• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighetsbegränsa husbilar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KabeLXL2

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
18829
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsbegränsa husbilar?

Lastbilar med släp och även dragare med trailer dom har begränsad hastighet till 80 km. Har Du/Ni sett många som håller den hastighet ??? Jag själv har det inte. Märk väl det Är bara en liten skara som är laglydiga

//GG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024

finns ju ändå inga poliser som övervakar ...

så vem bryr sig?.. :cool:

Det är som det är...

dag när jag med min personbil kör helt lagligt... dvs 90 på 90 väg.. och 70 på 70 väg.. så blir jag HELA tiden omkörd , ofta med en ilsken blick vid passage.

och nu pratar vi om personbil.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

[F
Lastbilar med släp och även dragare med trailer dom har begränsad hastighet till 80 km. Har Du/Ni sett många som håller den hastighet ??? Jag själv har det inte. Märk väl det Är bara en liten skara som är laglydiga

Det finns folk som struntar i det mesta i trafiken. Det är inga som man vill möta på en smal vinterväg. Många kommer från östsidan och saknar kanske alla behörigheter. Frågan är vilken sida man vill tillhöra, dom laglydiga eller laglösa?
Åke

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Som den laglydiga sa till polisen när han låg i gipsvagga på lasarettet.

"Visst såg jag bilen som kom med höghastig mot övergångsstället men jag gick över ändå för enligt lagen så skall han stanna!"

Omdömet????

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det är precis som du beskriver situationen Gunnar, så går dom flesta påkörningar av barn till. Dom flesta påkörningar av barn 6-9 år sker på bevakade övergångsställen enl. ditt beskrivna koncept. Omdöme tja, det finns barn, äldre, dementa synskadade m.fl. i trafiken så det gäller för bilföraren att vara alert och klara av att följa reglerna annars är det dax att sälja Amazonen.
Åke:)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Händer det många olyckor med, husbilar...upplever inte att det är så.
Kör relativt mycket i olika delar av Sverige..ser istället, speciellt vid vajervägar2+1 att personbilar blir stressade bakom om jag vill köra om ett lastbilståg..
de blir lite spaka när de märker att man drar på och kan hålla tempot utan problem även i motlut med 3lit 180hk ...nå ...jag tror att den allmänna trafikmiljön på vissa håll borde skärpa sig. Sen är det ju omdömmet , ekonomi och maskineriet som avgör tempot.

larsc

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2025

Sedan finns det ju många som tror att dom kör rätt fart för att hastighetsmätaren visar 90 när dom istället kör 81. Hastighets mätarna i våra husbilar visar ofta 10% fel enligt egna och andras upplevelser.
Sluta upp med alla dessa pekpinnar och rekommendationer.

Snart ser vi väl ett inlägg om hur vi bäst skall torka oss i rumpan.

/Lars

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen