• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

handlare som bojkottar privatimporterade bilar?

F

F.d. 56076

Guest
Har haft en diskussion med en annan medlem kring detta med att svenska HB handlare försöker urholka konkurrensen med privatimport av HB precis som personbilhandlare försökte göra på 90-talet genom att neka service på privatimporterade bilar. Oavsett var vår HB är köpt kan det väl inte vara bra med att hindra fri konkurens och handel inom EU...

Eller vad tycker ni? Hur kan det komma sig att en likvärdig HB kan kosta uppåt 40% mer i SE än i exempelvis Tyskland?

Hur resonerade ni som har köpt er HB nere på kontinenten? Funkar det med garantier?

Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bojkotta handlare som bojkottar privatimporterade bilar?

Många svenska handlare ansvarar själv för garantiarbeten på de husbilar man säljer och för att täcka dessa eventuella kostnader tar man ut ett högre pris.

Därför inte så konstigt att handlarna inte är särskilt roade av att utföra garatiarbeten på privatimporterade bilar eller att man hellre prioriterar servicen på de fordon man själv har sålt. :)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

...... Innan vi börjar bojkotta så kanske du skulle bli medlem först.

Det är inget litet uppror du försöker starta.

Om du frågar mig? Sicket larv.... Skall de med direktimporterade bilar bojkotta de svenska handlarna? Ja, vet inte riktigt vilken effekt det skulle få? Troligen ingen alls.

Vi som köpt av svenska handlare är nog till största delen ganska nöjda och vill nog att de överlever.

N.B! Min text här blir helt obegriplig eftersom trådskaparen haft det dåliga omdömet att efteråt gå in och ändra både på rubrik och innehåll på starten av den här tråden, samt det första svaret på mitt inlägg.
Tommy

Senast ändrad:
F

F.d. 56076

Guest

Jag manar inte alls till någon "uppror" utan bara lyfter frågan, men jag förstår att den är laddad...

Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Svenska handlare bojkottar privatimporterade bilar?

Det finns verkligen seriösa handlare i Sverige som säljer importerade bilar men ändå har i många fall bättre service än märkeshandlarna i Sverige. Det har jag i vilket fall upplevt.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Är det så säkert att man får bättre service bara för att man köpt svenskt?
Har själv köpt import nu och fått lika gott mottagande av den firman jag lämnar den på, och garantier har man väl bara några år sedan då?
För 150000:- kan man göra mycket. Lägga upp ett stort reservlager kanske :)

/Pelle

F

F.d. 30239

Guest

Så länge prisskillnaden är så stor finnes det pengar att tjäna på egen import från
t.ex. tyskland, men man märker att priserna är på väg ner hos handlarna och
privatpersoner här i Sverige då det finnes indikationer på att handeln bromsas upp =
fler behåller sin bil ett år till i stället för att byta.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag är också nöjd med min handlare(affär):)

Det blev billigare för mig att köpa bilen ny i Sverige än i Tyskland och nu har jag en svensksåld. Offerterna kunde inte matcha det svenska priset jag fick och då ska man veta att € stog en bra bit över 10kr vid köpetillfället -09.
Jag har också importerat så visst kan det vara fördelaktigare prismässigt.

F

F.d. 25605

Guest

Hej på er !!

Så länge pris diffen är så stor som den är så är det inget att tveka på att importera, i mitt fall en diff på 250 ksek.
Visst, märkes handlarna gör vad dom kan för att försvåra men alternativet är att sticka iväg till norra Tyskland och få servicen gjord där, har gjort det själv till stor belåtenhet, dessutom billigare än här hemma.
Som du ser i svaren ovan så väcker frågan lite känslor, du ser att man vänder på ditt påstående om bojkott, du skrev att handlarna bojkottar oss och inte tvärt om*. Man skriver om den goda servicen, visst vi har massor av utmärkta handlare i landet som dom flesta av oss som har handlat utomlands hellre hade gynnat men när pris diffen är så stor som den är så kan dom flesta av oss inte betala flera hundra tusen kronor extra för den goda servicens skull.
Vi får hoppas att priserna ändras med tiden som dom gjort på personbilar.

* Klargörande: Ursprungsrubriken "Bojkotta handlare som bojkottar privatimporterade bilar?" ändrades av trådstartaren efter ett antal svarsinlägg i tråden. /HBK-web

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hej på er !!

Så länge pris diffen är så stor som den är så är det inget att tveka på att importera, i mitt fall en diff på 250 ksek.
Visst, märkes handlarna gör vad dom kan för att försvåra men alternativet är att sticka iväg till norra Tyskland och få servicen gjord där, har gjort det själv till stor belåtenhet, dessutom billigare än här hemma.
Som du ser i svaren ovan så väcker frågan lite känslor, du ser att man vänder på ditt påstående om bojkott, du skrev att handlarna bojkottar oss och inte tvärt om*. Man skriver om den goda servicen, visst vi har massor av utmärkta handlare i landet som dom flesta av oss som har handlat utomlands hellre hade gynnat men när pris diffen är så stor som den är så kan dom flesta av oss inte betala flera hundra tusen kronor extra för den goda servicens skull.
Vi får hoppas att priserna ändras med tiden som dom gjort på personbilar.

* Klargörande: Ursprungsrubriken "Bojkotta handlare som bojkottar privatimporterade bilar?" ändrades av trådstartaren efter ett antal svarsinlägg i tråden. /HBK-web

Håller med om att det ser ut som jag har vänt påståendet, MEN eftersom trådskaparen haft den dåliga smaken att i efterhand ändra rubriken så ser det nu helt tokigt ut!

Rubrikerna borde inte kunna ändras!

Trådskaparen uppmanade tidigare till bojkott mot de svenska handlarna!!!!

En riktig fegis, som inte står för sitt eget ord!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En sak som er spesiell i Sverige og Norge er forbrukerens reklamasjonsrett i 5 år. Tiden fra fabrikkenes 2 års garanti til utløpet av reklamasjonsretten faller på handlaren hvor du kjøpte bilen. Den viktigste servicen på bodelen er tetthetskontrollen, fabrikkene krever dokumentasjon fra godkjent servicested på at hver enkelt kontroll er gjort etter fabrikkens krav for at garantien på 6 til 12 år skal gjelde. I og med det er begrenset hvem som kan utføre denne kontrollen og svenske regler så har flere handlere lagt til kostnadene for disse kontrollene slik at de kan utføre kontrollen uten å kreve betaling hver gang.

Så kommer den store frågan: hvordan håndterer en fremmede biler - det er en feil som normalt faller inn under reklamasjonsretten og for egensolgte biler så fikser en feilen og tar kostnaden selv - men hva med de andre, er bilen under 2 år så må en få klarering fra fabrikken om at de dekker sin normale kostnad (langt under normal utsalgspris for jobben). Ekstra arbeid for lite penger, klart en vil prioritere lavere disse bilene enn egne.

Selv har jeg en bil jeg kjøpte mens jeg bodde i Norge og gjør fortsatt bodel service hos den norske handlaren.

At enkelte handlare legger til mer enn for å dekke disse ekstra kostnadene er en annen sak.

F

F.d. 52920

Guest

Något är märkligt med import/sv-såld.
Det finns handlare som säljer importerade bilar för långt
under svenska priser (inte splitt nya).
Med den utvecklingen så måste ju även sv-sålda gå ner i pris, hur
skall det annars bli något beg sålt i Sverige.
Något som måste vara f-bannat surt för dom som köpt nya sv-sålda bilar.
Själv köpte jag nu en beg. 06a av handlare sv-såld och uppskattar den
garantin jag fick och alltid ett trevligt bemötande (spridare gick sönder och jag fick ny utan diskussion).
Men tryggheten har ett pris ,för mig var det värt i det här fallet, men hur
ser det ut vid nästa köp?
För min del handlar det om vilken bil ,utrustning ,skick, e.t.c och
absolut pris.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bojkotta handlare som bojkottar privatimporterade bilar

Man kan inte handla svensktilvekade bilar i tyskland däför handlar jag i sverige det skall mycket till ör att övertyga mig om at jag tjänar på att impotera.

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Nog handlar det om pengar, mycket pengar när man köper en ny eller nästan ny husbil så kan man få den ett antal hundra tusen kronor billigare så inte mig emot.
Har själv importerat en tidigare husbil från Tyskland och bytt in den här i Sverige hos Finbil mot en ett år gammal Carthago som de har tagit hem från Tyskland. Bra pris för en kanonbil och ett okey pris för min importerade bil så vad är problemet? Garantier, ja inte har det varit några problem med de grejer som dykt upp som typ läckande fönster eller en markis som inte ville gå in på rätt sätt!
Bilen har lämnats in för omtätning av fönster och markisen har bytts ut mot en helt ny utan kostnad, det har aldrig varit något tjöt från firmans sida så det känns väldigt tryggt.
För övrigt har servicen på bildelen (Fiat) gjorts på Varla bil och de skiter väl i om bilen är inköpt i Tyskland där alla Carthago tillverkas eller om den är inköpt hos en handlare här i Sverige.
Där imot kan jag ju konstatera att Bengt i Örkelljunga inte kunde avhålla sig från att skriva ordet IMPORTBIL på protokollet med kulspetspenna när de gjorde två års kontrollen för en månad sedan. Det visar nog på en viss avoghet från de stackarna då det inte finns någon punkt i täthetskontrollen som avhandlar om det är en "importerad" bil eller inte!
Men vem bryr sig, de kommer aldrig att få göra någon kontroll mer på min bil då de är över dubbelt så dyra för en kontroll än vad en liknande kostar i Tyskland (gjorde ett års kontrollen där förra året).
Men som sagt, det är väl upp till var och en att handla där man tycker det passar en bäst själv!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är lite svårt att jämföra brutto mot netto.
Köper man bil i Tyskland och sen byter mot nyare i Sverige, så lönar det sig.
Man kan också köpa bil i Sverige via Blocket till nettopris på motsvarande sätt.
Men det blir inte samma lönsamhet att köpa bil i Tyskland och sen byta i Tyskland igen.
Lite av äpplen o päron i detta.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Vår första HB var en importbil, en Burstner 1998. Fick ej med någon svensk instruktionsbok naturligtvis, men beställde en från Östgöta camping. Vi fick då förklaringen till att bilen var så kall i främre delen, när vi använde den vår o höst. Trumaslangarna som var dragna var avklippta i köksdelen och gick inte alls fram och upp i alkoven som beskrivningen i instruktionsboken visar. Fick då reda på att bilen ej var svenskanpassad! Upptäckte mer konstigheter med bilen, men svårt att forska i.
Hur det är idag med Svenskanpassning har jag inte en susning om, så jag håller mig till svensksålda.
Skönt är också att handla närma försäljaren eftersom det tyvärr alltid finns saker som måste justeras efter köpet. Resor långa vägar och ev lämning av HB är alltid besvärligt. Var o en gör ju det som är bäst för dem, och då kanske det kan få kosta!?
Bengt

Toppen