• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

H

Husbilgolf

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Måste være första gången jag hör om högre priser i Sverige än i Norge!
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Vi hittade en trevlig ställplats på hemväg från norrlandsresan.
Vid Löa nedlagda masugn söder om Lindesberg.
Intressant plats. Fanns även ett museum som vi dock inte hade tillfälle besöka.
Närmast att likna vid en naturcamping.
Pris 50 kr inkl. el. Torrdass. Vatten kan säkert den trevliga unga man ordna, som efter telefon-
påringning kom och tog upp avgiften.
Det hela påminde om den gamla sortens campingplats där man åkte in och så småningom
kom någon och tog upp avgift.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej
Jag är just hemma från andra långturen i år. Min erfarenhet är att man i sverige oftast blir uppskörtad på campingar söder om dalälven med priser på 300+ kr. I norrland gäller tydligen fortfarande att man kan besöka en camping utan att känna sig lurad. Som vanligt
gäller sunt förnuft uppe i norr.
Nere i europa går det också att stå på camping utan att bli lurad. Vi var i mosel och rehndalen och campingarna låg på ca 25 eur och bra ställplatser fanns från 7,5 och upp till 10 euro med el. Detta är en rimlig prisnivå som svenska campingägare också borde klara att leverera sin produkt till annars överlever dom nog inte långsiktigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Det går allt att hitta campingar med vettiga priser i södra Sverige också, bara man håller sig borta från kusterna i högsäsong. Vi stod i Hjo direkt vid Vätterns strand och 500m till centrum för 180:-/natt veckan efter midsommar. :)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Vi besökte ett par vänner ( hustruns ) som husvagncampade på Öland för tre veckor sen.
Gick in i receptionen och frågade om jag kunde boka husbil för två nätter.
- Inga problem här finns plats, kostar 370 kronor natten, har du camping kort, sa tjejen bakom disken.
Nej det har jag inte och jag skall inte ha något heller, har tillräckligt med kort i plånboken.
- Du måste ha ett campingkort annars får du inte campa här.
Ok, ge mig ett kort då.
- Det kostar 140 kronor.
Jag hoppas du skämtar.
- Så är reglerna, du måste bli medlem i vår campingförening annars kan vi inte boka in dig.
Du menar på fullt allvar att det skall kosta mig nästan 900 kronor för att övernatta två nätter.

När man sen kommer in i husbilen och vill ha lite medlidande av hustrun så får man till svar.
- Sluta klaga, du har råd med det.

Det är roligt nästan hela tiden.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Länge leve fricampingen. Har nu legat ute i 32 dygn utan en campingnatt.
Vatten kostar ibland och tankarna töms i regel vid trafikverkets tömningsstationer.
El tillverkas själv med hjälp av solceller eller elverk.
Varför betala ockrare för att få sova i sin egen säng.

Jag tycker: Det är detta som är vitsen med HUSBIL. FRIHET!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

2 nätter i Falsterbo, gratis
1 natt i Ystad, gratis
1 natt i Saznitz, Tyskaland, 6€
1 natt i centrala Tyskaland, gratis
1 natt i Italien, 12€ inkl allt
12 nätter i Makarska, Kroatien, gratis
1 natt i München, Tyskland, gratis
1 natt i Burg, Tyskaland, 8€ (egentligen ett rejält plus)
8 nätter på Gotland, gratis
2 nätter i Norrtälje, gratis

Var är problemet?

"Att betala eller inte betala - det är priset"
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Som vanligt du väljer om du vill föda okrarna som inte levererar det du vill betala för. Skall bli intresant att se vad som händer med dem de närmaste åren?!?

Snacka går ju alltid men snacka så det går! Det är svårare.

