• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har någon blivit vägd av polisen i sommar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i sommar

Med ca :6500mil med husbil genom åren så har vi inte heller blivit vägda och bara stoppade 1 gång för 2 årsedan i Tyskland för att visa papprena .
Med husvagn =ca: 10 års sommrar = aldrig stoppad .

Men det är väl som med Trisslotter : plötsligt händer det .

F

F.d. 27368

Guest

Blev stoppad för 2 veckor sen vid Nordmaling strax söder över om Umeå .
Vägde 3480 kg får väga 3500 kg ensam polis vid en vägstation . Ingen koll på axelvikter endast totalvikt . Hade halvtank så lite tur får man ha :p .
Polisen tyckte att 20 kilo tillgodo var mycket men jag hade ju kunnat tömma vattentanken snabbt :yes:

F

F.d. 53074

Guest

Har aldrig blivit vägd vare sig i Sverige eller i annat land. Däremot blev vi röntgade av gränspolisen i Frankrike av en mobil jättelik röntgenapparat som var monterad på en lastbil. Lite kul, faktiskt. Dom kunde se allt som fanns i husbilen - och då menar jag allt! Dieselprov togs också. Chefen för hela kontrollen berättade att man gärna kollade pensionärer i husbilar eftersom franska dito har börjat prångla med sig knark huvudsakligen från Marocko för att dryga ut sina dåliga pensioner. OBS!!! Kollen gjordes inte i anslutning till någon gränsövergång...

Tilläggas kan att vi åker ca 1000 mil/säsong sedan hösten 07.

Kjell :D

F

F.d. 26625

Guest

Jag var o vägde min race bil när den var ny på polisens våg mellan Karlstad och Kil på 61/62 an och den vägde 603 kg och enligt beräkning skulle den väga runt 500 kg
sen vägde ja den med precitions våg som ett STCC team har då vägde den 505 kg sedan blev bilen vägd på varje tävling och hamnade på 505 kg. Jag skulle inte godtaga en bot på en våg som går till 99 ton när vi pratar om 3500 kg då skall den vara kalibrerad på den vikten.

EuraM

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
5324
Medlemskap
2024

Opps! Glömde svara på frågan. Nej, vi har inte blivit vägda av polis.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En periode for noen få år siden ble vi stoppet i vektkontroll i Norge mer enn 5 ganger på et halvt år. Av spesielle årsaker reiste vi samme strekning annen hver torsdag kveld - og det var samme vekt som var bemannet hver gang. Etter noen ganger ble vi gjennkjent av noen av kontrollørene. Det er vegvesenet som står for vektkontroller i Norge.

F

F.d. 16416

Guest

Ingen aning, om nu detta raka svar kan tillföra något?
Roadglider

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Skulle det inte vara bättre om de som har blivit vägda skriver och berättar om detta istället för att 5000 medlemmar skriver om att de INTE blivit vägda.
Vad det är som gäller på de fast vågar plisen använder är att de kallibreras innan du kör upp på vågen och detta skall gäras mellan varje fordon

Röris

K

Kallma

Guest

Vi har aldrig blivit stoppade av polisen, har bara åkt i Sverige och Norge, men har naturligtvis funderingar kring vikten. Bara cyklarna väger en hel del. Är det någon som vet var det finns en vägvåg i Norrbotten eller Västerbotten som är tillgänglig för allmänheten?:)

F

F.d. 11362

Guest

Nej,, Har kört genom sverige finland norge totalt 960 mil på 1 månad = ingen polisbil eller vägning :spinny:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Nej, vi har heller aldrig blivit vägda

Förlåt Roslagen & Röris, kunde inte låta bli:D

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Inte i sommar men i okt 2009. Tullen i Helsingborg.
4000:- för övervikt i släpet, som vi har efter husbilen för att den inte ska bli för tung!!!!!!!
Bilen var också för tung, men den släppte dom igenom. Snäll polis.

Toppen