• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstresa till Italien, Frankrike

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt åka till Sicilien i början på september, så blev det inte jag kom inte iväg förrän i mitten av oktober. Orsaken till förseningen var att dagen innan jag tänkt mej avfärden kraschade jag med hojen. Hojen blev skrot själv blev jag gipsad i fem veckor, därav förseningen.
Jag är glad över att jag inte hade beställt några färjor eller beställt något annat utan det var bara att stanna hemma.
Nåväl, gipset försvann en fredag och på söndag åkte jag söderut väl medveten om att jag skulle få åka genom Tyskland tillsammans med tusentals långtradare. Jag kommer inte att presentera någon reseberättelse dag för dag och inga bilder eftersom jag har alla bilder jag tar på ett SD kort och jag har ingen aning om hur jag får över dom till plattan. Den första vetenskapliga studien jag skulle genomföra var huruvida tysk diesel var kraftfullare än den dåvarande svenska, så jag tankade fullt i Jönköping och sedan tankade jag fullt efter 63 mil någonstans i Tyskland Det gick då i 60 liter.
Nästa tankning efter samma antal mil gick det i 5 liter mindre, alltså var det Tyska bränslet kraftfullare.;)
Nästa studie var: är det lika många fordonsägare utomlands som inte har haft ekonomiska resurser att utrusta bilen med blinkersspak som hemma i Sverige? Jag räknade helt enkelt hur många som inte blinkade när dom kört om mej och körde in i högerfilen igen (motorväg) jag gjorde detta mellan Puttgarden och avfart Moisling i Lubeck. Resultatet 14 blinkade inte varav 4 svenskar och 2 st. som väl aldrig besökte högerfilen. det blev en liten fadäs i denna vetenskapliga studie, jag hade glömt att räkna hur många bilar som kört om mej totalt så därför blir det svårt att räkna fram något procenttal, men enligt min uppfattning efter hela resan så är tyskarna bäst på att använda blinkers sedan blir det oavgjort mellan italienare och fransmän och svenskarna är klart sämst på att blinka ( för dj-ligt) tycker jag.
Vid mitt besök på Greven kan jag konstatera att det var sista gången jag besökte detta ställe. Ställplatsen helt ok men restaurangen nej, nej.
jag har inte varit där sedan 2021, men kök i en 40 fots container och en matsal utan kontakt med kyparen, fick vänta flera minuter på en till bira, och maten var inte god heller, bytt kock?
Slut för idag, återkommer med fler reflexioner.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
När jag åker genom Tyskland kan jag inte låta bli att fundera på hur ska alla långtradare ska kunna laddas, när hela fordonsflottan skall vara fossilfri om några år. Varenda p-plats efter autobahn är överfulla med långtradare varje kväll.
När jag står på en ställplatserna i södra Tyskland läser jag på HBK några inlägg om att plåtisar blir mer och mer vanliga, vilket jag inte tror ett dugg på. Detta måste undersöka. Det var en liten ställplatserna jag stod på, 9 husbilar, ingen plåtis. Nästa kväll på samma ställplats, samma resultat. Jag ska kolla på en ställplats till innan domen kommer.
Jag ska åka genom Österrike, det blir en utmaning eftersom jag ska åka utan EasyGo + box. Den bil jag åker i nu köpte jag aug.-23 alltså ca. 2 månader innan jag åkte,när jag skickade in min EasyGo+ box för att få den programmerad till min nya bil, vilket jag gjort några gånger tidigare utan problem, men den här gången skulle det kosta 500 spänn, dom fick behålla boxen. Hoppas att det gick bra jag blev iallafall inte stoppad av någon polis men nu har jag läst om att några har fått böter långt efter hemkomsten, så det är bara att vänta. I Österrike fricampade jag några nätter. Vädret fortsätter att vara väldigt bra och det blir ändå bättre när jag kommer ner till Italien.
En kväll i slutet av oktober på en ställplats utanför Livorno tar jag beslutet att hoppa Sicilien och istället styra kosan mot Frankrike. Sagt och gjort, nästa dag styr jag norrut efter Genua bukten och efter några dagar och faktiskt några bad i medelhavet så är jag i Frankrike.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Problemen med laddning kommer nog bli större vartefter fler PB/LB skall laddas och få plats på laddstället i väntan på fyllning, att fylla bensin/diesel är ju gjort på något tiotal minuter, jämfört med flera timmar för elektricitet. Hur det skall lösas i Sverige och övriga länder lär man ju få se om man lever några år till. Jag har i vilket fall som helst försökt dra mitt strå till stacken på min hemort. Ojdå jag avvek visst från ämnet...