Leve fricampingen mvh Torbjörn
 
F

F.d. 53285

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

För mig är det helt obegripligt att man alls ska betala för en parkeringsruta. Att man tar betalt för service, t.ex. 100 kr/l för färskvatten o.s.v. är helt OK, men att debitera astronomiska summor för en parkeringsruta är ohemult!!
Om det är hamnföreningar eller liknande som sätter priset är det inget att göra åt. Men om det är en kommun så kan man överklaga prissättningen till Förvaltningsrätten. En kommun får bara ta ut självkostnadspris för en tjänst. I de fall man t.ex. begär 100:-/dag (36000:-/år) för en parkeringsruta ska man definitivt överklaga kommunens beslut!!!
Den gamla juristen
gt7218
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Det handlar inte om att man har råd att betala för en campingplats eller dyr ställplats.
Vem betalar 25:- för en liter mjölk eller 50:- för en limpa bröd?

Det handlar om rimliga kostnadsnivåer
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Har endast fri campat 5 nätter i sommar, 6 nätter på ställplats , 7 nätter camping. (5 på öland vid havet! Inga problem med betalning där perfekt camping!)

Sen Krockade en vän min HB!

Men är lite feg när det gäller fri camping, skulle vilja fri campa mer men svårt att hitta bra ställen och samtidigt ska det va säkert. Letar nog hellre upp en ställplats och betalar 100- 150kr.

(Det blev inte mycket HB i sommar 18 nätter) ska nog hinna med 2 helger till innan det blir vinter vila för bilen!
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej vi har hittat en ställplats i blekinge som heter Nogersund där finns allt, tömmning av gråvatten samt toa och påfyllning av vatten samt duch för 130skr med el. Det tycker vi är humant pris.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

2 nätter i Falsterbo, gratis
1 natt i Ystad, gratis
1 natt i Saznitz, Tyskaland, 6€
1 natt i centrala Tyskaland, gratis
1 natt i Italien, 12€ inkl allt
12 nätter i Makarska, Kroatien, gratis
1 natt i München, Tyskland, gratis
1 natt i Burg, Tyskaland, 8€ (egentligen ett rejält plus)
8 nätter på Gotland, gratis
2 nätter i Norrtälje, gratis

Var är problemet?

"Att betala eller inte betala - det är priset"


"12 nätter i Makarska, Kroatien, gratis"....-hur går det till? Så vitt jag vet är det förbjudet att övernatta i Kroatien utanför campingar....men ni har kanske kontakt med någon som bjuder på gratisställplats???
 
F

F.d. 30199

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Ok! En del gillar att stå på ställplats / camping o betala .. För dusch o wc ! Det har jag o bilen! har väldigt svårt att förstå att en del uppskattar att betala för ngt som dom redan har ! O inga billiga priser heller .. Niclas o Maria
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Förra året i Kroatien sod vi många nätter gratis , bara att fråga privat köpa potatis och dyligt så är det inga problem.
Olle.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej och det ni skriver är intressant, en hotellnatt för 2 vuxna + 2 barn på sommaren då affärsresenärerna uteblir är i samma prisklass och då ingår dusch, frukost mm så visst barkar det iväg.

Jag tror att det är lite vårt eget fel eftersom husbil/husvagnsåkande ökat i volym snabbare än tillgång till då i första hand ställplats som husbilsåkare vill ha, resandet är ju för många av oss själva grejen.

Men jag tror att marknaden snart ser mer av behov och efterfrågan annars tjänar dom inte pengar, husvagnsägare med barn som ligger 1-2 veckor på samma ställe ska ha det bra liksom husbilsägare som rör sig mera.
Den som anammar detta först kommer att bli en vinnare inte bara i ekonomi utan också i att ha glada nöjda "travellers" som kommer tillbaka dit där det finns, och sprider ordet.

Mvh Sören
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Nu hängde jag inte med, vilken prisklass är det? :wideeyed:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Ljungens camping i Falsterbo tar strax under 500:- för en gräsplätt med el under högsesong. Under hästveckorna tar man drygt 5 000:- för en vecka, det är drygt 700.- per dygn.
Jag är med i Caravan Clubb, där ligger priserna mellan 200:- och 250:- per dygn. Det tycker jag är OK, men det dubbla eller tredubbla är ocker och inget annat.
Ha en bra dag
Uno
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej

Ibland undrer man om campingägare /SCR överhuvidtagit tittar på detta forum. Borde ju vara intressant för dom at se hur deres kunder resonerer!
Kunne vara roligt att höra deres kommentarer.!
 
Toppen