• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hört på en bilprovnings station.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Besiktningsteknikern ska precis kliva in i förarhytten på en husbil,
ägaren påtalade att han kanske borde ta av sig skorna det är ju en heltäckande matta i hytten.
Varför det frågade besiktnings teknikern?
Jo det är ju en husbil en Dethleffs påtalar ägaren stolt och nästan ny.
Nä hä min vän där har du fel där framme är det är en Fiat det du har där bak på flaket är något helt annat fick han till svar.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026
Sv: Hört på bilprovningen

Råkade ut för detta förra året när vår husbil som bara var ett år gammal skulle besiktigas.
Fick stora svarta skoavtryck på mattan som var svåra att få bort ,han ryckte och slet i bältena med m.m undrade vad han höll på med. Kan vara det att vi inte tyckte att det behövdes göra gasolkoll. bilen var ju nästan ny.
Har pratat med folk som har besiktigat på andra ställen än Stenungsund med lika gamla bilar, dom har knappt tittat in i bilen än mindre ruskat och slitit i den

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Hej. Är det nåt jag missat, men inte behöver man väl besiktiga en ett år gammal husbil? Mats

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Ok, man lär sig varje dag. Min väger under 3,5 och då gäller väl samma som vanlig PB? Hämtade förresten ut den idag efter en lång vinter. Direkt ut i regn och blåst, men det blir väl bättre. Mats

F

F.d. 50069

Guest

Jag kan berätta en liknande historia som drabbat mig:mad:!

Det var ingen bilbesiktare som var boven utan nåt annat väsen;)

Detta hände i början på 90-talet och jag köpte en och annan husbil för att kunna tjäna en hacka (gick fint då;))

Nå, iaf så hade jag köpt en Adria 610 av ÖstgötaCamping som gått som uthyrningsbil och var duktigt nedgrisad.Efter ett riktigt hästjobb med in & utvändig sanering med efterföljande puts så hade jag precis lagt in den stora heltäckningsmattan (som var såpskurad och hängt flera dagar på tork) i bilen.

I början på 90-talet så var min fru hemmafru och tog nåt dagbarn då och då för att tjäna in lite extra. Vid den tiden så var frugan dagmamma åt en liten flicka vars föräldrar var bönder. Just denna dag när jag just färdigställt husbilen så kom Pappan till flickan med en en annan bonnkompis och skulle hämta flickan. När de fick se Husbilen så blev de nyfikna och innan jag hann hindra dem så hade båda två klivit rakt in i bilen med Stövlarna (Den ena bonden var Hönsbonde) på sig och klev runt och inspekterade bilen.

Jag vrålade rakt ut och undrade om de var totallt dumma i huvudet! Båda tittade på mig som om jag var nåt katten släpat in. Sen satte de sig i Landrovern och bara åkte! Ingen ursäkt eller nåt:mad:

Det var bara att ta ut mattfasiken och skura om...........

Anders

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hört på bilprovningen
Biskningmannen skall precis kliva in i förarhytten på en husbil.
Ägaren påtalade att han kanske borde ta av sig skorna det är ju en heltäckande matta i hytten.
Varför det frågade besiktnings killen.
Jo det är ju en husbil en Dethleffs påtalar ägaren stolt och nästan ny.
Nä hä min vän där har du fel där framme är det är en Fiat det du har där bak på flaket är något helt annat fick han till svar.
Han tog inte av sig skorna.
2179:music-icon:

Skär till en skyddsmatta av något billigt material. Lägg in den till besiktning och verkstadsbesök.

:)

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Skär till en skyddsmatta av något billigt material. Lägg in den till besiktning och verkstadsbesök.

:)

En liten rättelse
:music-icon:Detta drabbade inte mig jag fick det berättat i andra hand.Men självklart är om jag är rädd om bilen att förebygga som du föreslår.
Eller själv hoppa in och stänga kranarna vid gasoltesten.
2179

Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Då får vi se hur det går för mig, har b-mannen skitiga skor eller ej. Ska besiktiga 16:35 idag. Ja viker försäkerhets skull undan mattan i hytten.

:yes::wub:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Har för mig att dom även brukar klampa in i bodelen när gasoltest görs för att se till så att gasolkranarna är stängda.......

