• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har Kabe sämsta Bodelsgarantin?

M

Matts Torebring

Guest
Vår Kabe 880 LT, som är två år om en månad och har rullat snart 3 000 mil, har varit relativt problemfri och jag har försvarat Kabe när andra haft problem.
Men tänk att bara, ett par avrostade skruvar kan reta gallfeber på den mest välvilligt inställde.

På Svensk Bilprovning i veckan, blev jag nedkallad i "servicegropen", titta här sa besiktningsmannen, gasolröret hänger löst i luften under chassit, skruvarna till fästena är avrostade.

Två andra skruvar håller fast tv antenn på taket, dessa båda skruvar är rödare än Falu rödfärg. De är säkert snabbt avrostade och tv antennen kan komma farande på en bakomvarande bil.

Gråvattenpumpen är sönder för andra gången. Jag får höra att garantin gått ut och jag skall betala själv. När jag kommer till Kabeverksta´n för att byta den finns ingen ny pump hemma. 20 nya mil med två bilar, lämna & hämta.

Luftblåsorpå de folierade framskärmarna. Utbytta två gånger på två år. Denna kostnad tog Kabe.

Jag är den förste att förstå att fel uppstår. Men när detta händer har verkstäder och säljare sin bästa marknadsföringschans utan like. Byt ut defekta delar utan diskussion, har du nå´t mer jag kan rätta till och så vidare. Att börja prata om att gasolröret inte går på garanti, gräver verkstäder och säljare sin egen grav.

Dålig service hos våra Husbilshandlare och deras verktäder verkar vara alltför vanligt problem. "Vi är fullbokade tre veckor framåt, jag har svårt att få tid att hjälpa dig.

Ringa verkstad har visat sig mycket svårt och kräver tålamod. Åker man dit har alla dörrar kodlås till verkstad. "Vi kan inte ha kunder springande här" fick jag höra. Jag trodde att det var kunderna verkstaden lever på.

Vi betalar alla väldigt mycket för våra husbilar. Köper vi en halvintegrerad, får vi i princip en lastbilshytt. Köp en ny modern personbil för runt 250 000:- och du får en ombonad bil och oslagbara garantier (Hyundai till exempel)

Jag tror vi tillsammans kan påverka branschen att förbättra sig avsevärt. mvh Matts Torebring

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Sv: Har Kabe sämsta Bodelsgarantin?

Du har alltid rätt att reklamera inom 3 år enligt Konsumentköplagen

Lenmar

B

Byggare Bob

Guest

Vi har samma bil som du och visst har det visat sig besvärligt att få rättat till fel när man vänder sig direkt till Kabe, man lyssnar men hör inte. Sorgligt!

Gråvatten pumpen har pajat pga en melonkärna lyckats slinka ner i avloppet, pumpen till duschen (samma märke) har lagt av när något hårstrå kommit med duschvattnet.

Har försökt reklamera detta hos Kabe som lyssnar men hör inte vad man säger.

Men, vi har haf tur med en verkligt serviceminded återförsäljare, Skåne Camp i Svedala.

Här har man tagit alla problem på fullaste allvar och verkligen ställt upp till 100%.

Det är en återförsäljare som inte försöker slingra sig undan sitt ansvar även om Kabe kanske försöker.
Lasse

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja vad skall man tro!
Att dom är styva i "korken" det har jag låtit mej förstå!
Även om jag "bara " har en Adria ! men som jag brukar skriva köpt på en husbilsfirma i norra Skåne,"Bengt i Örkeljunga" hittils mycket samarbetsvilliga.
Att nya bilar behöver åtgärdas efter köp det vet jag, men har man då en återförsäljare med hjärtat på rätt plats så löser det mesta sej.
Kan hända att jag vill köpa en ny H-bil, vart vänder jag mej då & framför allt
talar om det för mina vänner!!!!
Mvh.

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Vi som har trott att KABE är något av det bästa,vi hade en gammal Travelmaster innan och det var hårsmånen ifrån ,att det blev en till i höstas, men den gick framför näsan på oss, (Med vår budget har man inte råd med helt nya grejer:wideeyed:)
men vi är faktiskt helt nöjda med vår Sunlight med Fordspis,långbäddar och stort packutrymme bak.
Enda sak vi gjorde nu på våren var,att byta kyl,fick fatt på en på tradera,
det sitter nämligen en ganska misslyckad variant på originalet, ett slags hjulhusskåp? fast det inte är beläget vid hjulen,nedersta delen är dock "insvängd" nästan till hälften vilket gör att ca 20 liter plats försvinner, inget lyse,samt ingen automattändning av gasolen,utan ett tittglas inuti,och man måste plocka ut halva kylen när man ska tända..
man måste bara göra ett ingrepp i elboxen,för att få konstant ström till skåpet, om man byter.
Ändå kostade den "sunkiga" modellen ca 8000 på Obelink,när vi kollade nu i veckan..
"Vår" mekaniker mälde,att chassit såg jättefint ut på bilen nu när det var dax för oljebyte. Behandlade underredet,samt hålrummen med linoljeblandning i höstas.
Förutom kylen känns det som man får ganska mycket för pengarna ändå trots,en "lågprisvariant" ta bara sängarna tex. ribbotten,och under dom tättslutande skivor mot "garaget"har sett att flera bilar har bara ribbotten,sedan är det öppet ner.
Kaben som vi hade innan visade sig också ha fuktskada på väggen i skarven till loftet (nu har vi ju inget loft)
Så det är nog en djungel med garantier,bemötande hos firmor etc. Man ska ha lite tur,eller otur om man så säger,man är ganska utlämnad ibland kan jag förstå
mvh
KaMa1

