• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

handlare som bojkottar privatimporterade bilar?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta handlare som bojkottar privatimporterade bilar

Nya Kabe i Tyskland:

kabe.JPG

1€ kostar c:a 8:70 sek.

F

F.d. 56076

Guest
Sv: Svenska handlare bojkottar privatimporterade bilar?

Hej på er !!

Så länge pris diffen är så stor som den är så är det inget att tveka på att importera, i mitt fall en diff på 250 ksek.
Visst, märkes handlarna gör vad dom kan för att försvåra men alternativet är att sticka iväg till norra Tyskland och få servicen gjord där, har gjort det själv till stor belåtenhet, dessutom billigare än här hemma.
Som du ser i svaren ovan så väcker frågan lite känslor, du ser att man vänder på ditt påstående om bojkott, du skrev att handlarna bojkottar oss och inte tvärt om. Man skriver om den goda servicen, visst vi har massor av utmärkta handlare i landet som dom flesta av oss som har handlat utomlands hellre hade gynnat men när pris diffen är så stor som den är så kan dom flesta av oss inte betala flera hundra tusen kronor extra för den goda servicens skull.
Vi får hoppas att priserna ändras med tiden som dom gjort på personbilar.

Tack! Jag började undra om jag inte fick säga lika mycket pga att jag inte är "medlem" än vilket låter märkligt eftersom jag har registrerat mig men har inte blivit betalande medlem... Tur att det finns fler än de som tycker jag ska knipa igen...

F

F.d. 56076

Guest
Sv: Svenska handlare bojkottar privatimporterade bilar?

Håller med om att det ser ut som jag har vänt påståendet, MEN eftersom trådskaparen haft den dåliga smaken att i efterhand ändra rubriken så ser det nu helt tokigt ut!

Rubrikerna borde inte kunna ändras!

Trådskaparen uppmanade tidigare till bojkott mot de svenska handlarna!!!!

En riktig fegis, som inte står för sitt eget ord!!

Vänta lite nu...

Nu är vi lite OT med detta men, man kan se att du tycker att man har olika rättigheter baserad på hurvida man är betalande medlem eller inte, var står det någonstans??? Jag ändrade när jag såg att det verkade bli missuppfatning med ämnet oavsett, får man inte säga något i denna klubb? Snygg medlemsvärvning... Dessutom kan man se på svarsrubrikerna att de inte är ändrade... Vilket fall som helst, återigen, jag ville bara lyfta frågan med att är det rätt att nekas service pga HB är privatimporterad? Handelhinder har aldrig skyddat någon industri, det vet vi eller hur?

F

F.d. 56076

Guest

Om jag inte minns fel så var det exakt samma diskussion på 90-talet med importerade Mercor och BMW och problem med service. Men som bekant hände det ingenting mer än att priserna i SE justerades neråt mer kontinentala, visst, fortfarande dyrare men inte så stora skillnader mot vad det var då... Historier om underdiminsionerad värme fanns även på personbilssidan då också, mig vetterligen finns det inga speciella "Sverigemodeller" ev mot mellanöstern och värmare länder isf (på personbilar dvs).

Jag tror helt enkelt att marginallerna är större i Skandinavien... och det utnyttjar husbilstillverkare då konkurrensen på kontinenten är mördande...

Det kanske fungerar nu, men 70-talister (prisjakt.nu och Norwegian generationen) och senare generationer på ingång kommer att ställa krav. Dels pga lägre köpkraft och dels pga hur de är uppfostrade, de kommer knappast att acceptera hot och bojkott som argument. Det gällar att kunna ävertyga dessa grupper att betala om man vill överleva som svensk handlare, det tror jag...

