• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har ni koll på mätaren ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Tänkte överskriften kunde locka lite "folk" ;) ....

Angående hastighetsmätaren och dess felvisning .

När jag kör i 100km/h så visar GPSen 90km/h , motorn varvar då 2500rpm.

Hur gör era ? Har ni jämfört hastighetsmätaren mot GPSen ?

Vilket är exaktast ? När jag kör i 90km/h enligt GPSen så har ju inte fartkameror blixtrat iallafall.

Visar trippmätaren också 10% fel ?? Då har jag bilen bara gått 4500 mil när den står på 5000 mil ...:swoon::spinny:

Inte konstigt att det blev rejäl köbildning när vi åkte från Jönköping för någon månad sedan när en Hymer boogie låg i 80 och det var många mötande som bilisterna inte kunde köra om .

Jag hade ju min gamla då och den gick väl inte så mycket fortare ;) :) ...

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Har ni koll på mätaren ??

Ja Bengt-Åke, det kan skilja rejält mellan olika bilar har jag märkt, nu sedan man kan kolla mot GPSen.

Hade två olika -06 på Fiat chassie, exakt samma modell. En visade 115 när GPSen visade 100. Den andra visade 107 vid samma fart.

Den jag har nu visar obehaglgt rätt, flera som kört efter mig säger jag kör fort.
Mätaren visar 102 när GPSen visar 100.

Så det är ju klart håller jag 95 på en vanlig landsväg och en av bilarna ovan ligger bakom, då tycker de jag ligger runt 110.

Tycker att det i dagen teknik värld borde gå att montera mätare som inte får slå på så mycket. Kan skapa en del irritation i trafiken.

Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Givetvis skulle det gå att konstruera en absolut "rättvisande" hastighetesmätare, men denna skulle visa rätt endast under exakt de förhållanden som rådde vid kalibreringen.

Hastighetsmätarens "utslag" beror nämligen på mycket: Fabrikat på däcken, hur slitna däcken är, lufttrycket i däcken och belastningen på axeln, för att ta några exempel. (Detta under förutsättning att man bibehåller originaldimensionen på däcken.)

"Felvisningen" finns därför reglerad i ett EU-direktiv, och kan i korthet beskrivas i två punkter:

1) Den angivna hastigheten får aldrig understiga den verkliga hastigheten.
2) "Glädjevisningen" får vara högst 4 km/h + 10 % av den verkliga hastigheten.

Visar mätaren 90 km/h, kan man alltså vara säker på att man inte kör fortare än så. Däremot tillåter kraven i direktivet att den verkliga hastigheten är så låg som 78,2 km/h. (4 + 7,82 + 78,2 = 90,02)

Senast ändrad:
F

F.d. 17469

Guest

Det är samma här husbilen visar 9 km för lite SAABenvisar 6km förlite men min Seat är exakt rätt

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Problemet är inte nytt alla nya bilar jag har ägt har jag kollat mot polisens markeringar längs vägarna. Vanligtvis har mätaren visat mellan 3-5 km för mycket, i något enstaka fall upp till 10 km men då har jag krävt justering av mätaren.

Vägverket har fått upp ögonen för problemet eftersom det kan tänkas att de bilister som inte kollat mätarna och följer visad hastighet kan vara orsaken till många omkörningsolyckor. Man lär ha börjat undersöka om det finns ett sammanhang.

Gunnar /medlem

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Teoretiskt kan man alltså köra som GPS:en visar plus 6 km/tim som är polisens rabatt utan att riskera fartböter!

