• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Det är tillgång och efterfrågan som styr och inget annat. Om man har fullt med den begärda prisnivån 500 kr så är det marknadspris och tydligen vad marknaden tål.
Det säljs och privatimporteras mer än 10 tusen husbilar och husvagnar varje år
men skrotningen ligger långt under. Trycket ökar men nya campingar och ställplatser
byggs inte alls i samma omfattning som ökningen av efterfrågan. Det betyder högre priser. Man får gilla läget och står där man tycker det är rätt pris eller åka vidare.
Det blir att åka ut i europa där priserna är mera rimliga och utbudet på platser större.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Enligt någon undersökning jag såg vill de flesta campinggäster ha riktigt hög standard och är beredda att till exempel betala för s.k. wellnessbad med kristallkrona i taket, premiumplatser som är större och har sjöutsikt m.m. så det är nog däråt utvecklingen går på många ställen. :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

För 500:- vill jag ha privat dusch/toa med egen ingång, avskärmad tomt med diverse rosbuskar mm som inramning, ett stenkast till pool och restaurang men ändå ingen insyn. Just ja, diskmaskin ska det finnas också!

Det hade vi i somras på ***** Esterel Caravaning på Franska rivieran :D
Trevliga grannar hade vi dessutom ;)

Peter :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

En bekant till oss som ligger på säsongsplats på en camping strax norr om Båstad, betalar 12000 kr.
Platsen går att utnyttja 155 dygn på en säsong.
Det blir då ett dygnspris på 77,40.
Eller veckopris 541,80
Elen tillkommer enligt elmätare.

Nu vet jag inte vad dygnspriset är på den campingen när man är "mobil".
Men som jämförelse så på en camping som tar 400 kr natten hade vi fått 30 övernattningar för 12000 kr.
Eller veckopris 2800 kr.

Detta som en tankeställare, och det är inget jag köper.
Det är alldeles för stora skillnader.
Krister.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Jag har knappast bott på camping i Sverige men är dessa "hemska" SCR campingar så mycket dyrare än campingar i Europa?
Jag har campat i Italien och Kroatien och där betalat betalat 350 till 750 kr / dygn (två vuxna + två barn och 7 meter bil).

Ja jag vet att det finns billigare men dessa campingar har legat där vi vill tillbringa vår semester och det finns ju även billigare campingar i Sverige.

Självklart hade jag gärna haft lägre pris på campingar i Sverige men är det inte lika "illa" i andra länder också egentligen?

Martin
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Folk måste tjäna mycket pengar:wideeyed:
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

På camping utomlands betalar man efter hur stor bil man har, hur många man är i bilen, vilken ålder resenärerna har, hur många hundar man har och hur stor plats man väljer, vilket kan bli mycket dyrt under "säsong". Det är alltså många parametrar att ta hänsyn till och då mycket enklare att stå på en ställplats som inte bryr sig om nämnda parametrar utan har ett fast pris runt € 10.:yes:
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej

Jeg synes at campingpladser både i Sverige og Danmark, er meget dyre.
Desværre.
Når man kun er 2 personer og ikke skal bruge andet end toilet / påfyldningen af vand og tømning kan en overnatning blive dyr.

Vi fricamper i Sverige og undgår vores eget land og da vi bor i København
Kører vi somregel til Nordtyskland vi Storebælt broen. Er meget glad for Rengburg, Kiel, og Hamburg el BERLIN.
Hvis priserne var ca 25 % mindre ville vil nok campere mere i Sverige på campingpladser. Er meget glad for Sverige.

PS kan man få sine tyske gasflasker fyldt igen i sydsverige ?

Hilsen
Flemming
Danmark

Tak for en rigtig god husbilklub.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Jag ser inget problem i att de tar 500 kronor för en campingplats, för jag stannar aldrig där ändå. Jag föredrar att fricampa, eller enklare ställplatser. Jag har med flit köpt en bil som har allt och därmed blir jag fri att bo var jag vill, jag behöver ingenting.
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej
Här har du koordinator till Åhusgas
N55.55°52,37 E 1415°08,98
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Gasolmacken bakom Lidl i Nyköping, bara 1,5 km från E4. P11 290kr. De har Adapter till det mesta.
Ang. campingpriser i Sverige så får man INTE valuta för pengarna på högpriscampingarna (>250kr). Vi har farit runt i många europäiska länder, från Norge och norra Sverige i norr till södra Grekland, Monte Negro, Kroatien och Spanien i söder och allt där emellan. Sämst förhållande mellan pris och service/utbud får man i Norge, Sverige och DANMARK.
Mvh Ulla o. Klaus, just nu i Spanien, La Manga::yes:
 
Toppen