• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej
När jag år 2012 köpte min husbil Hobby Sphinx fanns det 2st Exide GEL bodels batterier monterade vilka jag på svajiga och subjektiva grunder år 2013 bytte ut mot 2 st Biltema AGM 90 AH batterier. Till min förvåning noterade jag aldrig någon större förbättring i batterikapacitet, om det var någon förbättring så var den dock högst marginell, men i likhet med tidigare så var detta baserat på svajiga subjektiva grunder. Jag kom mig egentligen aldrig för med att grundligt utvärdera dem.

Åkte raka spåret ner till Portugal där bilen under nästan 2 år i sträck stått på 220 volts el-stolpe (batterierna har då naturligtvis kontinuerligt underhållsladdats). Nu 2015-04-20 på vägen hem till Sverige noterar jag att elen från bodels batterierna tar till skillnad mot tidigare slut så snabbt att något måste vara fel. Lite lyse och stereo tömmer batterierna redan efter bara några futtiga timmar.

Dessutom, då jag spolar i toaletten (har en elektrisk kvarn) så går kvarnen knappt runt, den liksom kroknar i kraft därför det tycks inte finnas någon kraft i batterierna (inte något läge å vara hård i magen här inte), detta sker även om kontrollpanelen före spolning visar 12,8 volt (då jag spolar sjunker dock voltantalet och panelen lyser under spolningsfasen rött pga. för låg volt nivå). Då jag skall köra mina hydrauliska stödben så orkar bodels batterierna inte ta upp dem (jag löser det genom att omedelbart starta bilen vars generator då ger extra kräm till hydralstödbensanäggningen som då slutar att pipa (och betänkligt skrika) för att istället ta upp dem.

Mina 3 frågor:

1. Hur bär jag mig åt för att kontrollera om min bodels batterier de facto är defekta eller ej? Kan jag själv utföra denna kontroll? Kan Biltema utföra kontrollen på plats tro?

2. Bodels batteriladdaren har en omkopplare för två olika batteri typer (något AGM val finns ej), de är GEL eller bly batteri. Jag har hela tiden kört med inställningen GEL. Underhållsladdningen på AGM batterier skall enligt Bosse-Husbilskompisar vara 13,5 volt, EJ 13,8 volt som GEL inställningen på min batteriladdare ger. Har jag själv lyckats förstöra batterierna genom att ha utsatt dem för en för hög underhållsladdning? Min batteriladdare är av fabrikatet CBE modell beteckning CB-522. Specifikationerna uppger bl.a:

CITAT
1) Battery charging with maximum current until the end-charge voltage is reached:
Note: the end-charge voltage is reached only if the battery is efficient.
The battery charger is predisposed for the connection of a battery temperature sensor in order to adjust the out voltage and then to extend the battery life.
The battery charger is protected against overtemperature and the 12V outputs are protected against short circuit and polarity inversion.

The charging system is carried out in 4 stages:
2) when the end charge threshold is reached the charger continues to operate for 90 minutes (lead batteries) or 8 hours (gel batteries) with constant voltage.
3) Constante voltage holding 13.8V (gel batteries) or 13.5V (lead batteries)
4) After 10 hours, the battery charger reaches the stand-by mode and begins to operate again only when the battery voltage is lower than 13V. The high frequency switching technology allows to have high performances with small dimensions and limited weight.

OUTPUT TECHNICAL DATA
Maximum voltage: 14,3 V (Pb-Gel) - 14,1V (Pb-Acido)
Maintenance voltage: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)

Maximum output current: 22A
Charge line: IUoU
Battery type selector: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)
Thermal protection: Yes
Battery type selector: Pb-Acido / Pb-Gel
Short circuit and inversion polarity protected ref. F1: 30A (car type)
Net presence signalling (S) 12V ; 50 mA

Efficiency: 86 %
Room temperature: 0 - +50 °C
Ventilation: Automatic regulation variable
SLUT CITAT

3. Förutom plus och minus kablar mellan batteri och laddare, skall det därtill kopplas någon form av termostat kabel någonstans då man byter batterier? (Batteriladdarens spec uppger att den är utrustad med ”Thermal protection”).