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Vad är vitsen med att testa den övre gränsen, när man kan ligga lungt längre ned.
Det gick fort när jag var 18, fortare när jag var 30, ännu fortare vid fyrtio, sen har det varit konstant, tills nu HaHa säger någon Gubben är ju 71.
Fortkörningböterna har varit i tillräckliga under åren.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
jag tror att flertalet gör som jag och litar på sin GPS och ställer in sin farthållare efter den.
Det blir en hastighet som ligger ca 7 km/tim över visad hastighet på mätaren.
Enkelt, lugnt och skönt.
V-backen :rolleyes:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Teoretiskt kan man alltså köra som GPS:en visar plus 6 km/tim som är polisens rabatt utan att riskera fartböter!
Inte ens en GPS visar exakt rätt hastighet, och detta beror främst på två orsaker.
1) Klockan i din GPS-mottagare synkronieras mot det styrande atomuret ungefär en gång per sekund, och kan alltså däremellan gå någon tusendel fel.
2) Felvisningen i en GPS-mottagare ligger mellan 5 och 15 meter. (Kan vara större under vissa betingelser.)
Låt oss göra ett litet tankeexperiment: Du kör i 96 km/h (verklig fart). På en sekund färdas du då 30 meter men GPS-mottagaren kan, under olyckliga omständigheter, tro att du har färdats allt från 0 (30-15-15) till 60 (30+15+15) meter. Låt oss anta att felvisningen är -5 meter vid "start" och + 5 meter vid "mål". GPS:en tror då att du under den sekunden färdats 40 meter, vilket motsvarar 144 km/h. Í bilnavigatorernas mjukvara brukar detta kompenseras genom att hastighetsberäkningen görs över en längre tidsperiod, vilket ger mindre felvisning (men inte garanterat rätt visning i varje ögonblick). Detta kan enklast observeras om man har en bil med konstantfarthållare av hög kvalitet, och ägnar mer uppmärksamhet åt navigatorns hastighetsangivelse än åt vägen och den omgivande trafiken.
Slutligen: Varför måste vi köra så fort som tillåtet (och lite till) med vår husbil? Vi är väl ute för att koppla av från arbetslivets jäkt och stress!

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Pålle,
jag är inte ute efter att maximera och försöka pressa så mycket som möjligt.
Tycker bara att det är skönt att inte behöva känna att jag är ivägen hela tiden. Blir omkörd ändå men av betydligt färre mer eller mindre stressande bilförare.
Jag försöker hela tiden behålla lugnet och inte ryckas med i den delvis uppskruvade hets som, trots all information om hastigheternas betydelse för säkerheten, tycks råda på våra vägar.
Jag strävar hela tiden mot att hålla föreskrivna hastigheter, men vill inte vara proppen Orvar.
V-backen ;)

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Inte ens en GPS visar exakt rätt hastighet, och detta beror främst på två orsaker.
.............
Slutligen: Varför måste vi köra så fort som tillåtet (och lite till) med vår husbil? Vi är väl ute för att koppla av från arbetslivets jäkt och stress!

Det är väl iofs rätt att man har ledigt och att man inte tjänar så mycket tid på att ligga i 80 eller 90 men för at slippa en massa irriterande bilister samt minska antalet riskfylda omkörningar så vill man ju ligga i 90 och inte i 75 som dom 2 kompisåkande husbilarna gjorde på E20 med säkert 500 meter bilar bakom sig , dom verkade ju "skita i det " dom låg ju först .

B

Boxer

Guest

Med tanke på husvagnars dåliga rykte så tycker jag att husbilar sköter sej bra i trafiken. Jag tycker man ska försöka följa trafikrytmen om det är möjligt.
Om Svensson har retat sej på husbilar i trafiken under dagen så blir han inte vänligare stämd när det står ett par uppställda på torget över natten.
Vill vi förstöra vårt rykte så ska vi naturligtvis kompisköra i 80 på 90 vägar.
Det är väl fler än jag som svurit v o f över husvagnar i trafiken.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Men handen på hjärtat.
Är det inte så också att många bilförare har svårt att använda växelspaken. Då kan det bli mycket svårt att komma om en husbil som kör 80km/h. Vill nog påstå att det oftas är där problemet finns.

Alla som åkt på franska småvägar kan nog hålla med om att där går det undan vid en omkörning. Ibland tror man dom har 200hk i sin lilla Fiat. Men växla kan dom.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ev. felvisningen av GPS:en är försumbar, den stämmer tillräckigt bra för att bedömma sin rätta hastighet med.

Gunnar /medlem

B

Boxer

Guest

Alla som åkt på franska småvägar kan nog hålla med om att där går det undan vid en omkörning. Ibland tror man dom har 200hk i sin lilla Fiat. Men växla kan dom.

Om inte vi vill överskrida hastighetsbegränsningen så ska vi väl inte tvinga andra att göra det. Det finns ingen anledning att köra 80 på 90 väg om bilen pallar och vädret är bra.
För att återgå till ämnet min Peugeot felar ca 3 km/h mot GPSen vid 100

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ärligt talat Boxer så förstår jag inte vad du menar.

B

Boxer

Guest

Om man ska köra om en bil som kör 80 på en 90 väg och inte överskrider hastighetsbegränsningen så tar det en ganska lång tid. Det kräver alltså en lång raka med fri sikt.
Vad jag inte förstår är varför man inte lika gärna kan köra 90 och undvika irritation och farliga omkörningar.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen