• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Hastighetswire

Sahl

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32470
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att byta hastighetswire på en Hymer 93 års modell Fiat Ducato. Är den svår att byta eller kan man göra det själv. Har viss erfarenhet från bilreparationer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det har jag gjort två gånger, men för länge sedan.
Två gånger blev det för att den första jag fick tag i var någon billig pirat som funkade men som hördes rassla inne i sitt hölje så det blev en annan av bättre fabrikat vid det andra bytet.
Du får lossa instrumentpanelen (två skruvar på sidorna på panelen har jag för mig) och lätta ut den en bit i överkant. Man får vara lite försiktig för det stramar lite med kablar och anslutningar till panelen, men de behöver inte lossas. Hast.wir. går in i sitt fäste från sidan om man tittar uppifrån, och sitter fast med en klämring/koppling som dras lite och lossar (lite som en slangkoppling) du kan kolla den nya kabelns koppling.
Det gäller att lägga den nya kabeln i en mjuk böj som den gamla inne i kupen delvis under golvmattan så du inte får en hoppande effekt på nålen.
Sedan har du en gummitätning genom plåten som följer med den nya kabeln.
Och sist men inte minst så finns det två varianter av infästning i växellådan tyvärr.
Jag har tyvärr ingen aning om det beror på bensin eller diesel, årsmodell eller ev. fabrikat på chassit men det finns två varianter i alla fall så det måste kollas upp. Din är ju en rätt sen generation 1, så om det beror på årsmodell så kan det vara läge att se upp.
Jag fick frågan för ett tag sedan av en som bytt ut växellådan och då passade inte hast.wir. i den "nya" lådan. Jag vet inte hur, men det löste sig säkert med en ny kabel.
Jag är ju då inte heller helt säker på att det stämmer även om man skriver in sitt bilnummer och får upp kablar tyvärr, men man kan ju på vissa sidor kryssa i att firman skall kolla så det blir rätt del till bilen, och skulle det inte passa då så är problemet helt upp till dem.

Jag vet inte riktigt var man skall lägga ett byte på svårhetsskalan....... Men kan du se över dina bromsar liiite, samt fixa lite glapp i kablar till ex. lyset, med tanke på instrumetpanelens kabelanslutningar och försiktighet med dem, så hamnar nog ett byte av hast. wir. rätt lågt på svårighetsskalan.
En inbyggd kort kafferast borde räcka ;).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Sahl

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32470
Medlemskap
2024
Hejsan, det har jag gjort två gånger, men för länge sedan.
Två gånger blev det för att den första jag fick tag i var någon billig pirat som funkade men som hördes rassla inne i sitt hölje så det blev en annan av bättre fabrikat vid det andra bytet.
Du får lossa instrumentpanelen (två skruvar på sidorna på panelen har jag för mig) och lätta ut den en bit i överkant. Man får vara lite försiktig för det stramar lite med kablar och anslutningar till panelen, men de behöver inte lossas. Hast.wir. går in i sitt fäste från sidan om man tittar uppifrån, och sitter fast med en klämring/koppling som dras lite och lossar (lite som en slangkoppling) du kan kolla den nya kabelns koppling.
Det gäller att lägga den nya kabeln i en mjuk böj som den gamla inne i kupen delvis under golvmattan så du inte får en hoppande effekt.
Sedan har du en gummitätning genom plåten som följer med den nya kabeln.
Och sist men inte minst så finns det två varianter av infästning i växellådan tyvärr.
Jag har tyvärr ingen aning om det beror på bensin eller diesel, årsmodell eller ev. fabrikat på chassit men det finns två varianter i alla fall så det måste kollas upp. Din är ju en rätt sen generation 1, så om det beror på årsmodell så kan det vara läge att se upp.
Jag fick frågan för ett tag sedan av en som bytt ut växellådan och då passade inte hast.wir. i den "nya" lådan. Jag vet inte hur, men det löste sig säkert med en ny kabel.
Jag är ju då inte heller helt säker på att det stämmer även om man skriver in sitt bilnummer och får upp kablar tyvärr, men man kan ju på vissa sidor kryssa i att firman skall kolla så det blir rätt del till bilen, och skulle det inte passa då så är problemet helt upp till dem.

Jag vet inte riktigt var man skall lägga ett byte på svårhetsskalan....... Men kan du se över dina bromsar liiite, samt fixa lite glapp i kablar till ex. lyset, med tanke på instrumetpanelens kabelanslutningar och försiktighet med dem, så hamnar nog ett byte av hast. wir. rätt lågt på svårighetsskalan.
En inbyggd kort kafferast borde räcka ;).

M.v.h. JANKRO.
Tackar så mycket för svaret. Känns som att jag bör kunna fixa detta själv då jag har menat en del med bilar förr i tiden.
 
Toppen