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
När jag åker genom dom Italienska städerna Allassi, SAN Remo Ventimiglia. m.fl så är det nostalgi i kubik för mej här åkte nämligen min nuvarande hustru ock jag på våran första bilsemester, året var 1970 , då var det Volvo PV och tält som gällde. Vi har åkt här ett par gånger med husbil också på väg hem från Spanien.
Några mil väster om Montpellier stannar jag en helg på en ställplats en jättestor, så här ska frågan om plåtisar få sitt avgörande. Jag cyklade runt hela ställplatserna och kollade hur många plåtisar det var, och det var ganska många, jag räknade till 15 st. men å andra sidan var det kanske 100 husbilar.
jag cyklade in till närmaste stad för att handla lite mat, där fick jag se en sak som jag inte visste fanns i Frankrike nämligen en tjurfäktningsarena och det pågick någon aktivitet därinne, jag såg ju inte vad det var men det var mycket hejarop och så.
När jag kommer hem fäller jag ut markisen, jag tycker det ger en ombonad känsla att ha markisen utfälld med stora mattan utlagd. Sitter en stund och kollar på plattan. Sedan går jag in och börjar brassa mat, dörren öppen, varmt och skönt ute. Då kommer grannen hem, dom har också varit ute och cyklat, jag går ut och morsar, dom kan ingen engelska så där tog konversationen slut jag går in och fortsätter med maten och grannen ska ställa in cyklarna i sitt garage jag ser att han står och kollar lite sen går han mot garaget, det är bara det att han måste gå in på min matta och under markisen för att komma till garaget så små var platserna, jag bryr mej inte om det. Jag vill bara nämna att det här var en man i kategorin MMIL. Sen händer nåt som jag absolut inte gillade, han gick in i bilen och startade den.
Avgasröret mynnade i princip under markisen, jag bad honom att stänga av motorn, teckenspråk och han visade att motorn skulle bara gå 10 min. Jag vevade in markisen och bad honom igen att stänga av, då kom han ut och visade att han minsann hade AdBlue. Jag gick in stängde dörren och fortsatte laga mat.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt åka till Sicilien i början på september, så blev det inte jag kom inte iväg förrän i mitten av oktober. Orsaken till förseningen var att dagen innan jag tänkt mej avfärden kraschade jag med hojen. Hojen blev skrot själv blev jag gipsad i fem veckor, därav förseningen.
Jag är glad över att jag inte hade beställt några färjor eller beställt något annat utan det var bara att stanna hemma.
Nåväl, gipset försvann en fredag och på söndag åkte jag söderut väl medveten om att jag skulle få åka genom Tyskland tillsammans med tusentals långtradare. Jag kommer inte att presentera någon reseberättelse dag för dag och inga bilder eftersom jag har alla bilder jag tar på ett SD kort och jag har ingen aning om hur jag får över dom till plattan. Den första vetenskapliga studien jag skulle genomföra var huruvida tysk diesel var kraftfullare än den dåvarande svenska, så jag tankade fullt i Jönköping och sedan tankade jag fullt efter 63 mil någonstans i Tyskland Det gick då i 60 liter.
Nästa tankning efter samma antal mil gick det i 5 liter mindre, alltså var det Tyska bränslet kraftfullare.;)
Nästa studie var: är det lika många fordonsägare utomlands som inte har haft ekonomiska resurser att utrusta bilen med blinkersspak som hemma i Sverige? Jag räknade helt enkelt hur många som inte blinkade när dom kört om mej och körde in i högerfilen igen (motorväg) jag gjorde detta mellan Puttgarden och avfart Moisling i Lubeck. Resultatet 14 blinkade inte varav 4 svenskar och 2 st. som väl aldrig besökte högerfilen. det blev en liten fadäs i denna vetenskapliga studie, jag hade glömt att räkna hur många bilar som kört om mej totalt så därför blir det svårt att räkna fram något procenttal, men enligt min uppfattning efter hela resan så är tyskarna bäst på att använda blinkers sedan blir det oavgjort mellan italienare och fransmän och svenskarna är klart sämst på att blinka ( för dj-ligt) tycker jag.
Vid mitt besök på Greven kan jag konstatera att det var sista gången jag besökte detta ställe. Ställplatsen helt ok men restaurangen nej, nej.
jag har inte varit där sedan 2021, men kök i en 40 fots container och en matsal utan kontakt med kyparen, fick vänta flera minuter på en till bira, och maten var inte god heller, bytt kock?