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Trodde att Kabe gjorde dom bästa och felfria bilarna efter vad man tidigare läst här på forumet men även solen har fläckar. Tråkigt att höra om felen

L

Lennart Olovsson

Guest

vår KABE är bara 11 månader men har rullat 2200 mil!

Har inget att klaga på vad gäller service. Har varit på verkstad med en del småfel, ingen dikussion allt på garantin.

Jag tror det beror mycket på vilken försäljare/verkstad man råkar ha.
Caravanhallen i Haninge har jag bara gott att säga om!

Jag har hört en hel del om klagomål men vi tycks ha haft tur, än så länge kanska bäst att säga!

Kan vi gadda ihop oss vore det säkert bra!
;)

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Man är tvungen att hålla med Matts! Ingen är ofelbar, allraminst husbilstillverkare. Har man tur fungerar allt har man otur så händer allt.
Men det är ju det här med SERVICE! Vi har väldigt svårt med service i det här landet.
Hur mycket kostar det att bara skicka med ett par skruvar, eller en pump, eller vad det nu är? I stället för att prata om garantier som inte gäller osv!
"Det är mycket billigare att behålla en kund än att skaffa en ny!" har en vis man sagt.
Tex, vi hade förut en Rapido från Sollebrunn, vid årlig fukttest var det inte tal om att vi skulle batala för det, hos Kabe kostar det 600 kronor (för 5 minuters jobb)!
Det är bara att konstatera att den som ger bästa servicen får dom gladaste och nöjdaste kunderna som talar om det för andra och förmodligen köper nästa bil på samma ställe.

M

Matts Torebring

Guest

Hej alla Husbilsägare!
Tack för ert bifall som många gett till min tråd om bristfälliga husbilar, verkstäder och handlare. Jag har fått flera, riktigt långa privata mejl, med långa, långa listor av fel. Kanske är det dags att skapa ett nytt forum, "Trubbel Master Klubben". Jag är inte ute efter att namnge enskilda verkstäder och handlare, men jag envisas med att Kabe måste tänka om och ta sitt ansvar. 12 månaders bodelsgaranti håller inte, när bilen inte håller måttet.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Enligt mina erfarenheter så är den stora bristen hos återförsäljarna som utöver att sälja även måste kunna hantera sina kunder professionellt i alla avseenden. Inget är ju bättre än den svagaste länken.

B

Byggare Bob

Guest

Du har säker rätt i många fall V-backen med återförsäljare som försöker komma undan. Men vad har dom för detta? I de flesta fall blir det till slut tillverkaren som skall stå för fiolerna. Jag kan tänka mig att det kanske kan var språkproblem som i många fall utgör ett hinder. Återförsäljare som har att göra med "utrikiska" tillverkare kan dra sig för en diskussion?
Men i Kabes fall skulle detta inte utgöra något problem, småländska går väl bra lång upp i Norrland, eller?

Men det gäller att noga välja ut sin återförsäljare. Vi har haft tur med en kompenetnt och förstående återförsäljare.;)
Lasse J

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Förstår inte varför en återförsäljare ska behöva trilskas med en kund som har garanti.
Konstnaden faller ju ändå på tillverkaren som då ger inkomst till säljföretaget???

Har själv nu med den senaste bilen som är inhandlad hos Kurts Husvagnar i Ludvika haft en hel del fel. Allt dokumenterat med tex och bild till säljaren. Har inte haft ett ända problem eller motstånd från deras sida att lösa problemen.
Allt som utförts av mig själv har kompenserats av Kurst H.
Måste säga att en felfri bil är nog svårt att köpa som ny om det inte är en lågbudgetbil. Dom saknar en massa finesser och framhävs då som felfria.
Själva är vi mycket nöjda med Eura Contura som har det mesta och bygger på hög kvalitet.

Men faktum kvarstår att det hänger mycket på återförsäljarnas vilja att städa bakom sig. Tydligen så har Kabes återförsäljare det problemet och det är bara att beklaga att klubbmedlemmar råkar illa ut för deras ovilja. Helt övertygad att kvalitet på bil inte skiljer mellan olika märken. Man väljer endast planlösning o byggsätt i den klass man befinner sig.

