Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej på er !!
Så länge pris diffen är så stor som den är så är det inget att tveka på att importera, i mitt fall en diff på 250 ksek.
Visst, märkes handlarna gör vad dom kan för att försvåra men alternativet är att sticka iväg till norra Tyskland och få servicen gjord där, har gjort det själv till stor belåtenhet, dessutom billigare än här hemma.
Som du ser i svaren ovan så väcker frågan lite känslor, du ser att man vänder på ditt påstående om bojkott, du skrev att handlarna bojkottar oss och inte tvärt om. Man skriver om den goda servicen, visst vi har massor av utmärkta handlare i landet som dom flesta av oss som har handlat utomlands hellre hade gynnat men när pris diffen är så stor som den är så kan dom flesta av oss inte betala flera hundra tusen kronor extra för den goda servicens skull.
Vi får hoppas att priserna ändras med tiden som dom gjort på personbilar.
Håller med om att det ser ut som jag har vänt påståendet, MEN eftersom trådskaparen haft den dåliga smaken att i efterhand ändra rubriken så ser det nu helt tokigt ut!
Rubrikerna borde inte kunna ändras!
Trådskaparen uppmanade tidigare till bojkott mot de svenska handlarna!!!!
En riktig fegis, som inte står för sitt eget ord!!
Fri konkurrens & handel kan alltid diskuteras, vad som är bäst ur individens egen direkta synvinkel eller för Sveriges bästa. Det finns som bekant fler varor än husbilar (=fordon) som enligt många andra grupper med fördel kan handlas upp utomlands! Bra eller dåligt för oss alla sett i ett vidare perspektiv och då kanske det inte blir så enkelt längre?Har haft en diskussion med en annan medlem kring detta med att svenska HB handlare försöker urholka konkurrensen med privatimport av HB precis som personbilhandlare försökte göra på 90-talet genom att neka service på privatimporterade bilar. Oavsett var vår HB är köpt kan det väl inte vara bra med att hindra fri konkurens och handel inom EU...
Eller vad tycker ni? Hur kan det komma sig att en likvärdig HB kan kosta uppåt 40% mer i SE än i exempelvis Tyskland?
Hur resonerade ni som har köpt er HB nere på kontinenten? Funkar det med garantier?
Om jag inte minns fel så var det exakt samma diskussion på 90-talet med importerade Mercor och BMW och problem med service. Men som bekant hände det ingenting mer än att priserna i SE justerades neråt mer kontinentala, visst, fortfarande dyrare men inte så stora skillnader mot vad det var då... Historier om underdiminsionerad värme fanns även på personbilssidan då också, mig vetterligen finns det inga speciella "Sverigemodeller" ev mot mellanöstern och värmare länder isf (på personbilar dvs).
Fri konkurrens & handel kan alltid diskuteras, vad ....................
Om jag inte minns fel så var det exakt samma diskussion på 90-talet med importerade Mercor och BMW och problem med service. Men som bekant hände det ingenting mer än att priserna i SE justerades neråt mer kontinentala, visst, fortfarande dyrare men inte så stora skillnader mot vad det var då... Historier om underdiminsionerad värme fanns även på personbilssidan då också, mig vetterligen finns det inga speciella "Sverigemodeller" ev mot mellanöstern och värmare länder isf (på personbilar dvs).
Angående "Sverigemodeller" finns eller ej.
En kompis importerade en begagnad Merca. Han missade att ta reda på att den ej hade värme i framstolarna. Var det inte Sverigeanpassning?
Bengt
Snarare kall väderlekanpassning, men visst har du rätt Bengt! Det gäller att specen är rätt och det inser man ju... På det har vi lite högre krav här i Norden, vilket brukar paketeras ihop till bra pris det är DÄR jag tror att lösningen ligger. Bra Norden-anpassade paket till bra pris. Lägg på transport och hotellkostander samt att ta ledigt från jobbet. Ungefär där borde merkostnaden ligga tycker man... men det är bara min egen åsikt
Bara undrar om någon vet om Tyska bilarna är vinteranpassade? När vi var där så var det flera Tyska husbilsägare som var imponerade och gärna ville ha en Kabe för dom är byggda för vinter med. (obs tog nu Kabe bara för att jag har en.
Om ALLA köper i Tyskland var säljer man sen sin bil vidare
Sälja privat går ju inte-ALLA köper ju i Tyskland.....
Byta in-går ju inte ,ALLA köper ju ny i Tyskland.
Om ALLA köper i Tyskland så DÖR marknaden totalt...
Den som vinner är den som köpte tidigt, som i ett pyramidspel!!!!!
Alla blir lurade utom dom tidigt i kedjan
Dock kan det vara affär om man tänkt behålla i husbilen i många många år
//Niclas