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har haft en diskussion med en annan medlem kring detta med att svenska HB handlare försöker urholka konkurrensen med privatimport av HB precis som personbilhandlare försökte göra på 90-talet genom att neka service på privatimporterade bilar. Oavsett var vår HB är köpt kan det väl inte vara bra med att hindra fri konkurens och handel inom EU...
Eller vad tycker ni? Hur kan det komma sig att en likvärdig HB kan kosta uppåt 40% mer i SE än i exempelvis Tyskland?
Hur resonerade ni som har köpt er HB nere på kontinenten? Funkar det med garantier?
Fri konkurrens & handel kan alltid diskuteras, vad som är bäst ur individens egen direkta synvinkel eller för Sveriges bästa. Det finns som bekant fler varor än husbilar (=fordon) som enligt många andra grupper med fördel kan handlas upp utomlands! Bra eller dåligt för oss alla sett i ett vidare perspektiv och då kanske det inte blir så enkelt längre?

Några som jag tycker likvärdiga exempel till husbilsimport, för att sänka just mina totala utgifter/kostnader;
¤ Transporter, "förare med eller utan bil" kan köpas upp och utföra mitt transportarbete i Sverige = bidrar därmed till att sänka lönekostnaderna i Sverige!
¤ Utländska "byggarbetare/företag", kan köpas upp med samma resultat = bidrar till att sänka (löne-) kostnaderna för mitt husbygge!

Konsekvenserna av den fria handeln blir i dessa fall, att våra Svenska löner för berörda grupper av anställda och företag påverkas negativt samt att våra motsvarande Svenska arbetstillfällen flyttar till det land varifrån varor eller arbetskraft kommer ifrån!

Dvs bilhandelsanställda, transportarbetare och byggarbetare enligt mina exempel ovan blir förlorare och påverkas! Ur denna synvinkel vad är det egentligen som du vill Xerxes, man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar?

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Bara undrar om någon vet om Tyska bilarna är vinteranpassade? När vi var där så var det flera Tyska husbilsägare som var imponerade och gärna ville ha en Kabe för dom är byggda för vinter med. (obs tog nu Kabe bara för att jag har en.;)

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Om jag inte minns fel så var det exakt samma diskussion på 90-talet med importerade Mercor och BMW och problem med service. Men som bekant hände det ingenting mer än att priserna i SE justerades neråt mer kontinentala, visst, fortfarande dyrare men inte så stora skillnader mot vad det var då... Historier om underdiminsionerad värme fanns även på personbilssidan då också, mig vetterligen finns det inga speciella "Sverigemodeller" ev mot mellanöstern och värmare länder isf (på personbilar dvs).

Angående "Sverigemodeller" finns eller ej.
En kompis importerade en begagnad Merca. Han missade att ta reda på att den ej hade värme i framstolarna. Var det inte Sverigeanpassning?
Bengt

F

F.d. 56076

Guest

Fri konkurrens & handel kan alltid diskuteras, vad ....................

Likså Relax sitter du nästan garanterad med laptop/iphone/ipad eller vad det nu kan vara för, som är tillverkad i Kina. Det var inte länge sedan sådant elektronik tillverkades av allas vår Ericsson i Norrköping... Och vart tog Saab vägen? Är men inte konkurrenskraftig så blir det svårt... Så är det bara. Annars kan man ju stänga gränser men är inte öppna gränser som vi HB fantaster (bla) njuter av? Att svänga förbi Citti och handla vin?? Eller stanna på en vingård i F?

Naturligtvis förespråkar jag inte att de som bygger HB ska sova vid monteringsbordet och äta även där, den historien vet alla vi i väst. Ändå handlar vi gärna på Jula/Biltema...

Fk så har jag en svensk husbil själv och dessutom en mkt bra kontakt med en lokal HB handlare och generalagent som jag gärna gör affär med, pga god och personlig service, men det finns andra handlare som resonerar annorlunda så fort man pratar import och det är inte service de lyfter fram utan hot och varningar...

:)

F

F.d. 56076

Guest

Angående "Sverigemodeller" finns eller ej.
En kompis importerade en begagnad Merca. Han missade att ta reda på att den ej hade värme i framstolarna. Var det inte Sverigeanpassning?
Bengt

Snarare kall väderlekanpassning, men visst har du rätt Bengt! Det gäller att specen är rätt och det inser man ju... På det har vi lite högre krav här i Norden, vilket brukar paketeras ihop till bra pris det är DÄR jag tror att lösningen ligger. Bra Norden-anpassade paket till bra pris. Lägg på transport och hotellkostander samt att ta ledigt från jobbet. Ungefär där borde merkostnaden ligga tycker man... :) men det är bara min egen åsikt

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Om du vet vad du vill ha för utrustning så spelar det ingen roll om du gör en privat införsel eller om införseln sker genom svensk återförsäljare.

