• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handbroms åtdragen Fiat Ducato

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Tyvärr har vi inga möjligheter att förvara vår husbil under tak vintertid utan den står på uppfarten, det som jag funderar på är om man törs ha handbromsen åtdragen hela vintern utan att det kärvar fast? Där bilen står lutar det några grader så känns inget bra att inte ha den åtdragen. Törs man stå på P läge med växellådan utan att den tar skada om man inte använder handbromsen?

/Robert
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Köp ett par rejäla långa stoppklossar som hjulen delvis står på, så sitter de fast och glider inte undan, gnugga ner dem lite i gruset vid hjulen och låt bilen "rulla" ner mot dem så den står av sig självt.
Sedan är frågan om du har en riktig automatlåda för den tar ju som hjälp helstopp i P-läge om bilen skulle råka flytta på sig.
En robotlåda har väl lite andra egenskaper.
Men undvik att ha handbromsen åtdragen hela vintern, det kan strula till sig även om det oftast inte kan bli helkatastrof.
Stopplklossar.JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Jag använder alltid handbromsen på både personbil och husbil, annars kärvar den ihop vid besiktningen varje år.
Drar alltid åt handbromsen på husbilen under vinteruppställningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag använder alltid handbromsen på både personbil och husbil, annars kärvar den ihop vid besiktningen varje år.
Drar alltid åt handbromsen på husbilen under vinteruppställningen.
Hej, i det här fallet med långvarig åtdragning så handlar det inte så mycket om att motionera vajrar och länkar. Det handlar mer om lite olika rostskador där backarna ligger an och inte, samt att vid viss kondens fram och tillbaka så kan backarna fastna/rosta fast mot metallytorna, men det brukar i så fall gå att knycka loss, eller lösa med några slag med liten slägghammare på rätt ställe.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen