• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helförsäkring eller? på äldre HB

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja hur gör ni, har ni helförsäkrat på en äldre husbil.
Har en KNAUS från 1996. Mycket bra skick och värderas av mig som fin och väl fungernade.
Någon sålde en liknande och fick ut mer än 150 000 kr
dvs någonstans där är bilen värd på marknaden.
Men har man något för att ha den helförsäkrad? Kommer egen försäkrning att värdera den på ett rimligt sätt?
Har en kompis med en lika gammal bil, han blev påkörd när han var parkerad.
Dvs den andres fel, och dennes trafikförsäkring skulle stå för skadan. Men dennes försäkring värderade inte bilen till något i närheten tll marknadsvärdet, och han fick 3000 kr vilket inte på långa vägarräckte till reparation av skadan.
Så om jag skadar min husbil kommer min helförsäkring att ersätta mer än vad de anser bilen vara värd, i deras värld.

Funderar på trafikförsäkring, plus kanske bärgning. Men det kanske bara ingår i helförsäkring?

Hur gör ni med äldre HB?

Roysan

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja hur gör ni, har ni helförsäkrat på en äldre husbil.
Har en KNAUS från 1996. Mycket bra skick och värderas av mig som fin och väl fungernade.
Någon sålde en liknande och fick ut mer än 150 000 kr
dvs någonstans där är bilen värd på marknaden.
Men har man något för att ha den helförsäkrad? Kommer egen försäkrning att värdera den på ett rimligt sätt?
Har en kompis med en lika gammal bil, han blev påkörd när han var parkerad.
Dvs den andres fel, och dennes trafikförsäkring skulle stå för skadan. Men dennes försäkring värderade inte bilen till något i närheten tll marknadsvärdet, och han fick 3000 kr vilket inte på långa vägarräckte till reparation av skadan.
Så om jag skadar min husbil kommer min helförsäkring att ersätta mer än vad de anser bilen vara värd, i deras värld.

Funderar på trafikförsäkring, plus kanske bärgning. Men det kanske bara ingår i helförsäkring?

Hur gör ni med äldre HB?

Roysan
Har du halvförsäkring ingår brand, glas , stöld och bärgning mm

Vi har en 2008 har helförsäkring.

Tips är att ringa ditt bolag så får du veta hur dom hanterar försäkring och ersättning vid skada. Dom brukar vara bra på svara om funderingar

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Hej, jag tänker att det beror lite på vad man är beredd att förlora. Som du skriver verkar försäkringsbolagen sätta egna vinster i fokus och undervärderar fordon.
Man kanske också måste tänka på hur mycket man kör, och vart man brukar vistas. Min HB värderades runt 100 000 kr för några år sedan, väldigt högt i mina ögon, värdet har nog rasat sedan dess.
Så jag har halv försäkring, har det jag behöver med bärgning mm och tar smällen om det händer något.
Klart att i min värld så är bruksvärdet väldigt högt, att vara utan pga skada vore lite katastrof, men samtidigt något som finns med i tankarna.
Pratade med en försäkrings tjänsteman om hur man skall tänka, han tyckte att man skulle tänka på vad man hade råd att förlora och göra bedömning efter det.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, jag tänker att det beror lite på vad man är beredd att förlora. Som du skriver verkar försäkringsbolagen sätta egna vinster i fokus och undervärderar fordon.
Man kanske också måste tänka på hur mycket man kör, och vart man brukar vistas. Min HB värderades runt 100 000 kr för några år sedan, väldigt högt i mina ögon, värdet har nog rasat sedan dess.
Så jag har halv försäkring, har det jag behöver med bärgning mm och tar smällen om det händer något.
Klart att i min värld så är bruksvärdet väldigt högt, att vara utan pga skada vore lite katastrof, men samtidigt något som finns med i tankarna.
Pratade med en försäkrings tjänsteman om hur man skall tänka, han tyckte att man skulle tänka på vad man hade råd att förlora och göra bedömning efter det.
Bra skrivet.

