Har bytt lampor men hö sida lyser bara på helljus när jag håller in ljusspaken för "ljustutan" annars lyser båda bara på p-ljus, alltså vä.sida inget halv/eller helljus heller även när jag håller in ljustutespaken. vad är felet???
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Börja med säkringarna som är placerade under luckan i handsfacket. Glapp, smuts eller trasiga, ganska vanligt att de glappar. Reläna till halv och helljus sitter där också. På min bil hade ett av reläna och dess hållare brunnit av.Har bytt lampor men hö sida lyser bara på helljus när jag håller in ljusspaken för "ljustutan" annars lyser båda bara på p-ljus, alltså vä.sida inget halv/eller helljus heller även när jag håller in ljustutespaken. vad är felet???
tack herbet !Börja med säkringarna som är placerade under luckan i handsfacket. Glapp, smuts eller trasiga, ganska vanligt att de glappar. Reläna till halv och helljus sitter där också. På min bil hade ett av reläna och dess hållare brunnit av.
Det finns en jordkrans till höger om handskfacket som du kan leta upp, kolla att inga kablar har lossnat. Det finns två jordkransar i motorutrymmet också. En bredvid startbatteriet, den andra är på motsvarande plats på vänster sida i motorutrymmet.
Standard fel att de plintarna blir dåliga. Det kan räcka med rengöring.
Bredvid och strax ovanför startbatteriet finns den en tvådelad kopplingsplint. Kolla att kablarna inte har lossnat. I grova drag går den ena kabeln till halv/ helljus och den andra till bla. parkeringsljus och en massa annat.
Säkringshållarens undersida består av en massa flatsift där alla alla kablar är anslutna.
Kolla att att ingen kabel har lossnat. Stick in mobilen och ta kort, trångt som bara den.
Om du kollar på ovansidan kan de se vissa säkringar är byglade. Det är bra att veta vid felsökningen vid felsökningen. Mät gärna med en multimeter.
Det är vanligt med jordfel på de här bilarna så lägg gärna lite extra krut där.
En gammal tråd som kanske kan hjälpa.
Elsystem - Peugeot J5 1990, elproblem
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste. Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade...www.husbilsklubben.se
Hej Jerko! Förlåt att jag stör dig men skulle gärna vilja ha din hjälp med dessa frågor.??…..Det som är tyst är troligen blinkreläet om du vippar på den spaken så klickar det nog.
Grejen är ju tyvärr som vanligt att man behöver mäta lite på eländet, så man får reda på om det är plus eller minus som saknas vid lampan.
Parkeringsljuset har ju både plus och minuskabel direkt till lampan och även en "egen" strömbrytare i panelen så den är i princip helt separerad från resten.
Det du skulle göra även om du bör hitta felet först, så funktionen finns i kablarna som du kommer att behöva, är att köpa en kabelsats (Biltema har en som duger bra)så får du nya kablar och säkring till lyset direkt från batteriet så du får full spänning till lyset, vilket du inte kommer att få annars och dessutom så sparar du på kontaktytorna i spakar m.m. eftersom de kommer ju bara att hantera lite styrström till reläerna, så de klarar sig i framtiden också utan att bli brända.
Visa bilaga 235849
M.v .h. JANKRO
Hejsan, det gör inget men jag är ute och far så det blir lite hackigt med tittandet bara.Hej Jerko! Förlåt att jag stör dig men skulle gärna vilja ha din hjälp med dessa frågor.??…..
Du tipsade mig om kabelsats på Biltema! Har köpt den men vet inte var jag skall koppla in kontakten som skall in i ”bilens ordinarie strömkälla” enl anvisningen! (Bilden) Hur hittar jag o vad menar man att den skall kopplas in! Fins ju en hel härva med kabekknippe vid o runtom batteriet! O vad menar du med ”jordkrans” hur ser den ut?
Visa bilaga 235987