Slut för idag, återkommer med fler reflexioner.
Håller med om Greven men hoppas den gamla krogen kommer upp igen
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Efter helgen åker jag vidare mot nordväst tills jag träffar på A75, denna naturfina betalningsfria motorväg som jag följer norrut. Den här gången tar jag vägen genom staden istället för att åka över Millau-bron, jag stannar i staden en natt står på en vanlig p-plats, i sådana lägen saknar jag larmet. Bilen är som sagt var bara 1 och 1/2 månad i min ägo så jag hann inte montera något larm innan jag drog iväg eller rättare sagt jag hittade inget larm som jag ville ha.
Nu märks det att motorhuven pekar norrut, dagsetapperna blir längre det kallas hemlängtan. Jag har två saker jag skall göra i Tyskland, dels har jag en grej i garaget som ska åtgärdas dels är det ett obligatoriskt stopp i stadsdelen Moisling i Lubeck, men först ska det tankas i Luxemburg. Dieseln i Luxemburg var, föga överraskande, billigast på min resa den kostade då 1,61€ vilket motsvarade ca. 18 SEK. Annars har dieselpriset varit omkring 1,9-2 €.
Är Sverige med ett veckopris i skrivandes stund på 16:80 kr billigast i västeuropa?
När jag kommer till Tyskland styr jag kosan mot staden Viersen där företaget Wynen-gas finns. Jag har nämligen en tankflaska i garaget som jag köpte där år 2006 och som jag inte använt sedan 2016, Jag hade tänkt att köpa en ny LPG flaska och lämna min gamla i byte, döm om min förvåning när dom efter att ha tittat på tillverkningsnumret på flaskan sade att den var okej att fylla enligt något EU-direktiv, det slutade med att han försvann in på kontoret och kom tillbaka med ett intyg och att han fyllde flaskan, kostnad NOLL, det kallar jag service. Spännande att se vad Gasolfyllarna säger om det här intyget eller är det så att det är något misstag på grund av språket. Jag ser det inte som något stort problem om intyget inte skulle gälla av någon anledning.
För det första funderar jag på att dra ner till Spanien och Portugal efter nyår och i så fall kan jag åka förbi Wynen-gas igen och för det andra åker jag inte så klarar jag mej bra med vanliga P11or
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
När jag lämnat Wynen gas och styr kosan norrut så blir det som vanligt när jag bestämt mej för att åka hem så blir högerfoten 10 km/Tim tyngre. Jag åker inte autobahn hela tiden utan åker av varje eftermiddag för att leta på en ställplats och tanka om det behövs. Det rullar på norrut och så dyker den upp, avfarten till Moisling i Lubeck, där jag svänger av för att göra inköp på Citti Markt. När jag kommer dit på eftermiddagen är parkeringen nästan fullsatt men jag får plats, parkerar och går in och handlar det jag ska ha. Jag tycker att hyllorna med destillerade drycker har blivit mindre beror det på pandemin och den dåliga kronkursen att inte så många svenskar åker till Citti längre. Jag sover på Citti-parkeringen för att nästa morgon tanka kraftfull tysk diesel för sista gången den här resan. Efter att ha sovit över i Kalmar kommer jag hem till Tullinge i god tid före 1 december , d.v.s när jag inte får åka med sommardäck om det skulle vara vinterväglag.
Nu när jag sitter hemma i vardagsrummet och skriver detta kan jag konstatera att
det blir ingen resa till Spanien, Portugal i vår
jag kommer att bo mer på campingar än ställplatser framöver men allra helst fricamping och då menar jag inte bo på en gata i en stad det kallar jag parkering det kan jag också göra någon gång.
JAG MÅSTE SKAFFA LARM, jag vill ha ett väldigt enkelt larm som i princip bara startar en siren när någon öppnar en dörr, inga uppringningsfunktioner, inga kameror, inga appar. Är det någon som har något tips hör av dej.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
kolla detta.


Verkar uppfylla dina kriterier
Vi har själva ett sådant till våra 4 dörrar.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Har ovanstående larm i min bil, en enhet på bilens framdörrar och en enhet på resp. garagedörrar. På entrédörren har jag en extra låsbleck som bara låses inifrån bilen. Kopplar larmet när vi går till sängs. Ljudet som blir om någon dörr öppnas väcker garanterat både mig och vår hund. Fungerat i tre år nu och får byta batteri i enheterna var annat år. Kommer svag pipsignal när det är aktuellt att byta.
 
Toppen