Sen brukar försäkringsbolag gå efter handlares inbytesprislista

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Har man försäkring..så har man det !
Har man inte försäkrat... ja då är det så och man får ingen ersättning.
Undantag om det är någon annans " fel".
Det kan säkert finnas olika uppfattningar i frågan. Alla spekulationer kring hur försäkringsbolag värderar, ändrar inte ovanstående.. ..
Jag har flera bilar... några av dem har ett lågt marknadsvärde, men jag har alltid helförsäkrat... några är avställda, med garageförsäkring, använder inte alla på samma gång.
Risken för småskador är ganska stor... Risken för vildsvin, rådjur o liknande också stor. Det behövs inga stora skador för att en reperation blir ganska kostsam, särskilt om det behöver lackeras.
Inbrottsförsök o skadegörelse!
Det där att få ersättning i kontanter o själv fixa...gillar inte försäkringsbolag alltid...Risken är att saker inte blir åtgärdade och bilar körs med olika ev fel.
Så, jag rekommenderar helförsäkrat...
Att ha bilar med så stort värde som 100-150 tusen! Absolut helförsäkrat. Tyvärr.
Det är en kostnad man bör ta.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Något som man nog absolut bör betala för i alla fall är halvförsäkring som Tompan60 nämner där det kommer till, brand, stöld, bärgning och så inte minst glas med oftast en självrisk bara på kanske runt 1600:- och då helst också utan procent av rutans kostnad på det priset som var vanligt pålägg förr.
Bilar med plåthytten kvar går väl ev. att betala... kanske, men kolla först vad det kan kosta, för ett byte räcker säkert till rätt många halvförsäkringspremier.
Man bör veta att byta ruta på en helintegrerad äldre husbil typ kanske en HYMER som det ändå går rätt lätt att för firmorna att få tag i en ruta till eftersom den rutan sitter i många bilar koststar på.
Man får i alla fall slanta upp ca. 22.000:- för att få en ny sådan ruta insatt. Det första bytet som gör att man får en ny fin istället för kanske en gammal med massor med småskador som stör i solen kan kanske vara ok. men oturen att åter behöva byta en till efter drygt två år till samma pris skulle svida hos de flesta.... sammanlagt 44.000:-, får man mycket bränsle för än i dag ;).
I nyare helint. bilar som ex. där torkarna kommer ut genom glaset och andra finesser kan det rusa över 40.000:- för ett byte.

Att själv börja försöka söka en ev. beg ruta och göra jobbet själv är rätt bökigt med så stora rutor, och bara frakten för en glasruta kan nog avskräcka eftersom den storleken tyvärr överskrider en palls längd 120cm.

Som lite extra så kom ju Bürstner för X antal år sedan med en hög panoramaruta i en del helintigrerade bilar. Som ju såg avskräckande dyr ut, men den var faktiskt billigare än helintegrerade standardrutan, för den var tagen från bussmarknaden och en standardruta som var billigare än den mindre rutan som normalt satt där. Men en hel del av priset är ju även monteringen av de här stora rutorna.

M.v.h. JANKRO.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag har en släkting som haft samma diskussion avseende en fin, men inte riktigt samlarbil (personbil), med sitt försäkringsbolag. Svar - "marknadsvärde". Min släkting blev inte jättemycket klokare - skillnaden mellan försäkringsbolagets marknadsvärde för bruksbil typ 30 år gammal och min släktings uppfattning avseende marknadsvärde var stor.

För många år sedan hade jag en s.k entusiastbil med märkesförsäkring - Porsche. För att kunna teckna den märkesförsäkringen kom representant för klubben och besiktigade bilen och det upprättades ett protokoll där skicket dokumenterades och man angav ett intervall avseende marknadsvärde. En husbil och en äldre Porsche skulle kunna ha samma marknadsvärde - och - spridningen i marknadsvärde kan vara jättestor.

Man kan diskutera till man blir gråhårig - det har jag varit sen länge - men det var kanske nått för HBK att fundera över - försäkring/äldre husbilar (behöver nog inte vara speciellt gamla) - är det möjligt att dokumentera skicket gällande typ vart 3:e år. Det krävs förmodligen ett samarbete/acceptans med försäkringsbolagen - det behöver dokumenteras - medlemmen måste betala för tjänsten, men det kanske ändå skulle vara värdefullt - hur är skicket på min bil för den händelse att den skulle skadas ? Jag förstår försäkringsbolagen - hur f...n ska man värdera en Y år gammal husbil som ingen jä..l tittat på dom senaste många åren ???

Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har man försäkring..så har man det !
Har man inte försäkrat... ja då är det så och man får ingen ersättning.
Undantag om det är någon annans " fel".
Det kan säkert finnas olika uppfattningar i frågan. Alla spekulationer kring hur försäkringsbolag värderar, ändrar inte ovanstående.. ..
Jag har flera bilar... några av dem har ett lågt marknadsvärde, men jag har alltid helförsäkrat... några är avställda, med garageförsäkring, använder inte alla på samma gång.
Risken för småskador är ganska stor... Risken för vildsvin, rådjur o liknande också stor. Det behövs inga stora skador för att en reperation blir ganska kostsam, särskilt om det behöver lackeras.
Inbrottsförsök o skadegörelse!
Det där att få ersättning i kontanter o själv fixa...gillar inte försäkringsbolag alltid...Risken är att saker inte blir åtgärdade och bilar körs med olika ev fel.
Så, jag rekommenderar helförsäkrat...
Att ha bilar med så stort värde som 100-150 tusen! Absolut helförsäkrat. Tyvärr.
Det är en kostnad man bör ta.
Kruxet med helförsäkring på en gammal bil är just att försäkringsbolaget värderar ner bilen betydligt mer än marknaden.
Fick en skada på min gamla husbil -99 (påkörning/smitning) som vi skulle få ta själva med helförsäkring skyddet.
Försäkringsbolaget värderade att vi skulle få ut 5 000kr för att laga skadan på verkstad där de beräknade att det skulle kosta mellan 15 och 20 tusen att laga (utifrån foton).
Skulle vi laga själva skulle vi inte få något.
När vi sedan kom och visade husbilen för verkstaden vägrade de åta sig reparationen då det inte gick att få fram delar.
Det slutade med att jag fick laga själv vilket blev billigare än självrisken.
Har nu halvförsäkring på alla bilar över 10år gamla utom de riktigt gamla där helförsäkring är billigare än bruksarnas trafikförsäkring....