/Per

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hört på en bilprovnings station.

Sån här upträdande ska vi som uppdragsmän(kunder) på fordonsprovningen"
INTE godta!
Ta reda på besiktningschef på platsen och framför protest över hans
underlydande "dåliga uppträdande".
Om det är "chefen själv" som "uppträder" så ring besiktningens huvudkontor.
Sånt agerande skall "nedslåss"!

F

F.d. 8325

Guest

Kommer sotaren hem till mig, så är det upp till mig om jag vill lägga ut något som skyddar golvet.... det är inte sotaren ansvar. Så har jag uppfattat att det är på besiktningen också ?
mvh Stig

F

F.d. 17941

Guest

På tal om besiktning....
För några år sedan skulle både min bil och dåvarande husvagn besiktigas på Bilprovningen på en station söder om Sthlm. Bisiktningsmannen hade TRÄSKOR på fötterna . Framför mitt ekipage står en stor tumg lastbil som också besiktigas. När vår bisiktningsmannen kör in vår bil med släp , " slinter " han med foten/ träskon från bromspedalen ( själv förstår jag inte hur han gjort ) och kör med fart in i framför varande lastbil, husvagnen klarade sig men inte bilen. Jag kontaktar stationschefen och säger : nu är det bara att ni ser till att bilen repareras snarast och att ni fixar allt, jag får till svar ... gör det själv !!! Jag tror inte mina öron , MEN tydligen var ( ? ) lagen så då , jag fick ordna verkstad , transporter mm helt själv , När sedan allt var klart fick jag själv betala hela reparation kontant och sedan ställa ersättnings krav till Svensk bilprovning . Där sdkulle sedan reparations kostnaden avgöras om de var RINLIGA ,Efter lång väntan kom ersättningen och ursäkten från Bilprovningen : Sånt händer !

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Sån här upträdande ska vi som uppdragsmän(kunder) på fordonsprovningen"
INTE godta!
Ta reda på besiktningschef på platsen och framför protest över hans
underlydande "dåliga uppträdande".
Om det är "chefen själv" som "uppträder" så ring besiktningens huvudkontor.
Sånt agerande skall "nedslåss"!

Jag tycker besiktningsteknikerns svar var klockrent det får man bju på. Vad tycker ni om detta då??
En husbil stod parkerad en cyklist slänger ur sig när han paserar där står de som inte har råd att ta in på en camping.
Frun som stod utanför husbilen svarade rappt ja och där cyklar den svenska avundsjukan.
Två rappa svar det är det som var poängen.
Är det någon som tar illa upp så bjuder jag på detta.
Ett gott skratt skadar aldrig
:twitcy::twitcy::wub:2179:cool:

Senast ändrad:

majsan332

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2025

Hej!
Jag besiktigade husbilen idag och blev förvånad när jag såg att man lyfte upp både framdel och bakdel på bilen samtidigt!! (4,5 ton) Gör man verkligen så? Efteråt skakade bilen i framvagnen när vi svängde in på infarten. Kan det ha blivit något förstört?

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Min man jobbar som hanverkare och är hemma hos folk, skulle aldrig falla honom in att klampa på med skitiga skor . Vill inte att nån skall göra det hos oss heller.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tråkigt att du tycks sakna humor förstod du inte poängen i det hela?
Teknikern hade helt rätt där fram var det en Fiat hans jobb är att se till att bilen är i ett trafikduglig skick bodelen är något annat.Skall gasolen provas går även detta att underlätta.Tex
Som en del påpekat täck då golvet ditt ansvar.
Skulle peronalen behöva ta av sig skorna varje gång det är en husbil?
Se det hela som en kul grej ett gott skratt förlänger livet.
:twitcy::twitcy::wub:2179:cool:

Saknar man humor om man inte förstår att ditt inlägg skulle vara roligt? Jag fattade inte heller, och tydligen fler med mig med tanke på vad dom svarat.
Då är vi väl många som saknar humor, eller...?
Sen att dom nu skulle ha rätt att klampa in i husbilen med smutsiga skor är ju en annan sak, men det är väl ändå inte lätt att veta som nybliven husbilsägare. Jag tycker i så fall inte att man ska göra sig rolig på bekostnad av den stackare som nu inte visste detta.

/Ludde

Toppen