Ändring: fel citat

Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: handlare som bojkottar privatimporterade bilar?

Nu är väl viljan at betala mindre samt viljan att ha lite mer betalt båda ett sätt att försöka tjäna pengar. :p:
Jag köpte min första i tyskland 2010 kände inte jag har några som helt problem varken här hemma eller utomlands på de verkstäder jag besökt. Nu är den importbilen inbytt i Sverige mot en ny och jag kan inte se att jag blev förfördelad för det.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Bara undrar om någon vet om Tyska bilarna är vinteranpassade? När vi var där så var det flera Tyska husbilsägare som var imponerade och gärna ville ha en Kabe för dom är byggda för vinter med. (obs tog nu Kabe bara för att jag har en.;)

Jag tror de tysksålda Kabe bilarna har samma utrustning som de svensksålda.;)
Skämt åsido det går naturligt vis att köpa en vinterutrustad bil i Tyskland och priset på den skall då jämföras med en med likadan utrustning i Sverige.

Sedan säljs det naturligt vis dåligt rustade bilar såväl i Tyskland som Sverige. Det är inte alla som vill ha vinterbonade bilar.

Men hur som helst de tyska priserna är lägre än de svenska på de flesta bilar, för att inte tala om reservdelar!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Allt prat om vinteranpassade husbilar... Tror inte jag ser ens 10 husbilar totalt under hela vintern. Men dom kanske körs någon annanstans ?? (än RV70).

I övrigt så har t.ex Bürstner m.fl Alde värme som standard i Tyskland med uppvärmda tankar mm. Mycket av reklamen "Sverigeanpassad" spelar nog på människors okunskap.

Vår importbil har inte uppvärmda tankar, och det behövs inte heller då vi bägge hatar vinter/vinteraktiviteter. Däremot sitter det dieselvärmare som standard, fungerar mycket bra upptäckte vi i påskas då det oväntat blev knappa -10°C på natten.

Att den kostade som en fem år gammal husbil i Sverige (fast den bara var 6 mån gammal) gjorde inget heller ;)

Kroons i Borlänge sköter recalls etc kostnadsfritt då Fiatdelen har Europagaranti.

Peter :)

Senast ändrad:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Om ALLA köper i Tyskland var säljer man sen sin bil vidare :confused:
Sälja privat går ju inte-ALLA köper ju i Tyskland.....
Byta in-går ju inte ,ALLA köper ju ny i Tyskland.
Om ALLA köper i Tyskland så DÖR marknaden totalt...

Den som vinner är den som köpte tidigt, som i ett pyramidspel!!!!!

Alla blir lurade utom dom tidigt i kedjan

Dock kan det vara affär om man tänkt behålla i husbilen i många många år

//Niclas

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Om ALLA köper i Tyskland var säljer man sen sin bil vidare :confused:
Sälja privat går ju inte-ALLA köper ju i Tyskland.....
Byta in-går ju inte ,ALLA köper ju ny i Tyskland.
Om ALLA köper i Tyskland så DÖR marknaden totalt...

Den som vinner är den som köpte tidigt, som i ett pyramidspel!!!!!

Alla blir lurade utom dom tidigt i kedjan

Dock kan det vara affär om man tänkt behålla i husbilen i många många år

//Niclas

Dom flesta vill/kan/törs inte importera själva. Majoriteten av alla husbilar som är till salu kommer att vara svensksålda under lång tid framöver.
Skillnaden är ju den att om man har köpt i Tyskland för ~200' mindre än vad motsvarande husbil kostar i Sverige så har man flera års värdeminskning redan avklarad och kanske kan sälja/byta in med 50' förlust i stället för 250', eller kanske inte förlora alls om man säljer efter ca 4-5år.

Peter :)

Toppen