/Thomas
 
Senast ändrad:

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Ok.
Jag antar att batteripolen och därmed givaren på gripklon kan bli varm som attan ibland, och att mäta i ”luften 15 cm därifrån ger ju rimligen en ganska betänklig temperaturskillnad. /Thomas

Till MXS10 levereras både kabel med gripklo och kabel med kabelsko. Jag har monterat kabeln med kabelsko, tror inte att givaren kan monteras på den.
CTEK menar att givaren bör placeras nära pluspolen.
Men viktigast var ändå att få rätt laddspänning 14,7V och laddcykler för AGM batterierna.
Jag har tidigare haft GEL batterier och måste nog tillstå att dessa levererade utan problem under de 6 åren som jag hade dom. Inga konstigheter med laddare tempgivare odyl.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Dessutom, då jag spolar i toaletten (har en elektrisk kvarn) så går kvarnen knappt runt, den liksom kroknar i kraft därför det tycks inte finnas någon kraft i batterierna (inte något läge å vara hård i magen här inte), detta sker även om kontrollpanelen före spolning visar 12,8 volt (då jag spolar sjunker dock voltantalet och panelen lyser under spolningsfasen rött pga. för låg volt nivå). Då jag skall köra mina hydrauliska stödben så orkar bodels batterierna inte ta upp dem (jag löser det genom att omedelbart starta bilen vars generator då ger extra kräm till hydralstödbensanäggningen som då slutar att pipa (och betänkligt skrika) för att istället ta upp dem.

Detta låter mer som att en huvudsäkring, eller kabel anslutning till din batteribank är dålig/trasig. Vad som ofta händer när du startar bilen är att en signal från generatorn drar ett relä som kopplar ihop batterierna, och då fungerar det bättre eftersom startbatteriet tydligen har bättre kontakt. Jag gissar att du har en gemensam jord för alla batterier, den kan vara dålig eller oxiderad. Men ditt problem med kraftigt spänningsfall tyder på kabel/kontakt problem.

//Freddy
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Om gripklon blir varm beror det på att du inte har tillräcklig kontakt mellan gripklon och batteripolen.
Jag skulle vilja påstå att det inte är värme på grund av dålig kontakt som det är tänkt att tempgivaren ska känna av, jag antar att tempgivaren ska känna av temperaturen i det rum/låda/utrymme batterierna är placerade i och reglera laddspänningen efter det.
En nivå på spänningen vid tex 10 minus och en annan vid 40 plus.

För att slippa gripklor och istället få ringkabekskor kan man välja någon av de marina laddarna: Sökresultat

mvh jocke

Tror du missförstått mig:
Jag utgår från att ”temperaturen i det rum/låda/utrymme batterierna är placerade i” ändras pga. att själva batterierna (under laddnings processen) ändrar temperatur.

Genom att CTEK:s original installation föreskriver att temperaturgivaren skall monteras i CTEKS:s medföljande original gripklo som i sin tur är monterad på batteripolens plus pol så tar jag för givet att batteripolen som gripklon är monterad på är det ställe som temperatur skillnader först kan spåras upp och med det registreras. Genom frångå CTEK:s orginalinstallations anvisning genom att istället placera temperaturgivaren i luften någonstans mellan batterierna så mäter ju temperaturgivaren, som du säger, temperaturen i själva rummet, och det måste ju rimligen generera en avsevärt långsammare och osäkrare temperatur information till CTEK laddaren.

Jag utgår också ifrån att när CTEK:s laddnings cykel påbörjats så värms batteriet upp, och det ganska kraftigt. Detta är det främsta skälet till att temperaturgivaren finns där. Jag antar att CTEK laddaren ”stänger av” och ”sätter på” utifrån batteriets temperatur och jag misstänker att denna temp info är kritisk viktig eftersom CTEK laddaren hela tiden så hårt maximerar sin laddnings cykel utifrån bl.a. batteriets temperatur. Alltså inte främst om det är vinter eller sommar klimat. Men jag kan ju ha fel.

/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Detta låter mer som att en huvudsäkring, eller kabel anslutning till din batteribank är dålig/trasig. Vad som ofta händer när du startar bilen är att en signal från generatorn drar ett relä som kopplar ihop batterierna, och då fungerar det bättre eftersom startbatteriet tydligen har bättre kontakt. Jag gissar att du har en gemensam jord för alla batterier, den kan vara dålig eller oxiderad. Men ditt problem med kraftigt spänningsfall tyder på kabel/kontakt problem.

//Freddy

Hmm... det där lär intressant, och skrämmande.
Skall börja med att låta en CTEK laddare kontrollera om batterierna de facto är trasiga eller ej.
Om de är okej, ja då får jag nog lämna in bilen på någon Husbilsverkstad i Sthlm.
Någon som kan rekommendera någon dylik BRA verkstad i Sthlm?
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Till MXS10 levereras både kabel med gripklo och kabel med kabelsko. Jag har monterat kabeln med kabelsko, tror inte att givaren kan monteras på den.

