• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hagestad naturreservat, 2m bom

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Nu har det kommit upp en bom på 2 meters höjd över vägen ett hundratal meter efter att man kört in i själva reservatet. Alldeles innan bommen finns en ny vändslinga.

20150703-026.jpg

Vid infarten finns en parkering och två skyltar på ömsom sida av vägen.

20150703-028.jpg
Höger sida

20150703-029.jpg
Vänster sida.

I bakgrunden skymtar vår husbil som jag parkerat med en stolpe och en ensam P-skylt precis framför motorhuven.

Undrar vad som gäller här? Eftersom ordet Husbil inte finns hos trafikstyrelsen är ju den skylten olaglig och ett ensamt P betyder ju 24 timmar parkering på vardagar för personbilar. Alltså kan man stå där idag fram till måndag morgon (eller börjar 24 timmar räknas klockan 00:00 natten mellan söndag och måndag?) eller kanske måndag midnatt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Hagestad naturreservat, 2m bom

Vem som utmanar vem är frågan. Det är i alla fall inte jag som satt upp bommen.

Och varför har skyltarna (och bommen) kommit upp? Är det för att förhindra att vi inte skall kunna åka ner till stranden och bada? För övernatta gör vi inte oavsett eftersom vi bara har 6 km dit hemifrån.

Inte brukar det stå så många husbilar i området heller men det är klart, det finns ju två campingar i närheten av reservatet. De brukar ju ha fullbelagt så här års och efter sommaren stänger de så jag har svårt att tro att de ligger bakom. Eller?

Det måste alltså vara något annat som styrt denna bomuppsättning. Kanske en smed som hade lite dåligt att göra och behövde lite stöttning?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Vad intressant och glädjande det är när någon har på forumet försöker analysera vad dessa mer eller mindre lagliga förbud som dyker upp här och var, har för ursprung och syfte. Tack Michael, tack för att du till skillnad från många andra tänker längre och försöker se djupare in i denna problematik.

Att det åter kan vara Länsstyrelsen i Skåne som har agerat med förbudsklubban verkar inte vara så otroligt med tanke av den information om liknande fall man genom åren har fått här på forumet. Att förbuden, som dessa vid Hagestads naturreservat, riktar sig mot husbilar är uppenbart. Förbudsivrarna verkar inte inte kunna regelverken som de försöker använda sig av, med följden att det hela gärna blir förvirrande. Detta tyder dock på att det inte är Länsstyrelsen som ligger bakom, då denna har gott om duktiga jurister.

Campingägarna kan ju tänkas att ha motiv till att ha utverkat förbuden. Men sedan finns det också andra aktörer som kan ha ett finger med i spelet. Jag tänker till exempel på konflikten på Skummelövsstrand där markägarna ville låta bilarna även fortsättningsvis kunna köras ned på stranden, vilket de har kunnat göra så länge det har funnits bilar. Mot detta hade det bildats en "förening/sällskap" som ville förbjuda biltrafiken.

På andra ställen har förbudsivrarna varit sommargäster, men inte ortsbefolkningen, som därmed agerat för att få bort husbilarna.

Naturligtvis ska vi husbilister ta hänsyn och följa de rättsenliga ordningsreglerna som finns. Jag menar dock att vi även ska ta tillvara på de rättigheter som vi har. Om det tas rättsvidriga beslut som går emot oss måste vi kunna agera för att rätta till dem.

Och du, Michael, kanske du skulle kunna kolla upp den där smeden också!

Johan K.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Varför ifrågasätta att det råder campingförbud och p-förbud annat än på särskilt anordnade platser i svenska naturreservat? Det är Naturvårdsverket och Länsstyrelsen som bestämt detta. Att dom satt upp P-skyltar för att förtydliga vad som gäller är väl bra, tycker jag.
Åke

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu handlar det knappast om att förhindra camping i naturreservat när det sätts upp en bom över tillfartsvägen. Det går ju alldeles utmärkt att ta med ett tält i personbilen och parkera på den stora parkeringen som finns strax intill stranden. Att på denna plats ställa upp en husbil är väl knappast att betrakta som camping i naturreservat, möjligen nattparkering på en parkering i naturreservat. Något P-förbud råder ju inte, åtminstone om bilen är lägre än 2 meter.

Jag har svårt att förstå motivet till försöken att särbehandla husbilar, dessutom med lagstridiga medel (olagliga skyltar).

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Varför ifrågasätta myndighetens tanke med dom anvisningar som är uppsatta. Det är typiskt många i klubben att ifrågasätta alla möjliga märken och regler vore det inte bättre att försöka tolka och följa dom.
Åke

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Att tolka reglerna är ju just det vi gör och genom det försöka ta reda på syftet med dem; vad vill makthavaren uppnå med förbuden. Vill de i det här fallet att inga som åker husbil ska kunna ta del av naturupplevelser i reservatet. Syftet med dessa reservat är bland annat att friluftslivet ska främjas och skulle inte detta då gälla oss i husbil.

Om inte vi husbilister försöker ta tillvara på våra intressen, vem skall då göra det?

Sedan är det ju klart att man följer rättsenliga regler. Jag efterföljer nog fler regler än de flesta men det är ju inte detta som denna tråd handlar om. Det skulle inte falla mig in att försöka forcera bommen med min husbil.

Johan K.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Myndigheten bryr sig inte om vilka möjligheter som finns t.ex att plocka med sig ett tält på en personbil. Deras intresse är ju bara att meddela förbud mot camping och att budskapet går fram. Tanken med naturreservat är att man skall kunna promenera och cykla där och lämna en ostörd och orörd natur efter sig.
Åke

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Precis! Vad är det då som säger att jag lämnar naturen mera ostörd om jag kommer i en bil som kommer under bommen och som jag sedan kan parkera på den stora parkeringen ca 800 meter efter bommen jämfört med om jag kom i en husbil innan bommen sattes upp?

I båda fallen står bilarna på en parkering och vi kommer att göra samma promenader. Ingen av oss campar.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tänk om de har dåliga erfarenheter av personbilar och helt enkelt inte vet hur de skall begränsa tillfarten för fordon lägre än 2 meter men låta de som är högre passera?

Tänk om inte "om" fanns!

Jag har inte sett några problem med det fåtal husbilar som stått parkerade på parkeringen nere vid stranden under de åren vi bott här. Men du har kanske annan information?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag kan ju glädja dig med att förbudet inte gäller bara dig utan alla med husbilar. Den informationen jag har är att ingen kan veta allt.
Åke:music-icon:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Att ett förbud, nyligen tillkommet och utan synbar orsak, gäller alla husbilar kan knappast glädja någon, möjligen med ett undantag.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Som du vet så är det undantagen som bekräftar regeln. Detta blir mitt sista inlägg i den här diskussionen.
Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kan det vara så att "asfaltsläggare" eller "migranter" kar kamperat där???

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Intressant!

Undrar vilken äng det pratas om där det tältas? Och vem är Christer Ryman? Jag hittar ingen sådan i Kåseberga men det kan ju vara en sommargäst.

Tråkigt om det nu stämmer att husbilister har skräpat ner i den omfattning som tidningsartikeln vill göra gällande. Och hur en vägbom skall förhindra tältning är för mig en gåta.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Mycket intressant!
Det förefaller som om det finns mer att undersöka i detta ärende. Reportern Ulf Mårtensson har kanske mer fakta att informera om. Magnus Jönsson på Länsstyrelsen kan vara en aktör i den mångfald av förbud man möter i naturreservat i Skåne. Följer fortsättning....?

Johan K.

Toppen