• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har ni koll på mätaren ??

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Har ni koll på mätaren ??

OK, är med vad du tycker Boxer.

För att återgå till tråden så skiljer det i felvisning ganska mycket mellan vår förra bil som var en Fiat 2,8 JTD -03 och den 3,0 -09 som vi har nu. Den vi har nu visar ca 2km/h fel medan den förra visade 8-10km/h.
Blir då lite oroligt när en kamera passeras när gränsen blir så nära.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Intressant ämne ...

Jag tror nog att det flesta GPS:er mäter en hastighet uppskattad på en förflyttning i horisontalplanet. Man tar alltså inte hänsyn till om man klättrar uppåt eller neråt vilket kan påverka. Speciellt då vid hastigheter som en husbil inte ens är i närheten av .

Om noggrannheten är tillräckligt bra vilket kan likställas med bra signal så visar nog GPS:en inte mer än +- 1 km/tim fel, dvs bra mycket bättre än en normal hastighetsmätare.

Jag har kollat med olika GPS:er, både för bilnavigation och andra och dom visar ganska lika. I min Citroen C4 visar hastighetsmätaren och GPS:en exakt samma (digital hastighetsmätare ???) och när man i HB kör i 90 visar GPS:en ca 85 km/tim.

Så jag tror att man kan lita på GPS:ens hastighetsvisning när den är stabil (dvs vid bra signalstyrka)

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Polisens markeringar på vägarna. Vilka är det?

Mvh Marita

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det finns vita kryss målade på en del vägar. Mellan dom är det 1 km och polisen använder dem när de kollar trafiken från helikopter.
Men med bara en kilometer vägsträcka att mäta på, så blir det inte särskilt exakt mätt.
Från Göteborg finns det annat ett sätt att kontrollera vägmätaren.
Om du nollställer trippmätaren mitt i Tingstadstunneln där den är som lägst, och du åker norrut på E6, så finns det gröna skyltar i mitten av motorvägen med början i Kodetrakten. På den första står det 38.000, och det är alltså avståndet från tingstadstunneln. Strax efter Ödsmålsbron finns skylten 50.000. Om du läser av trippmätaren där så innebär varje 100 meters skillnad från 50 km en felvisning om 0,2% och mer noggrann än så behöver man knappast vara.
Calle

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hur vet man att inte trippmätaren visar lika mycket fel då? Den utgår väl också från däcken, varje varv som bilen rullar? Om man då har annan dimension eller slitna däck så stämmer väl inte den heller?
Som Bengt-Åke Linder skriver, så måste väl även vägmätaren visa så mycket fel som hastighetsmätaren?
Jag misstänker nämligen att mina uträkningar av bränsleförbrukning inte stämmer eftersom jag använder bilens vägmätare mot hur många liter diesel jag tankat på.
Vore intessant att få reda på hur det egentligen förhåller sig!
MVH Annette

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Annette - bruk Calle Bonath sin løsning for å kontrollere tripptelleren, de makeringene som finnes på alle riksveier er meget presise - plassert av vegverkets landmetare :wink:

Normalt så stiller fabrikkene hastighetsmetaren med litt margin for de største dekkene som er lovlige på bilen, mens tripp og distanse stilles ut i fra normaldekk.

Pa de fleste nye biler så er det digitale instrumenter - selv om presentasjonen er med visere! Det er derfor i teori ingen problem å finjustere instrumentene ut i fra GPS målinger, mulig at det gjøres på angans C4!

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

På vår nya husbil visar hastighetsmätaren på 96-97 km när GPS:en visar på 90 km/h. Detta verkar vara ganska normalt.

Men när jag enligt GPS:en kört en sträcka på 420 km så visade bilens vägmätare att jag endast kört 405 km, detta verkar ju ologiskt. I så fall drar bilen mindre bränsle än vad uträkning med antal liter och körd sträcka ger.

Någon annan som har liknande erfarenhet?

Håkan

Senast ändrad:
Toppen