På den här länken
http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/MXS 25_SV.pdf
som visar CTEK MXS25 så finns det under rubriken "Koppla in och ladda" en skiss visande de alternativa kablaget du har.
Där framgår det att temp givaren kan stickas in i plus polens grip klo handtag.
/Thomas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Tror du missförstått mig:
Jag utgår från att ”temperaturen i det rum/låda/utrymme batterierna är placerade i” ändras pga. att själva batterierna (under laddnings processen) ändrar temperatur.

Genom att CTEK:s original installation föreskriver att temperaturgivaren skall monteras i CTEKS:s medföljande original gripklo som i sin tur är monterad på batteripolens plus pol så tar jag för givet att batteripolen som gripklon är monterad på är det ställe som temperatur skillnader först kan spåras upp och med det registreras. Genom frångå CTEK:s orginalinstallations anvisning genom att istället placera temperaturgivaren i luften någonstans mellan batterierna så mäter ju temperaturgivaren, som du säger, temperaturen i själva rummet, och det måste ju rimligen generera en avsevärt långsammare och osäkrare temperatur information till CTEK laddaren.

Jag utgår också ifrån att när CTEK:s laddnings cykel påbörjats så värms batteriet upp, och det ganska kraftigt. Detta är det främsta skälet till att temperaturgivaren finns där. Jag antar att CTEK laddaren ”stänger av” och ”sätter på” utifrån batteriets temperatur och jag misstänker att denna temp info är kritisk viktig eftersom CTEK laddaren hela tiden så hårt maximerar sin laddnings cykel utifrån bl.a. batteriets temperatur. Alltså inte främst om det är vinter eller sommar klimat. Men jag kan ju ha fel.

/Thomas

Det är ju möjligt att det är så och att jag fattat fel, eftersom jag inte har några gripklor på min laddare gjorde jag enligt cteks manual:

TEMPERATURKOMPENSATION
M300 har en sensorkabel placerad tillsammans med batterikablarna.Enheten justerar automatiskt laddspänningen om temperaturen
avviker från +25°C. Högre temperatur sänker spänningen och lägre temperatur höjer spänningen.
Temperaturen mäts bäst på, eller väldigt nära batteriet. Placera därför sensorn så nära batteriet som möjligt vid laddning.
Sensorkabeln kan förlängas eller förkortas med samma funktionalitet. När temperaturgivaren är aktiverad visas detta genom att
lampan för temperaturkompensation lyser. Laddspänningen justeras sedan efter +25°C förhållanden.

Jag har min sensor fastbuntad uppe på batteriet och Linders montering mellan batterierna ser jag också som en bra lösning.

mvh jocke
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Hej igen
På min fråga till CTEK igår kväll:

CITAT
Men VAR och HUR kopplar jag in själva temperaturgivaren på själva batteriet?
SLUT CITAT

fick jag nu till svar:

CITAT
Tempsensorn lägger du i samma utrymme som de batterier du ska ladda.
SLUT CITAT

Så nu vet vi det.

/Thomas
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

På den här länken
http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/MXS 25_SV.pdf
som visar CTEK MXS25 så finns det under rubriken "Koppla in och ladda" en skiss visande de alternativa kablaget du har.
Där framgår det att temp givaren kan stickas in i plus polens grip klo handtag.
/Thomas

Jo Du "Traded" men jag använder inte "gripklorna", jag använder kablaget med kabelskor som följde med i förpackningen och där kan jag inte fästa tempgivaren. Därav att jag har placerat givaren på lämpligt ställe.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Jo Du "Traded" men jag använder inte "gripklorna", jag använder kablaget med kabelskor som följde med i förpackningen och där kan jag inte fästa tempgivaren. Därav att jag har placerat givaren på lämpligt ställe.

Ja Du Linder, jag förstod ju det.
Men det är attans så omständligt att beskriva allt i form av text ...
Hade
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Hej,
Lämnade in batterierna till Biltema igår som provmätte dem.
3 minuter senare fastslog de att bägge batterierna var defekta.
Biltema bytte ut dem mot 2 nya som genom bytet gav mig ytterligare 4 års garanti.
Biltema får följaktligen en eloge av mig.

/Thomas
 
Toppen