Avslutningsvis så kommer nästa bil med stor säkerhet handlas hos Kurts Husvagnar i Ludvika pga att inte import lönar sig o lätthet till åtgärder av garantifel.

M

Matts Torebring

Guest

De två sista Kabe bilarna jag köpt, ville jag jag köpa hos Kabe Tenhult. Första gången var tyvärr deras mellanpris 80 000:- högre. Sista gången var de 40 000:- kronor dyrare än Östgöta Camping. Däremot har Kabe välvilligt servat båda bilarna med beröm godkänt. Sedan lade de ner sin egen serviceverkstad och en annan auktoriserad Kabe återförsäljare fick ta över. Då är det helt plötsligt ett led till och varje "skruv" måste avtalas med Kabe.

Jag kan inte acceptera 12 månaders garanti på bodelen. Detta blev en överraskning för mig när de ville ha betalt för avrostade skruvar och en gråvattenpump som stannat en gång innan. Jag tog för givet att det var 24 månaders garanti på hela bilen.

Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Måste säga att en felfri bil är nog svårt att köpa som ny om det inte är en lågbudgetbil. Dom saknar en massa finesser och framhävs då som felfria.
Själva är vi mycket nöjda med Eura Contura som har det mesta och bygger på hög kvalitet.

Inte alla är sams i den framställningen,Håkan.Vad är en lågbudgetbil,ock
vad saknar den.Hittar man sådana numera?

Kolla linken om nyare Eura byggd på Fiat 3,0.

Fam Grönberg’s Garage

Man ser ständigt oroväckande historier om dom s.k. BRA husbilarna.
Ock DYRT og irriterande blir det.

Ottar

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Inte alla är sams i den framställningen,Håkan.Vad är en lågbudgetbil,ock
vad saknar den.Hittar man sådana numera?

Kolla linken om nyare Eura byggd på Fiat 3,0.

Fam Grönberg’s Garage

Man ser ständigt oroväckande historier om dom s.k. BRA husbilarna.
Ock DYRT og irriterande blir det.

Ottar

Det va just det jag skrev. Läs mitt inlägg en gång till.:rolleyes:

Kanske är så att det är mer fel på dyra bilar med mycket utrusning. Men det va inte det som va trådens innehåll. Utan varför tar inte en del handlare sitt ansvar.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Lågbudgetbil. Dom saknar en massa finesser och framhävs då som felfria.

Hei Håkan :)

Det var den här linjen i ditt innlegg jag undrade på,ock kommenterade,ock
stälde fråga kring,som jag hoppades nogon kunde svara på.

Förhandlaransvaret tror jag man är ense om.

Ottar

Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest

Hej & Tack alla som stöttat mig i denna tråd!
Nu har jag fått svar till och med på söndagseftermiddagen av den återförsäljare som tog över service och försäljning efter Kabe i Tenhult och där jag varit med min bil. Citat:

Hej.
Det var tråkigt att höra.
För vår del är det ju så att vi måste prioritera de kunder som köpt bilen av
oss och där vi har garantiansvaret.
Det har vi inte i det här fallet men har ändå försökt ställa upp och hjälpa
dig.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vi har samma bil som du och visst har det visat sig besvärligt att få rättat till fel när man vänder sig direkt till Kabe, man lyssnar men hör inte. Sorgligt!

Gråvatten pumpen har pajat pga en melonkärna lyckats slinka ner i avloppet, pumpen till duschen (samma märke) har lagt av när något hårstrå kommit med duschvattnet.

Har försökt reklamera detta hos Kabe som lyssnar men hör inte vad man säger.

Men, vi har haf tur med en verkligt serviceminded återförsäljare, Skåne Camp i Svedala.

Här har man tagit alla problem på fullaste allvar och verkligen ställt upp till 100%.

Det är en återförsäljare som inte försöker slingra sig undan sitt ansvar även om Kabe kanske försöker.
Lasse
Det tvivlar jagb inte på att swedala har bra service det vet jag av erfarenhet, men där fins en till i Vinslöv Vinslövs fritids center.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har just fått ett stor reklamblad i brevlådan där KABE skriver följande rubriker:
  1. en riktig vinterbil -bäst även på sommaren
  2. kvalitet in i minsta detalj
  3. KABE ger mest för pengarna
  4. ett tryggt köp
Här kan man ge dem rätt i punkten 1. Men i övrigt är det mer tveksamt, särskilt punkten "kvalitet in i minsta detalj". Jag har vänner som kör och kört KABE i många år och för dem har följande hänt:
  • överskåp som ramlat ner (dåligt fastskruvade i väggen)
  • rostfria vattentankar som börjat läcka (rotfel i svetsen som gör att det spricker)

Toppen