• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har någon blivit vägd av polisen i sommar

roslagen

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Undrar om någon har blivit vägd av polisen i sommar, och i så fall vad hände?
Har en Dethleffs 4468 som väde 3640Kg (3.500 kg)på vågen vid Höga kusten bron när jag åkte förbi. 140Kg övervikt med halv tank vatten och bensin.
:mad:

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i sommar

Var det polisen som vägde dej?
//Pilot

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Nej, har aldrig blivit vägd någon gång.
//Nilhen:)

roslagen

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023

Nej! det var jag själv som var nyfiken på hur mycket jag vägde.
Min undran är hur mycket kan man lita på dessa vågar. Polisen har väl en egen med sig, eller använder dom dom fasta som finns lite var stans.

O

Oskar-543

Guest

De er ikke nöjagtige
Jag var inde på Vågen lige vest for Jönköbibg på E4
körte til Jönköbing tilbage på Vågen i vestgående retning lige over for
den anden våget ca 2,5 mil åkning der var en forskel på 243 kg og jag
har vel brugt ca. 3 liter disel

Erik

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.........................Min undran är hur mycket kan man lita på dessa vågar. ..............

De vågar som är öppna för allmänheten är inte krönta och visar sällan helt exakt vikt.

Polisen har som regel en annan krönt våg på platsen som är spärrad för allmänheten eller har man transportabla krönta vågar med sig.

F

F.d. 26625

Guest

Jag pratade med en bekant som jobbar som trafikpolis, och han sa att "ett parhundra kilo" ser dom mellan fingrarna med på en 3500kg bil. en långtradare på max 60t skulle väga 63 ör det ok men 65 då blir det problem.

F

F.d. 2911

Guest

Jag pratade med en bekant som jobbar som trafikpolis, och han sa att "ett parhundra kilo" ser dom mellan fingrarna med på en 3500kg bil. en långtradare på max 60t skulle väga 63 ör det ok men 65 då blir det problem.

:wideeyed: Måste få fråga vart denne bekant arbetar...?

Vi blev invinkade precis norr om Uppsala (norrgående riktning) och vägde enligt den vågen 3400 kg (bilen var då inreg på 3200 kg).

Resultat: 4000 kr i böter, med förklaringen att allt över 50% av lastvikten ska anmälas till åklagaren :swoon:

Dessa poliser förklarade även att mellan 0 - 20% är första steget på straffskalan...

Ni må tro att vi snabbt gjorde klart för att öka upp den till 3500... fast axeltrycket räckte bara till 3400, så det är vi väl ändå glada för då vi fortsatt får packa med ungefär 300 kg, inte papperen här just nu ;)

Jo, de var snälla och anmälde inte till åklagare, de såg väl vår chock över boten på 4000 kr.

//Anne-Lie

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag frågade chefen för trafikpolisen i Malmö om de tillämpar någon rabatt. Svaret var ett entydigt nej! Böterna nedan gäller.

Bötesbelopp vid överskriden maxlast
(procent av maxlasten)

1-20 % 2000 kronor
21-30 % 2500 kronor
31-40 % 3000 kronor
41-50 % 4000 kronor

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med dej för det är ju det vi privat personer kan går efter och dessa skall ju vara kalibrerade likväl som polisens mätutrustning på samma sätt som man komtrollerar vanliga mätinstrument inom ex. industrin .
Då får man ju detta intyget : Vad är kalibrering? och skall sen göras med jämna intervaller .

lasse q

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2025

Det är inte bara totalvikten som man måste hålla kollen på.
Även om du får lasta 3.500kg så måste du klara marginalerna på respektive axel enligt reg.beviset.
Har själv vägt på en sopstation och får efter testet lasta c:a 300kg
på framaxeln och 150kg på bakaxeln,så det blir att stuva uppe i alkoven.
Lasse

F

F.d. 52910

Guest

Hej.
Jag har för vana att alltid svänga in på öppna kontrollplatser för att väga. Men jag brukar inte missa bilprovningens våg i Kristianstad då vi är på det hållet. Den förutsätter jag skall vara krönt och visa korrekt vikt. I mitt fall har vi inte haft överlast på framaxlen vid någon vägning medan bakaxeln ofta hade för hög vikt. Nu har vi flyttat så mycket som möjligt till alkoven och brukar ligga under totalviken på respektive axel. Har aldrig blivet vägd av polisen men sett då en tysk Hymer fick släppa ut färskvatten och ta ut sin EU-moppe.

EuraM

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
5324
Medlemskap
2024

Håller med om att det vore bra om man kan lita på de "offentliga" vågarna. Vi vägde våran uppviktade (3850kg) bil på hemväg häromdagen väster om Borås. Vågen visade 3820kg. Hoppas den stämde för då ligger man precis på rätt sida:)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har aldrig blivit vägd. Vare sig i Sverige eller utomlands.

Har dock kört förbi kontollstationen i Hurva i fjol. Då vinkade polisen in husbilar och husvagnar på andra sidan. Har också sett vägning av husbilar och husvagnar i Tyskland. Läste också för lite grand sedan att polisen haft en kontroll på riksväg 40 i Småland, där man bl a vägt husbilar och husvagnar. Inga husbilar passerade kontrollen men 7 husvagnar vägdes och 4 bötades.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Kan ingen svara på frågan som överskriften vill ha svar på?
Har någon blivit vägd av polisen i sommar?
Är det så svårt att svara på den frågan?
HaDe Hasse

Hasse!
Det är väl en naturlig utvikning att det blir lite resonemang om de vågar som finns och som vi kan utnyttja för "egenkontroll"?!
/Nisse

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej!
Nej, vår bil har inte blivit vägd av polisen.
Hälsningar

Toppen