• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har Kabe sämsta Bodelsgarantin?

F

F.d. 13598

Guest
Sv: Har Kabe sämsta Bodelsgarantin?

Har med intresse följt diskussionen om Kabe. En diskussion som också finns på andra trådar.
En iakttagelse vi gjort är att minst två stora husbilsförsäljningar HELT slutat sälja nya Kabe och även Kamas sortiment. Av vilken anledning???

Ett sätt är väl att skicka kopior till Kabe på mejlen och redovisa svaren öppet i forumet.

M

Matts Torebring

Guest

Har just fått ett stor reklamblad i brevlådan där KABE skriver följande rubriker:
  1. en riktig vinterbil -bäst även på sommaren
  2. kvalitet in i minsta detalj
  3. KABE ger mest för pengarna
  4. ett tryggt köp
Här kan man ge dem rätt i punkten 1. Men i övrigt är det mer tveksamt, särskilt punkten "kvalitet in i minsta detalj". Jag har vänner som kör och kört KABE i många år och för dem har följande hänt:
  • överskåp som ramlat ner (dåligt fastskruvade i väggen)
  • rostfria vattentankar som börjat läcka (rotfel i svetsen som gör att det spricker)

"Kvalité in i minsta detalj" omfattar tydligen inte avrostade skruvar som håller gasolröret på plats under bilen och som håller tv antenn på plats på taket. Tänk vad billigt det hade varit att använda rostfria skruvar redan från början samt att inte rygga tillbaka för problemen. Nu har de med all säkerhet förlorat minst en kund på köpet.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Förmodligen är det så illa att ingen husbil är bättre än någon annan vare sig den kostar 500 tusen eller 2 miljoner eller mer! Det är människor som du och jag som bygger husbilar, ibland blir det fel! Det som är lite märkligt är att bilarna inte kontrolleras fullt ut före leverans. Leveranskontroll ska ju utföras för att upptäcka ev fel.
Vi får hoppas att vi som kund ställer högre krav på leverantörerna. Tex på garantitid, det fins ju tillverkare som kan lämna längre garantitid än vad tex Kabe lämnar!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Förmodligen är det så illa att ingen husbil är bättre än någon annan vare sig den kostar 500 tusen eller 2 miljoner eller mer! Det är människor som du och jag som bygger husbilar, ibland blir det fel! Det som är lite märkligt är att bilarna inte kontrolleras fullt ut före leverans. Leveranskontroll ska ju utföras för att upptäcka ev fel.
Vi får hoppas att vi som kund ställer högre krav på leverantörerna. Tex på garantitid, det fins ju tillverkare som kan lämna längre garantitid än vad tex Kabe lämnar!

Nu är ju inte avrostade skruvar på undersidan av bilen ett slutkontroll problem utan ett konstruktionsproblem. Det kan väl knappast komma som en överraskning för KABEs konstruktörer att vi i Sverige har saltade vintervägar. Särskilt inte om man säger sig bygga en vinterbil med kvalitet i minsta detalj.

F

F.d. 53012

Guest

Vinterkörd bil tar mycket stryk men det är ju det KABE påtalar i all reklam så det är anmärkningsvärt med dom felen har aldrig hört det förut, eller är inte alla så ärliga som Torebring. Tror nog att det löser sig med en bil för 1,5 miljon.

M

Matts Torebring

Guest

Hej & God afton & Goddag & Tack alla Husbilsvänner för ert stöd & Engagemang!

Nu har Kabe idag meddelat sin återförsäljare att de tar alla kostnader och att bilen blir klar redan denna veckan. Först skulle det inte gå att lösa på tre till fyra veckor. Mvh Matts Torebring

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej & God afton & Goddag & Tack alla Husbilsvänner för ert stöd & Engagemang!

Nu har Kabe idag meddelat sin återförsäljare att de tar alla kostnader och att bilen blir klar redan denna veckan. Först skulle det inte gå att lösa på tre till fyra veckor. Mvh Matts Torebring

Det är i första hand ett återförsäljare problem när återfösäljarna inte vill åtgärda det dom åtagit sig så brukar Kabe reda upp det, det har jag många bevis på efter 30 år med Kabe mest på Husvagnssidan så dedt är den biten med återfösäljarna dom borde ta tag i och det gör dom om man går rätt väg.

F

F.d. 25023

Guest

Men grunden är ju alla dessa fel Kabe är så känd av även på nätet.

Att inte få felen åtgärdade gör ju saken mycket värre!

Aldrig en Kabe efter tråden här och de andra husbilsklubbarna.

Jyrki

B

Byggare Bob

Guest

Jag tror det gäller att sansa debatten om Kabes garanti och service. Det finns ingen anledning att kasta skit på en tillverkare för att en enskilld återförsäljare har misskött sig. I synnerhet inte för icke berörda.

Tittar man med ett argusöga kan man säkert finna samma problem bland i stort sett alla märken. Det är alltid två eller till och med tre parter som är inblandade i diskussionen, och ibland kan det slå slint hos den ene eller andre och då döma ut ett märke på dessa grundvalar känns inte seriöst.

Jag har själv haft kontakt med Kabe i detta ärende och som det ser kommer allt att ordna sig till det bästa.
Lasse J

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

I en sammanställning i tidningen Husbil&Husvagn framgår att KABE är det enda märket i sammanställningen med endast ett års garanti på bodelen. En smula dåligt!
Detta är inget tyckande om handlare utan fakta.

Det märke med bästa garantier var Burstner:
  • 5 år på chassi och bodel
  • 5 år täthet, årlig test kostnadsfritt för kunden
  • 3 år vagnskadegaranti
  • 3 år vägassistans

B

Byggare Bob

Guest

Helt rätt Kalle i Viken!
Garantitiden åtmionstone på bodelen borde vara betydligt bättre och man kan hoppas på en förbättring. Å andra sidan har vi konsumentköplagen som säger annat och dessutom är tvingande.

Lasse J

M

Matts Torebring

Guest

Hej igen alla Husbilsvänner!

Kabes eftermarknadschef har ringt upp mig och vi hade ett mycket positivt samtal. Rulla lugnt vidare alla Kabe ägare.

Fabriken står bakom oss och vi kan nog känna mer trygghet än många andra husbilsägare. Trots att bilen är två år inom kort, har du Kabes trygghet i minst ett år till, var svaret jag fick.

Det jag råkat ut för är helt enkelt ett lokalt återförsäljarproblem. Jag har råd att betala gråvattenpumpen som var sönder. Men när jag fick höra att verkstaden måste kontakta Kabe för några avrostade skruvar, (de har ändrat sig nu) som håller uppe ett gasolrör i chassit, det kunde jag inte tolerera.

Slutet Gott - Allting Gott! Mvh Matts Torebring

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

"Nu har Kabe idag meddelat sin återförsäljare att de tar alla kostnader och att bilen blir klar redan denna veckan. Först skulle det inte gå att lösa på tre till fyra veckor".

"Kabes eftermarknadschef har ringt upp mig och vi hade ett mycket positivt samtal. Rulla lugnt vidare alla Kabe ägare".

Tänk vad lite diskussion på ett Husbilsforum kan åstadkomma. Något att tänka på - varje dag följer återförsäljarna inläggen på Husbilsklubben.se.

Toppen