• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Har fiat Ducato 1990 års modell. strålkastaren lyser bara på p-ljus ???

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Har bytt lampor men hö sida lyser bara på helljus när jag håller in ljusspaken för "ljustutan" annars lyser båda bara på p-ljus, alltså vä.sida inget halv/eller helljus heller även när jag håller in ljustutespaken. vad är felet???
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har bytt lampor men hö sida lyser bara på helljus när jag håller in ljusspaken för "ljustutan" annars lyser båda bara på p-ljus, alltså vä.sida inget halv/eller helljus heller även när jag håller in ljustutespaken. vad är felet???
Börja med säkringarna som är placerade under luckan i handsfacket. Glapp, smuts eller trasiga, ganska vanligt att de glappar. Reläna till halv och helljus sitter där också. På min bil hade ett av reläna och dess hållare brunnit av.

Det finns en jordkrans till höger om handskfacket som du kan leta upp, kolla att inga kablar har lossnat. Det finns två jordkransar i motorutrymmet också. En bredvid startbatteriet, den andra är på motsvarande plats på vänster sida i motorutrymmet.
Standard fel att de plintarna blir dåliga. Det kan räcka med rengöring.
Bredvid och strax ovanför startbatteriet finns den en tvådelad kopplingsplint. Kolla att kablarna inte har lossnat. I grova drag går den ena kabeln till halv/ helljus och den andra till bla. parkeringsljus och en massa annat.

Säkringshållarens undersida består av en massa flatsift där alla alla kablar är anslutna.
Kolla att att ingen kabel har lossnat. Stick in mobilen och ta kort, trångt som bara den.
Om du kollar på ovansidan kan de se vissa säkringar är byglade. Det är bra att veta vid felsökningen vid felsökningen. Mät gärna med en multimeter.

Det är vanligt med jordfel på de här bilarna så lägg gärna lite extra krut där.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Börja med säkringarna som är placerade under luckan i handsfacket. Glapp, smuts eller trasiga, ganska vanligt att de glappar. Reläna till halv och helljus sitter där också. På min bil hade ett av reläna och dess hållare brunnit av.

Det finns en jordkrans till höger om handskfacket som du kan leta upp, kolla att inga kablar har lossnat. Det finns två jordkransar i motorutrymmet också. En bredvid startbatteriet, den andra är på motsvarande plats på vänster sida i motorutrymmet.
Standard fel att de plintarna blir dåliga. Det kan räcka med rengöring.
Bredvid och strax ovanför startbatteriet finns den en tvådelad kopplingsplint. Kolla att kablarna inte har lossnat. I grova drag går den ena kabeln till halv/ helljus och den andra till bla. parkeringsljus och en massa annat.

Säkringshållarens undersida består av en massa flatsift där alla alla kablar är anslutna.
Kolla att att ingen kabel har lossnat. Stick in mobilen och ta kort, trångt som bara den.
Om du kollar på ovansidan kan de se vissa säkringar är byglade. Det är bra att veta vid felsökningen vid felsökningen. Mät gärna med en multimeter.

Det är vanligt med jordfel på de här bilarna så lägg gärna lite extra krut där.
tack herbet !
har kollat det du påpekat, men reläerna du nämner om i handskfacket undrar jag om du menar de två cylinderformade som sitter på hö.sida vid säkringshållaren.? I den ena hör jag ett klick när jag vippar på ljustutan (helljusspaken), den andra märker jag ingenting på. Hur tar jag loss dem för att kolla eller byta dem? vågar inte bara dra eller.........??? eftersom den ena är helt tyst misstänker jag att det kan vara fel på den.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det som är tyst är troligen blinkreläet om du vippar på den spaken så klickar det nog.

Grejen är ju tyvärr som vanligt att man behöver mäta lite på eländet, så man får reda på om det är plus eller minus som saknas vid lampan.
Parkeringsljuset har ju både plus och minuskabel direkt till lampan och även en "egen" strömbrytare i panelen så den är i princip helt separerad från resten.
Det du skulle göra även om du bör hitta felet först, så funktionen finns i kablarna som du kommer att behöva, är att köpa en kabelsats (Biltema har en som duger bra)så får du nya kablar och säkring till lyset direkt från batteriet så du får full spänning till lyset, vilket du inte kommer att få annars och dessutom så sparar du på kontaktytorna i spakar m.m. eftersom de kommer ju bara att hantera lite styrström till reläerna, så de klarar sig i framtiden också utan att bli brända.
Ljusreläsats-400.jpg


M.v .h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En gammal tråd som kanske kan hjälpa.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En gammal tråd som kanske kan hjälpa.


