Hej
När jag år 2012 köpte min husbil Hobby Sphinx fanns det 2st Exide GEL bodels batterier monterade vilka jag på svajiga och subjektiva grunder år 2013 bytte ut mot 2 st Biltema AGM 90 AH batterier. Till min förvåning noterade jag aldrig någon större förbättring i batterikapacitet, om det var någon förbättring så var den dock högst marginell, men i likhet med tidigare så var detta baserat på svajiga subjektiva grunder. Jag kom mig egentligen aldrig för med att grundligt utvärdera dem.
Åkte raka spåret ner till Portugal där bilen under nästan 2 år i sträck stått på 220 volts el-stolpe (batterierna har då naturligtvis kontinuerligt underhållsladdats). Nu 2015-04-20 på vägen hem till Sverige noterar jag att elen från bodels batterierna tar till skillnad mot tidigare slut så snabbt att något måste vara fel. Lite lyse och stereo tömmer batterierna redan efter bara några futtiga timmar.
Dessutom, då jag spolar i toaletten (har en elektrisk kvarn) så går kvarnen knappt runt, den liksom kroknar i kraft därför det tycks inte finnas någon kraft i batterierna (inte något läge å vara hård i magen här inte), detta sker även om kontrollpanelen före spolning visar 12,8 volt (då jag spolar sjunker dock voltantalet och panelen lyser under spolningsfasen rött pga. för låg volt nivå). Då jag skall köra mina hydrauliska stödben så orkar bodels batterierna inte ta upp dem (jag löser det genom att omedelbart starta bilen vars generator då ger extra kräm till hydralstödbensanäggningen som då slutar att pipa (och betänkligt skrika) för att istället ta upp dem.
Mina 3 frågor:
1. Hur bär jag mig åt för att kontrollera om min bodels batterier de facto är defekta eller ej? Kan jag själv utföra denna kontroll? Kan Biltema utföra kontrollen på plats tro?
2. Bodels batteriladdaren har en omkopplare för två olika batteri typer (något AGM val finns ej), de är GEL eller bly batteri. Jag har hela tiden kört med inställningen GEL. Underhållsladdningen på AGM batterier skall enligt Bosse-Husbilskompisar vara 13,5 volt, EJ 13,8 volt som GEL inställningen på min batteriladdare ger. Har jag själv lyckats förstöra batterierna genom att ha utsatt dem för en för hög underhållsladdning? Min batteriladdare är av fabrikatet CBE modell beteckning CB-522. Specifikationerna uppger bl.a:
CITAT
1) Battery charging with maximum current until the end-charge voltage is reached:
Note: the end-charge voltage is reached only if the battery is efficient.
The battery charger is predisposed for the connection of a battery temperature sensor in order to adjust the out voltage and then to extend the battery life.
The battery charger is protected against overtemperature and the 12V outputs are protected against short circuit and polarity inversion.
The charging system is carried out in 4 stages:
2) when the end charge threshold is reached the charger continues to operate for 90 minutes (lead batteries) or 8 hours (gel batteries) with constant voltage.
3) Constante voltage holding 13.8V (gel batteries) or 13.5V (lead batteries)
4) After 10 hours, the battery charger reaches the stand-by mode and begins to operate again only when the battery voltage is lower than 13V. The high frequency switching technology allows to have high performances with small dimensions and limited weight.
OUTPUT TECHNICAL DATA
Maximum voltage: 14,3 V (Pb-Gel) - 14,1V (Pb-Acido)
Maintenance voltage: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)
Maximum output current: 22A
Charge line: IUoU
Battery type selector: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)
Thermal protection: Yes
Battery type selector: Pb-Acido / Pb-Gel
Short circuit and inversion polarity protected ref. F1: 30A (car type)
Net presence signalling (S) 12V ; 50 mA
Efficiency: 86 %
Room temperature: 0 - +50 °C
Ventilation: Automatic regulation variable
SLUT CITAT
3. Förutom plus och minus kablar mellan batteri och laddare, skall det därtill kopplas någon form av termostat kabel någonstans då man byter batterier? (Batteriladdarens spec uppger att den är utrustad med ”Thermal protection”).
/Thomas
När jag år 2012 köpte min husbil Hobby Sphinx fanns det 2st Exide GEL bodels batterier monterade vilka jag på svajiga och subjektiva grunder år 2013 bytte ut mot 2 st Biltema AGM 90 AH batterier. Till min förvåning noterade jag aldrig någon större förbättring i batterikapacitet, om det var någon förbättring så var den dock högst marginell, men i likhet med tidigare så var detta baserat på svajiga subjektiva grunder. Jag kom mig egentligen aldrig för med att grundligt utvärdera dem.
Åkte raka spåret ner till Portugal där bilen under nästan 2 år i sträck stått på 220 volts el-stolpe (batterierna har då naturligtvis kontinuerligt underhållsladdats). Nu 2015-04-20 på vägen hem till Sverige noterar jag att elen från bodels batterierna tar till skillnad mot tidigare slut så snabbt att något måste vara fel. Lite lyse och stereo tömmer batterierna redan efter bara några futtiga timmar.
Dessutom, då jag spolar i toaletten (har en elektrisk kvarn) så går kvarnen knappt runt, den liksom kroknar i kraft därför det tycks inte finnas någon kraft i batterierna (inte något läge å vara hård i magen här inte), detta sker även om kontrollpanelen före spolning visar 12,8 volt (då jag spolar sjunker dock voltantalet och panelen lyser under spolningsfasen rött pga. för låg volt nivå). Då jag skall köra mina hydrauliska stödben så orkar bodels batterierna inte ta upp dem (jag löser det genom att omedelbart starta bilen vars generator då ger extra kräm till hydralstödbensanäggningen som då slutar att pipa (och betänkligt skrika) för att istället ta upp dem.
Mina 3 frågor:
1. Hur bär jag mig åt för att kontrollera om min bodels batterier de facto är defekta eller ej? Kan jag själv utföra denna kontroll? Kan Biltema utföra kontrollen på plats tro?
2. Bodels batteriladdaren har en omkopplare för två olika batteri typer (något AGM val finns ej), de är GEL eller bly batteri. Jag har hela tiden kört med inställningen GEL. Underhållsladdningen på AGM batterier skall enligt Bosse-Husbilskompisar vara 13,5 volt, EJ 13,8 volt som GEL inställningen på min batteriladdare ger. Har jag själv lyckats förstöra batterierna genom att ha utsatt dem för en för hög underhållsladdning? Min batteriladdare är av fabrikatet CBE modell beteckning CB-522. Specifikationerna uppger bl.a:
CITAT
1) Battery charging with maximum current until the end-charge voltage is reached:
Note: the end-charge voltage is reached only if the battery is efficient.
The battery charger is predisposed for the connection of a battery temperature sensor in order to adjust the out voltage and then to extend the battery life.
The battery charger is protected against overtemperature and the 12V outputs are protected against short circuit and polarity inversion.
The charging system is carried out in 4 stages:
2) when the end charge threshold is reached the charger continues to operate for 90 minutes (lead batteries) or 8 hours (gel batteries) with constant voltage.
3) Constante voltage holding 13.8V (gel batteries) or 13.5V (lead batteries)
4) After 10 hours, the battery charger reaches the stand-by mode and begins to operate again only when the battery voltage is lower than 13V. The high frequency switching technology allows to have high performances with small dimensions and limited weight.
OUTPUT TECHNICAL DATA
Maximum voltage: 14,3 V (Pb-Gel) - 14,1V (Pb-Acido)
Maintenance voltage: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)
Maximum output current: 22A
Charge line: IUoU
Battery type selector: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)
Thermal protection: Yes
Battery type selector: Pb-Acido / Pb-Gel
Short circuit and inversion polarity protected ref. F1: 30A (car type)
Net presence signalling (S) 12V ; 50 mA
Efficiency: 86 %
Room temperature: 0 - +50 °C
Ventilation: Automatic regulation variable
SLUT CITAT
3. Förutom plus och minus kablar mellan batteri och laddare, skall det därtill kopplas någon form av termostat kabel någonstans då man byter batterier? (Batteriladdarens spec uppger att den är utrustad med ”Thermal protection”).
/Thomas
Senast ändrad: