• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hört på en bilprovnings station.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Hört på en bilprovnings station.

Saknar man humor om man inte förstår att ditt inlägg skulle vara roligt? Jag fattade inte heller, och tydligen fler med mig med tanke på vad dom svarat.
Då är vi väl många som saknar humor, eller...?
Sen att dom nu skulle ha rätt att klampa in i husbilen med smutsiga skor är ju en annan sak, men det är väl ändå inte lätt att veta som nybliven husbilsägare. Jag tycker i så fall inte att man ska göra sig rolig på bekostnad av den stackare som nu inte visste detta.

/Ludde
Ludde hur vet du att han eller hon var nybliven husbilsägare?
Jag fick höra detta i andra hand om vederbörande var ny husbilsägare eller inte har jag ingen aning om.
Men kul var det.
2179:twitcy:

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Hej!
Jag besiktigade husbilen idag och blev förvånad när jag såg att man lyfte upp både framdel och bakdel på bilen samtidigt!! (4,5 ton) Gör man verkligen så? Efteråt skakade bilen i framvagnen när vi svängde in på infarten. Kan det ha blivit något förstört?

Har själv ett AL-KO chassie och enligt deras anvisningar får fordonet ej lyftas i bakaxlarna utan endast i därför avsedda lyftställen, så kunskapen hos SBP är nog rätt klen när det gäller husbilar, för det hade de aldrig hört talas om.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest

Hej på er i klubben...

Visst är besikningen ett problem och även verkstäder?!? Gubbar med oljiga/skitiga skor o arbetskläder som bara klampar in.

Har helt tröttnat på detta! När jag besiktigar lägger jag in andra mattor i hytten + skydd för sätet som jag köpte på AD-bildelar. Säger till att de får ta av sig skorna om de skall in i bodelen, får protester men det är bara att hävda sin rätt! De går inte in i en bil utan i vardagsrumet i min sommarstuga och då tar man av sig skorna, punkt slut!

Rekordet av förstörelse har en Fiat-service i Borås, det totalförstörde min hyttmatt och mina båda instegsmattor + oljefläck i förarstolen. Hyttmattan var svart av olja, den något stressade mekanikern "städade/tvättade" den med trologtvis metylenklorid, viket gjorde att jag nästan inte kunde andas på hemresan. Samma behandling fick instegsmattorna men dessa smälte av lösningsmedlet, efter många månaders väntan fick jag dock nya.

Verkstadens åsikt var att vi köper nya mattor?!? Vad gnäller du för?!? Personligen kommer jag aldrig att återvända till denna verkstad, det handlar om deras attityd mot mina ägodelar. Jag hade gärna betalat för full service och sluppit får min husbil förstörd men detta verkade de inte förstå alls.

Både svenska verkstäder och handlare verkar ta allt för lätt på sin uppgift!

Ha det gott Torbjörn

F

F.d. 2945

Guest

Just fenomenet att ha skorna på sig tycker jag förvisso inte är så märkligt.
Jag vet inte hur det på bilprovningen, men bland hantverkare finns det oftast ett krav (som många bortser från för kundens skull) på att alltid ha skyddsskor oavsett var arbetet sker.

Men, är det inte aktuellt att ta av skon så kan man väl rimligtvis trä på ett skoskydd istället för att söla ner?

Kanske är svaret att titta närmare på bilprovningens konkurrenter som börjat existera, vill minnas att Carspect pushade just för att vara service minded...

F

F.d. 50069

Guest

Våran sotare tar av sig skorna:rolleyes:, fast det kanske alla sotare gör?

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Mycket trevliga, glada o tillmötesgående och dessutom " renliga " är dom i alla fall på bilprovningarna i Uppsala, Sala och Östhammar.Där vi brukar besikta vår husbil...Utan att vi sagt något,,,tar besiktningsmannen på sej skoöverdrag av samma typ som man ser på läkarmottagningar.-innan han satte ner fötterna o körde. :mh::applaus:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Uppsala! Tänk att då har dom lärt sig något speciellt på Fyrislund. Kanske kan beror en del på den stora förödelse dom ställde till med i vår förra husbil för 4 år sedan.
Jag tog då upp med dom att ändring måste ske hur man slabbar runt inne i husbilen. Då menar jag inte hytten där jag tycker man är skylldig att skydda stol o golv om man är räd om bilen. Jag menar bodelen.
Problemet uppstod när gasolen skulle kollas som då va obligatoriskt. Fick frågan om alla huvudkranar va påslagna och svarade ja. Eftersom personen inte ville lyssna eller hade svårt att förstå så klev han då runt på heltäckningsmattan och givetvis satt det olja under skorna.
Svaret jag då fick av ansvarig på plats va att dom ska använda skoskydd utanför hyttområdet.

Bilprovning betalade rengörning av mattor mot kvitto.
Även reskostnad eftersom ansvaring på station bad mig åka till Börjetulls anläggning norra Uppsala med mina krav på ersättning. Det brevet borde Fyrislund ha förmedlat själva.
Resor och mitt krav på ersättning för merarbete.

Då har dom väl lärt sig något då.

Toppen