• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt placerad ugn.

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
I min Adria Coral 690 SP sitter ugnen monterad över kylskåp och frys endast ca 10 cm från innertaket. Ett galler ovanför ugn mot tak samt en plåt i taket framför ugnen. Dock ingen luftspalt mellan plåt och tak. Har nu använt ugnen en gång och plåten i taket blir så varm att du inte kan lägga fingret på den. Är inte detta skadligt för taket och hur går det med skarv mellan tak och vägg. Kommer inte åt att känna där. Någon annan som har det så här och vad tror ni?
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Är det verkligen ingen i klubben som har detta och funderat på detta?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.791
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Vi har en højt placeret ovn i vores Elnagh. Den er over køl og frys. Vi har ingen gitter inde i vognen med kun de udvendige gitre og skorsten over taget.

Vi har ingen problemer med varmeudvikling, og vi er heller ikke nervøse for at bruge ovnen.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Är skorstenen till ugnen.? Jag har varken utvändigt gitter eller skorsten.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Ugnen är av fabrikat SMEW (tror italienskt) . Enligt bruksanvisningen ska den inte anslutas till skorsten. Det skall vara min 150 mm fån ugnens ovansida till taket utanför och det är det. Det står att beklädnad på tak och väggar i närheten skall vara limmade med ett lim som tål 120 grader. Är det det i en husbil?Stålplattan i taket framför ugnen har en spalt mot taket på 2 mm. Tror ni jag törs använda denna apparat?
 

Seglaren46

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19916
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Hej där. Läser med förvåning om en del problem med högt placerade ugnar. Ingen tar upp personsäkerheten. Ett av våra kriterier som är ett måste när vi nu skall köpa husbil, är en ugn. Men inte placerad ovanför huvudet på den som skall använda ugnen. Den skall naturligtvis vara där spisen är, eller i varje fall på den nivån. Vem vill ta ut en gryta med 200 gradigt innehåll ovanför skallen?? Det kan aldrig ha varit en husmor inblandad i den idiotiska placeringen. Annars är det rätt kul att leta efter en husbil som passar oss.
Tycker Pelle L. F.d. seglare
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Vi har en skorsten, hättan framför sogventilen på bilden.
Aldrig varmt på innertaket, vi använder ugnen ofta.
 

Bilagor

  • 303.jpg
    303.jpg
    490,5 KB · Visningar: 7

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Högt placerad ugn.

Vi har en pall med oss som frugan brukar vila fötterna på. Om man använder denna pall att kliva upp på vid ugnen så blir arbetshöjden relativt bra. Har tidigare haft ugn monterad under diskbänken , och det blir för lågt. ligga på knä med ficklampa...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Högt placerad ugn.

Aldrig skall man vara nöjd.:)
Min ugn sitter "nästan" i jämnhöjd med golvet. Retar mig dessutom på att luckan öppnas åt vänster istället för rakt ner.
Så jag vidhåller min uppfattning om husbilsbyggare, de har troligen aldrig varit ute och åkt husbil själv.:rolleyes:
 

Bilagor

  • Ugn.JPG
    Ugn.JPG
    6,9 MB · Visningar: 3
Toppen