Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Husbil upp till 3,5tVad är det hastighetsbegränsninghar som gäller för husbilar över 3,5 t i Danmark.
Har de ändrat?Väger den under 7500 och har ABS bromsar så gäller 100
Varför vill man åka 100 med husbil någonstans?Varför skulle man vilja åka 100 i en husbil i vackra Danmark
Ja det ändrades 2018 men tydligen har jag missat Tempo 100 dekalen. I inlägg 5 finns en utförlig förklaring.Har de ändrat?
Tidigare (om jag inte minns helt galet) gällde det bara de som besiktigat sin bil i Danmark och fått ”Tempo 100” (osäker på benämningen).
Men då stämmer fortfarande mitt minne, att 100 gäller bara de som gjort särskild besiktning och fått Tempo 100-godkännande.Ja det ändrades 2018 men tydligen har jag missat Tempo 100 dekalen.
Har man som utländsk husbil fått Tempo 100 godkänd en gång, så behöver man inte någon mer besiktning i Danmark.Husbil over 3.500 kg kan få en tempo 100 godkendelse hvis besigtiges i Danmark hvert andet år.
Uden Tempo 100 godkendelse er max. 80 km/h eller lavere hvis skiltet.
Der er yderligere betingelser som du kan læse om her:
Tempo-100 Danmark Campingbil - Book tid hos Applus Bilsyn
Fra 15. marts 2018 kan du køre op til 100 km/t på de danske motorveje med din campingbil. Bestil tid til Tempo-100 Danmark godkendelse hos Applus Bilsyn:www.applusbilsyn.dk
Læg mærke til at en Dansk Tempo 100 godkendelse gælder ikke i Tyskæland. Dertil kræves en særskilt besigtigelse, som meget vel kan udføres i Danmark, hvis synshallen har licens til det.
Om du har tur och den danska polisen inte stoppar dig, så ja.Har man som utländsk husbil fått Tempo 100 godkänd en gång, så behöver man inte någon mer besiktning i Danmark.
I Tyskland krävs ingen Tempo100 för husbil.Husbil over 3.500 kg kan få en tempo 100 godkendelse hvis besigtiges i Danmark hvert andet år.
Uden Tempo 100 godkendelse er max. 80 km/h eller lavere hvis skiltet.
Der er yderligere betingelser som du kan læse om her:
Tempo-100 Danmark Campingbil - Book tid hos Applus Bilsyn
Fra 15. marts 2018 kan du køre op til 100 km/t på de danske motorveje med din campingbil. Bestil tid til Tempo-100 Danmark godkendelse hos Applus Bilsyn:www.applusbilsyn.dk
Læg mærke til at en Dansk Tempo 100 godkendelse gælder ikke i Tyskæland. Dertil kræves en særskilt besigtigelse, som meget vel kan udføres i Danmark, hvis synshallen har licens til det.
Vad blir påföljden då, fortkörningsböter?Men om du blir stoppad slår de upp ditt reg.nummer och så kan de se när den danska Tempo 100 blev godkänd och så är det 2 år efter det.
Här är ett mail från danska Färdselsstyrelsen (syns dåligt vet inte hur man lägger in text) Där är svaret på min fråga om manOm du har tur och den danska polisen inte stoppar dig, så ja.
Men om du blir stoppad slår de upp ditt reg.nummer och så kan de se när den danska Tempo 100 blev godkänd och så är det 2 år efter det.
Tyvärr!
Men har man en bil som är uppvägd och inte ser "större" ut (tänk Morelo eller Concorde eller dubbelaxel bak), är chansen att de inte stoppar dig större.
Här är ett mail från danska Färdselsstyrelsen (syns dåligt vet inte hur man lägger in text) Där är svaret på min fråga om man
måste in och besiktiga vartannat år i Danmark.
Får då nedan svar: att utländska husbilar räcker det med ett godkännande av Tempo 100 och ingen mer besiktning behövs i Danmark..
Visa bilaga 233586
Njaa de mindre husbilarna blir allt vanligare inte minst med tanke på alla plåtisar så 80 för " vanliga husbilister" håller jag inte riktigt med om. Snarare samma hastigheter som normala personbilar för alla inter 3,5 ton!Men då stämmer fortfarande mitt minne, att 100 gäller bara de som gjort särskild besiktning och fått Tempo 100-godkännande.
Så 80km/h för "vanliga husbilister".
Fast husbilar över 3500kg, som hastighetsgräns och Tempo 100 var det mitt svar handlade om .Njaa de mindre husbilarna blir allt vanligare inte minst med tanke på alla plåtisar så 80 för " vanliga husbilister" håller jag inte riktigt med om. Snarare samma hastigheter som normala personbilar för alla inter 3,5 ton!
Därav min fråga ovan, vad händer om man kör med ett Tempo 100-märke som är mer än 2 år?Säger bara Håll hastigheterna. Det kostar multum annars 8500 kr för mig plus ett körkort som inte gäller i danmark för mig i två år för 24 km för fort.
Släppte gasen för sent vid ett vägbygge,