• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighet utomlands

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Hastighet utomlands

Man slutar aldrig att förvånas. Det talas högljudt, även på detta forum, om att den tunga trafiken (fordon över 3,5 ton) kör för fort.

De är riktiga bovar, marodörer som far omkring på våra vägar i 85-86 knyck till och med en del i 90. Dessa har ju som bekant Fartregulator och färdskrivare.

Nu skall jag svära i Kyrkan:D

Så kommer då frågan upp om hur fort en HB över 3,5 ton kan få köra och alla teorier poppar upp utan det faktum att det kanske inte är lämpligare att köra i 90 knyckt med en 3,5-7 tons tons HB än en dito LB:rolleyes:

Båda har fordonsbetekningarna har i grunden samma konstruktion.
Logiskt borde följande då gälla. Hastighet för alla fordon över 3,5 ton samma oavsett hur påbyggnaden (flaket) ser ut eller vad det innerhåller.

Kör och vilotider torde då också komma in i bilden, vad är det som gör att en förare av en 5 tons HB inte påverkas av långa körtider och kanske för kort dygnvila under färden ner till syd Frankrike mer än en förare av en 5 tons LB,

Tror inte att HB förare av dessa fordon besitter andra fysiska egenskaper än någon annan.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den stora skillnaden mellan yrkeskörning och husbilskörning är att husbilsförarna inte behöver tvingas till raster lite då och då. De tar det ändå!

Hade inte lastbilsförarna tvingats till detta så hade nog många chaufförer ätit i bilen under körning för att spara tid, misstänker jag.

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Ett förväntat svar från Jappe:).

Alla HB förare följer trafkregler, alla HB förare kör naturligtvis inte för långa pass.
Ändå kan vi läsa på detta forum om rekordtider ner till Sydeuropa men kanske en övernattning på en 300 milsresa resa. :rolleyes:

Dessutom måste vi Yrkeschaffisar besitta en enorm Simultanförmåga.

Samtidigt som vi kör ett 18- 25 m ekipage dukar vi upp tallrik kniv och gaffel och dricksglas och måltidsdryck troligen då på ratten:)

Jodå Jappe även en yrkeschaufför äter lagad mat precis som alla andra människor.
Men vi kanske skall nöja oss med Kaffe o en macka för vi är ju inte som all andra människor, eller:confused:

Jag hade en gång en chef (Åkare) som hade följade svar till någon som klagade på sen transport eller ville ha sitt gods framme precis efter att det var lastat gärna helst innan.

Chaufförer de både äter, skiter och sover som andra människor. Så är det faktiskt.
Men som sagt att "svära i kyrkan" ger inga pluspoäng.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30122

Guest
Köra husbil i Tyskland

Hej.
Har en husbil 4 ton. Vad jag förstår så är den i Tyskland klassad som lastbil. Under vissa veckohelger så får man inte köra med lastbil på autobahn. Gäller detta också för husbilar eller är det endast för lastbilar över 7,5 ton?

F

F.d. 9344

Guest

Står tydligt att det gäller tunga lastbilar, dvs över 7,5 t.

Vad jag kan se med min begränsade tyska så skriv det om "Långtradare" vad nu det menas med detta?
En liten 2 tons LB som kör "långtrad" kanske över 30 mil det är väl en "Långtradare" men en 24 m LB som flyttr gods på ett industriområde och kanske endast kör ca 2 mil om dagen är inte en "Långtradare" men den är lång:)

Ursäkta men då har inte jag hängt med.
Vad jag vet så är ett fordon över 3,5 ton lika med Tungt fordon.
Trodde i min enfalad att detta ännu gällde inom hela Europa.
Så var det förr men det kanske har ändrats:rolleyes:

Skönt att man har en HB som har en totalvikt under 3,5 ton, inte för att behörigheten att framföra tungt fordon saknas men det verkar mer oklomplicerat att köra omkring med ett sådant på Kontinenten. :)

Ja det finns tydligen mycket att vara säker på för de som nu skall köra sina 3,6-8 tons HB utomlands:rolleyes:

F

F.d. 26847

Guest

Regler for Tyskland

Når der er kørselsforbud for lastbiler gælder det alle lastbiler over 7500 kg.
På registreringsattesten står LKW (Last Kraft Wagen)
Der er lastbiler der får dispentation og må køre på de lastbil frie dage

En HB er en personbil (PKW - Person Kraft Wagen) også selvom den er over 3500 kg. Derfor er er ikke kørselsforbud for HB.

Kører du en HB på mere end 3500 kg, må du køre 100 km/t på motorvej fordi din HB er en personbil.
Eneste forskel er at du skal følge reglerne for kørsel som en lastbil
dvs er der overhaling forbudt for lastbil, må du ikke overhale. Er der indkørsel forbudt for lastbiler må du ikke køre ind mm.

I Frankrig må en HB over 3500 kg køre 110 på motorvej

VH
Carsten

F

F.d. 9344

Guest

Rolandh du har alldeles rätt jag blandade ihop det jag läste som Tyska ambasaden hade som var på svenska och där stod "långtradare". Tack för rättelsen.
Lasbil heter heter ju "el ka fö":)

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    37,9 KB · Visningar: 35
F

F.d. 50195

Guest

Någon som vet vilken vikt som avses i tråden, tjänstevikt, totalvikt eller bruttovikt när det gäller fartbegränsningar för tyngre hb i Europa. Viktbegränsningar i Sverige är ju bruttovikt.
Mvh

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Det finns hastigheter på 2013 Camping Card ACSI boken för många länder till ex Tyskland.

mIMG.jpg

H Leif

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hastighet och annat i alla världens länder finns i många navigeringsappar.

image.jpg
iGO

F

F.d. 25200

Guest

Någon som vet vilken vikt som avses i tråden, tjänstevikt, totalvikt eller bruttovikt när det gäller fartbegränsningar för tyngre hb i Europa. Viktbegränsningar i Sverige är ju bruttovikt.
Mvh

Sedan när är det bruttovikt som gäller i Sverige?

Med vänlig hälsning,

Stig

Toppen