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag har min Hobby 650 från 1998 helförsäkrad. Jag sparar alla kvitton och gör regelbundet fotodokumentation av bilen för att vid ett evt försäkringsärende kunna bevisa skicket på bilen för det är försäkringstagaren som har bevisbördan. Har gjort samma med min personbil som är från -05 som förmodligen är en av dom finaste i landet och det skulle vara katastrof att få den värderad enligt blocket annonser eller liknande.

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Du skall erhålla en summa så du kan köpa en likvärdig husbil. Du anger ju också ett värde till bolaget vid införsäkring. Ex: du skall byta bil och går då ett inbytesvärde. Men så händer en olycka och bilen blir skrot. Du skall då få ersättning så du kan på en seriös bilhandel köpa en likvärdig bil. Gissningsvis blir ersättningen 20-25 tusen högre än inbytesvärdet. Finns så många skrönor om att bolagen undervärderar. Om det vore så, hur många kunder får det bolaget???

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du skall erhålla en summa så du kan köpa en likvärdig husbil. Du anger ju också ett värde till bolaget vid införsäkring. Ex: du skall byta bil och går då ett inbytesvärde. Men så händer en olycka och bilen blir skrot. Du skall då få ersättning så du kan på en seriös bilhandel köpa en likvärdig bil. Gissningsvis blir ersättningen 20-25 tusen högre än inbytesvärdet. Finns så många skrönor om att bolagen undervärderar. Om det vore så, hur många kunder får det bolaget???
Det är väldigt olika mellan bolagen men framförallt vilken handläggare man får.
Har fått bilar ofrivilligt skrotade och därav värderade vid tre tillfällen.
Tillfälle 1 värderades bilen betydligt lägre än motsvarande (min var lågmilad och helt utan rost) och fick visserligen samma årsmodell men rostig och betydligt fler mil.
Tillfälle 2 nästan lika illa som tillfälle 1 vilket gjorde att jag bytte bolag (från ett av de största till ett mindre).
Tillfälle 3 fick jag ca 20 000mer än motsvarande bilar på Blocket....

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Är man inte nöjd med försäkringsbolagets värdering kan man vända sig till någon av Sveriges Handelskamrar och få en opartisk värdering.
Det kostar såklart en peng, men det kan det kanske vara värt...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ett problem med gamla/äldre husbilar verkar ju också kunna inträffa vid ev. "full" helkass ersättning, så att den inte ens täcker alla nya uppgraderingar för Modern Living med pumpar, batterier, bredband, antenner, TV och laddning både från kraftigare generator, solpaneler och 230V. Då gäller det i alla fall att få tillstånd att plocka bort allt sådant för återbruk som det så modern heter och bara behöva gråta över gammal helbra förlorad bil som innebär mycket arbete för att ersätta även ev. med en nyare modell.

M.v.h. JANKRO.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Tack för alla bra inlägg i frågan. Intressant med allt engagemang i frågan!

Blir mycket att överväga.
Klart att det är mycket pengar med en helförsäkring 3-4 tusen per säsong.
Om man ställer av under vintern.
På 14 år med samma bil och samma försäkring blir den en slant man har betalat in.
Ett stenskott med byte av framruta har jag i alla fall fått av försäkringsbolaget, utan prbl, men med 1500 i självrisk.

Klart att kör man sönder, lätt att mosa alkoven mot en tallstam, eller om det viker ner sig i diket, då blir det skrot av bilen.

Man kommer nog kanske ändå att överväga att köra samma helförsäkring yttrligre några år, nu är det ju snart veteranbil så skatten utgår. Blir ju en god kostnadsersättning.

Då uppstår frågan om en skattefri husbil ökar i värde? men kanske minskar i värde hos försäkringsbolaget.
Ja man kan spekulera.

Roysan

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2026
Vi hade en gammal husbil från -91
och jag lyckades att kortsluta batteriet så att det brann i mellangolvet
och inga problem med försäkringen även att jag har klantat mej
Fick tid på verkstad men jag har inget förtroende för verkstäder i husbilsvärden
så självklart så fixade jag det själv och inga problem för bolaget att betala
/Nicklas

Bilagor

• 20170928_184635.jpg
    20170928_184635.jpg
    448,6 KB · Visningar: 8

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för alla bra inlägg i frågan. Intressant med allt engagemang i frågan!

Blir mycket att överväga.
Klart att det är mycket pengar med en helförsäkring 3-4 tusen per säsong.
Om man ställer av under vintern.
På 14 år med samma bil och samma försäkring blir den en slant man har betalat in.
Ett stenskott med byte av framruta har jag i alla fall fått av försäkringsbolaget, utan prbl, men med 1500 i självrisk.

Klart att kör man sönder, lätt att mosa alkoven mot en tallstam, eller om det viker ner sig i diket, då blir det skrot av bilen.

Man kommer nog kanske ändå att överväga att köra samma helförsäkring yttrligre några år, nu är det ju snart veteranbil så skatten utgår. Blir ju en god kostnadsersättning.

Då uppstår frågan om en skattefri husbil ökar i värde? men kanske minskar i värde hos försäkringsbolaget.
Ja man kan spekulera.

Roysan
------------------------------------------------
Hejsan, ja försäkringar är ju jättetråkiga att betala till år efter år, och kanske inget händer heller, så man får någon "valuta för pengarna".....
Tyvärr är det ju det som är idén med försäkringar att det inte händer för mycket med för många för då skulle premien bli ändå dyrare, även om man inser att försäkringsbolagen är vinstdrivande.

Man får nog vända på frågan i stället och fråga sig själv, om det händer något som en halvförsäkring täcker är jag beredd att att betala alla de varianterna helt själv (även om man är en sådan som helst gör allt arbete själv) när bara en bärgning eller en ruta kostar åtskilliga års halvförsäkringspremie.

Om man sedan tar helförsäkringsbiten så får man ju fundera på om man är beredd att bli av med hela bilen och dess värde om man själv klantar till det rejält och då har tillåtelse att plocka lite dyra eftermarknadsdelar från bilen eftersom försäkringsbolaget inte betalat ut bilen från dig. Samt också fundera på om man vill/kan rusa iväg och köpa en annan bil direkt om man inte vill leva utan husbil.
Den kostnaden kommer ju också att överskrida mer än åtskilliga års försäkringspremie även med äldre bilar, och även om man inte blir helt nöjd med deras första försök till för dålig ersättning och lyckas höja den.

Det verkar ju också när det händer någon katastrof med hus att det finns många som inte har försäkring som täcker tyvärr, och de själva äger ett betalt hus.....

Eller en som fick betala 87.000:- för operation på sin hund eller alt. några tusen för avlivning.

Man måste nog ställa sig frågan "är jag beredd att ta smällen om den kommer" utan att då känna ångest helt enkelt.

M.v.h. JANKRO.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
En försäkring har man för att skydda sig ekonomiskt om något skulle hända.
Den blir inte billigare av att det händer olyckor .... det är bara bra om det inte händer några skador..... det är tryggheten man betalar för.
Vad sen ett försäkringsbolag ersätter o hur rimligt detta är.... kan man ju alltid diskutera kring.... men det blir ju inte mera trygghet av att inte ha försäkrat...
Vari består skillnaden kring hur man ska tänka om man äger en husbil med ett värde på 100 000, 300 000 eller 800 000 ?
Jag tycker att alla tre ska ha helförsäkring. Det finns ingen skillnad ur ägarnas perspektiv. Ett vildsvin eller ett större rådjur! Kostnaden för att reparera kan bli stora. Det är en typ av olycka som oftast kan va svår att undvika. Sänka farten men de springer ändå rakt ut.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
En försäkring har man för att skydda sig ekonomiskt om något skulle hända.
Den blir inte billigare av att det händer olyckor .... det är bara bra om det inte händer några skador..... det är tryggheten man betalar för.
Vad sen ett försäkringsbolag ersätter o hur rimligt detta är.... kan man ju alltid diskutera kring.... men det blir ju inte mera trygghet av att inte ha försäkrat...
Vari består skillnaden kring hur man ska tänka om man äger en husbil med ett värde på 100 000, 300 000 eller 800 000 ?
Jag tycker att alla tre ska ha helförsäkring. Det finns ingen skillnad ur ägarnas perspektiv. Ett vildsvin eller ett större rådjur! Kostnaden för att reparera kan bli stora. Det är en typ av olycka som oftast kan va svår att undvika. Sänka farten men de springer ändå rakt ut.
Här beror det lite på vad kosnaden för en reparation hamnar risken är stor att bilen för 100 000 blir inlöst och bilen för 800 000 blir lagad.

Toppen