• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höjd vägtrafikregisteravgift .

F

F.d. 7747

Guest
:rolleyes: Hej jag tillhör ju den kategorin som kör året om med husbilen , fick inbetalningskortet
för jan-april 2010 idag förutom att kontrollmärkat slopas fr.om januari så höjs vägtrafikregestreringsavgiften med 65 kronor , någon som vet vad detta är för avgift , 65 kronor är väl inte hela världen men skulle ändå vara roligt att veta vad alla dessa olika avgifter går till .
Ni som vet skriv och berätta !
;)Rulla Lungt !

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Höjd vägtrafikregisteravgift .

Det är säkert för att täcka kostnaderna för byråkratin. ;)

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Vägtrafiksregiteravgift tas ut för att täcka kostnaderna för att upprätthålla ett aktuellt register över fordon och fordonsägare:confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tycker att "Svensson" håller hastigheterna ganska bra med undantag av vissa ungdomar nattetid. Därför tycker jag att investeringen i fartkameror är bortkastade pengar!

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Det har visat sig att många "gubbar" födda på 40-talet har svårt med att få upp blyfoten från gaspedalen och fastnar därmed på bild utmed våra vägar inte konstigt att det blir med kameror på det sättet!!!

//Pilot:D

F

F.d. 52945

Guest

Ha,ha den va bra Gunnar, kul!

Mvh, Pilot:)

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Fartkamerorna hjälper inte mot "Proffsen" som ligger som remmar efter vägen. De har utrustning och vet precis var kamerorna finns. De som åker dit är de som efter att ha kört förbi 300 vägskyltar av alla de slag missade att det plötsligt stod 60 på en skylt när man kört 80 några mil.
Tänk om man lade lika stora resurser på att hejda de som kör alkoholpåverkade.

F

F.d. 10115

Guest

Helt fel enl. min åsikt många kör som "galningar" och inte bara ungdomar, jag välkomnar fler hastghetsdämpande objekt!

//Pilot:mcride:
Framför allt inne i villaområden är det många som har svårt för att släppa på gasen och här där vi bor är det åldersgruppen 60+ som kommer i full rulle trots skymd sikt och barn i närheten. Pratade med en gubbe om det för ett tag sen..men han hävdade att inget fel har begått om hastigheten inte överskridits 50km som gäller i samhället. Jag rullade ut ett hjul på vägen när jag hörde en bil och han hann inte stanna.Han ursäktade sig bara med att det var så halt....det berodde absolut inte på hans hastighet.Men jag tror att han tänkte till när hjulet lika gärna kunde varit ett litet barn... Folk som själva har småbarn kör ofta försiktigare,iallfall här om kring.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Är det inte som så att de som färdas i villaområdena också bor där? Säkert både unga och gamla som åker på "sin" egen gata. Skulle man ha en hastighetskontroll där så är det nog de boende där som är i majoritet för fortkörning.
Var det sedan så omtänksamt att rulla ut ett hjul på gatan när det kommer en bil och utsätta trafikanten och kanske andra för onödig fara. Finns det inte nog med faror i trafiken ändå?.
Hälsningar Bror

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Avgiften höjs till 65kr. Avgiften är en "registerhållningsavgift" som man alltid får betala även om fordonet är avställt.
Gäller också båttrailer som jag av egen erfarenhet fått betala på i många år eftersom den är avställd.

Lite info
Vägtrafikregisteravgift - Transportstyrelsen

F

F.d. 7747

Guest

Framför allt inne i villaområden är det många som har svårt för att släppa på gasen och här där vi bor är det åldersgruppen 60+ som kommer i full rulle trots skymd sikt och barn i närheten. Pratade med en gubbe om det för ett tag sen..men han hävdade att inget fel har begått om hastigheten inte överskridits 50km som gäller i samhället. Jag rullade ut ett hjul på vägen när jag hörde en bil och han hann inte stanna.Han ursäktade sig bara med att det var så halt....det berodde absolut inte på hans hastighet.Men jag tror att han tänkte till när hjulet lika gärna kunde varit ett litet barn... Folk som själva har småbarn kör ofta försiktigare,iallfall här om kring.
:confused: Blir väldigt förskräckt när jag läser att du avsiktligt rullade ut ett hjul framför en bil som kom körande på din gata så han inte hann stanna , om det nu var halka eller inte har väl inte direkt med saken att göra , men enligt mitt förmenande var det en oansvarig handling från din sida .
Egentligen har den här tråden kommit långt bort från min ursprungliga fråga som avsåg HÖJD VÄGREGISTRERINGSAVGIFT vart går dom pengarna kommer den oss bilister tillgodo ?
;)Rulla Lungt !

F

F.d. 55275

Guest

Vad är detta ?
Man tar bort klistermärkena från registreringsskyltarna bak och SPARAR 50 MILJONER på detta !
Sedan kommer en ny avgift på 65:- på en reg. avgift !
Någon som vet mer om hur vi blir uppdebiterade för att åka ??

F

F.d. 2577

Guest

Tog man inte ut den på 70-80 talet, 35 kronor vill jag minnas att det var, under många år. Men nya "kvastar" i Transportstyrelsen är nog för unga att veta. Eller så räknar de med att vi gamlingar har glömt.

Inget nytt under solen.

Leffe

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Har ni glömt bakgrunden? Det är ju bara högeromläggningsskatten som ökat i värde.

Toppen