.se/forums/husbil-image-4311-1241975092.html .
Bra soputrymme .

Ja detta är något som jag verkligen saknar idag och irriterar mig ordentligt på. Ibland undrar man ju vad de tänker på när de designar en bil. Skor, ytterkläder och sopor är ju alltid ivägen.

Detta kommer att ligga högt på min lista inför nästa bil.

Toppen