Ja det blev en riktigt följetong, bara för lite kabelstök.

M.v.h. JANKRO.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Det som är tyst är troligen blinkreläet om du vippar på den spaken så klickar det nog.

Grejen är ju tyvärr som vanligt att man behöver mäta lite på eländet, så man får reda på om det är plus eller minus som saknas vid lampan.
Parkeringsljuset har ju både plus och minuskabel direkt till lampan och även en "egen" strömbrytare i panelen så den är i princip helt separerad från resten.
Det du skulle göra även om du bör hitta felet först, så funktionen finns i kablarna som du kommer att behöva, är att köpa en kabelsats (Biltema har en som duger bra)så får du nya kablar och säkring till lyset direkt från batteriet så du får full spänning till lyset, vilket du inte kommer att få annars och dessutom så sparar du på kontaktytorna i spakar m.m. eftersom de kommer ju bara att hantera lite styrström till reläerna, så de klarar sig i framtiden också utan att bli brända.
Visa bilaga 235849


M.v .h. JANKRO
Hej Jerko! Förlåt att jag stör dig men skulle gärna vilja ha din hjälp med dessa frågor.??…..
Du tipsade mig om kabelsats på Biltema! Har köpt den men vet inte var jag skall koppla in kontakten som skall in i ”bilens ordinarie strömkälla” enl anvisningen! (Bilden) Hur hittar jag o vad menar man att den skall kopplas in! Fins ju en hel härva med kabekknippe vid o runtom batteriet! O vad menar du med ”jordkrans” hur ser den ut?
IMG_8010.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Jerko! Förlåt att jag stör dig men skulle gärna vilja ha din hjälp med dessa frågor.??…..
Du tipsade mig om kabelsats på Biltema! Har köpt den men vet inte var jag skall koppla in kontakten som skall in i ”bilens ordinarie strömkälla” enl anvisningen! (Bilden) Hur hittar jag o vad menar man att den skall kopplas in! Fins ju en hel härva med kabekknippe vid o runtom batteriet! O vad menar du med ”jordkrans” hur ser den ut?
Visa bilaga 235987
Hejsan, det gör inget men jag är ute och far så det blir lite hackigt med tittandet bara.
Ja det är inte så svårt, men instruktioner är ibland skrivna av personer som kan lite för mycket själva... och då förklarar lite dåligt.
Om författaren här hade skrivit skall in i en av de två ordinarie kontakterna som sitter på lamporna original (de tre stiften är likadana som de på en vanlig H4 lampa, så man använder en av de två kontakterna som sitter på lamporna som styrström bara...
Kontakten måste ju funka och det var därför jag skrev "bör hitta felet först så funktionen finns i kablarna" och är kanske då själv skyldig till svag info, sorry :msn_embarrassed:. För alla signaler måste kunna komma ut ur i alla fall en av lampkontakterna tyvärr.
Och sedan matning från ny jord och batterispänning till strömkablarna.

Men tyvärr så måste hel och halvljussignalen finnas på i alla fall en av lampkontakterna, om det nu inte "bara" är jorden som bråkar, men den måste också finnas.
För originalkontakterna behöver ju ge signaler och jord, men det gör inget om det är "svag" signal för den skall bara dra de nya reläerna, och inte längre ge ström till själva lamporna.
Av de tre i sladdarna/kontakten är en helljus och en halvljus och den tredje jord till båda.

Har bara mobilen att skriva med just nu och har inga bra bilder i den tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skall lägga till, jordkrans som Herbet nämnde är fastskruvade "ringar" med ett flertal flatstiftkontakter som sitter skruvade i karossen och där sitter det sladdar som skall ha jord.
En brukar sitta inne i bilen på högersidan under/bakom handskfacket, ungefär där passageraren har sitt högerknä.
En annan inne i motorrummet på innerskärmen på förarsidan.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen