• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höjd pensionsålder från 2019

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Höjd pensionsålder från 2019

Jo jag såg något om 68 år "fegar" dom nu igen, där har snackats om Pension vid 70 år!
Är dom rädda för att där blir för många Husbilar på vägarna, där för vill dom höja?
Mvh.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Äntligen ligger jag på rätt sida gränsen. :)

Hej

Är detta bestämt,undras?
Ringde pensionsmyndigheten härom da'n, och dom sa att det finns ett förslag till höjd pensionsålder men att riksdagen inte hade fattat nåt beslut i frågan, och detta kan ta lång tid.
Men du kanske har fått reda på nåt som inte jag ( eller pensionsmyndigheten) har fått reda på.
Ser fram emot att få veta var du fått reda på detta.

Hejs
Claes 105

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej

Är detta bestämt,undras?
Ringde pensionsmyndigheten härom da'n, och dom sa att det finns ett förslag till höjd pensionsålder men att riksdagen inte hade fattat nåt beslut i frågan, och detta kan ta lång tid.
Men du kanske har fått reda på nåt som inte jag ( eller pensionsmyndigheten) har fått reda på.
Ser fram emot att få veta var du fått reda på detta.

Hejs
Claes 105

Stod på Text Tv idag att det var ett utredningsförslag.

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Jo jag såg något om 68 år "fegar" dom nu igen, där har snackats om Pension vid 70 år!
Är dom rädda för att där blir för många Husbilar på vägarna, där för vill dom höja?
Mvh.
Det borde ju bara va bra, då kan de ju suga ut mer skattepengar av oss.

F

F.d. 50240

Guest

Det handlar om pensionspengen ska räcka till alla som börjar arbeta sent i livet. Varför måste alla vara högskoleutbildade innan dom börjar arbeta. Differentiera utbildningen m a p arbete så att man kan starta arbetslivet tidigare. Vi lever inte hur länge som helst.:cool:

F

F.d. 52943

Guest

Det gäller nog inte bara dom som börjar arbeta sent i livet. Idag fonderas/förvaltas pensionspengar i de allmänna pensionssystemet, som ska räcka ca15 år i genomsnitt (från 65 till medellivslängden 80).
Nu stiger medellivsländen snabbt, och kommer inom något decennium ha nått 85. Det är lätt att räkna ut att pensionsfonderna inte kommer att räcka till, när medellivslängden ökar. Antingen måste sparandet i pensionsfonderna höjas drastiskt, eller så måste man försena pensionsuttagen.
Jag tror att vi hamnar i en kompromiss med både höjda avgifter och höjd pensionsålder.

F

F.d. 29841

Guest

Hej R&V
Alla förstår nog inte att pengarna inte kommer att räcka till. (som du och har förstått.)
Att sluta vid 61 och sedan vid 65 bara erhålla 55% av sin tidigare LÖN är ingen höjdare.
/Vidhem

T

Teddi

Guest

det känns väldigt gott nu när bettan har fått pension,,vi gör vad vi vill,,ock vad vi har råd med,,
vi bor mer o mer i spanien framöver,,om man får vara frisk vill säga,,

bara så bedrövligt att dom som fattar beslut som oftast är sämre för gemene man kan själva gå i pension vid 50 års ålder,,sitter på två stolar med andra ord,,

F

F.d. 4220

Guest

Då allt fler blir allt äldre, som Roland och Viola påpekade ovan, så kan man ju tänka ett varv till och funderar på samhällets alternativ.
Jag skulle gärna vilja ha pension vid 55 års ålder med 100% av lönen och leva till jag var 120 år.

Inget av dessa önskemål är särskilt realistiska och det blir allt fler som blir allt äldre som skall dela på den kakan. Då går det inte att bara fortsätta framåt utan att förändra något. Om nu inte pensionsåldern skall höjas, vad är då alternativet? Höja pensionavsättningarna = rejält högre skatt för alla? Inte heller ett särskilt trevligt alternativ...

//Stefan
som fyller 60 2019...

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

...Nu stiger medellivsländen snabbt, och kommer inom något decennium ha nått 85. ..

Men det är ju olika medellivslängd för män och kvinnor. Skall man följa utredarens tankegångar om att pensionsåldern skall höjas i takt med medellivslängden, så borde ju pensionsåldern vara olika för män och kvinnor. Alltså bör män kunna gå i pension tidigare än kvinnor, kanske vid 62 års ålder, medan kvinnor får jobba kvar tills de är 68. Det vore väl rimligt så att alla får lika många år att slippa arbeta.

Johan K.

F

F.d. 52943

Guest

Men det är ju olika medellivslängd för män och kvinnor. Skall man följa utredarens tankegångar om att pensionsåldern skall höjas i takt med medellivslängden, så borde ju pensionsåldern vara olika för män och kvinnor. Alltså bör män kunna gå i pension tidigare än kvinnor, kanske vid 62 års ålder, medan kvinnor får jobba kvar tills de är 68. Det vore väl rimligt så att alla får lika många år att slippa arbeta.

Johan K.

Kanske det, men samtidigt lär det vara så att skillnaden i medellivslängd mellan könen minskar i takt med att kvinnor jobbar/stressar mer och anammar "manlig" livsstil när det gäller alkohol, tobaksbruk och liknande. Så skilladerna idag kommer nog inte att bestå så länge till.
Roland

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Äntligen ligger jag på rätt sida gränsen. :)

Det gäller även att kunna leva så länge.... En jobbarkompis såg fram emot pensionen och gick bort 2 år innan så lev nu för livet går inte i repris.

Har man ett trivsamt arbete är det väl okej att jobba annars får man se till att man sparat och leva billigt.

Sen tycker jag iofs att är det unga och arbetslösa så är det ju bättre att dom får jobb och äldre kan få gå tidigare.

F

F.d. 16529

Guest

Jag ser det hela som ett moment 22.
Vi har en stor arbetslöshet vad gäller ungdomar.
Utredningsförslaget innebär att de äldre skall jobba längre.
Endast ett fåtal nya jobb skapas.
Som jag ser det kommer i framtiden folk att tvingas jobba längre för att kunna få en pension som går att leva på. Åldersnivån styr våra politiker men jag misstänker att den successivt kommer att öka. Även om man idag talar om frivillighet är det ju trots allt en dräglig existens som gäller och då har många inget alternativ.
Jobba längre!!
OK om du orkar, jobba längre med följden att ungdomsarbetslösheten ökar med ökande kostnader för statskassan, skatteintäkter uteblir och kanske ökande sociala problem som kostar.
Puh, snacka om moment 22 som jag nämnde inledningsvis.

Toppen