Sv: Högt eller lågt helljus eller båda ?
Jag har funderat mycket på : högt eller lågt helljus !
Många tyngre fordon , framför allt på norrland har helljuset kopplat till extra strålkastare på en " tak båge " över förar hytten. Vad jag förstår , innebär detta en betydligt bättre ljusbild från förar platsen.
Om vi husbilsägare överför detta till våra fordon , borde vi få en betydligt bättre ljusbild om vi kopplar våra extra ljus till helljuset tillsammans med extra ljusen om vi monterar den ovanför förarhutten, Eller har "proffsen" fel ? Sedan kan man disskutera " smal strålande eller bredstrålande " extra strålkastare. Kanske inte det mest angelägna område i dessa tider , då vår herre i dessa nådiga tider låter solen lysa många timma per dygn , men alla vet att den mörka tiden kommer , tyvärr allt för snart igen !
Ni kloka , kunniga medlemmar ge era synpunkter i detta ämne , till oss villrådiga , hög eller låg placering på extra ljusen.
Totte som undrar
Takmonterade extraljus började från början att användas av norrländska lastbilar för att lysa över snövallar, idag har detta spritt sig och även lastbilar som inte körs i dom berörda områdena har det helt enkelt eftersom det sprider ljuset bättre. Nackdelen med högt monterade extraljus är att man bländar mötande tidigare, framförallt på kuperade vägar samt att man vissa gånger (främst vid kraftig nederbörd) kan råka ut för egenbländning. Det kan därför vara idé att ha extraljus placerade såväl högt som lågt och ha separata strömbrytare för båda så att man i vissa fall kan slå av dom högt monterade ljusen och fortsätta på dom låga ljusen utan att riskera att lysa över kullar och blända mötande trafik.
Extraljus finns i två olika utföranden flodljus och pencilbeam. Flodljuset ger en bred och lång ljusmatta (300-400 meter) medans pencilbeam ger en väldigt lång men smal ljusstråle (några hundra meter till men avsevärt smalare). Det kan tyckas onödigt att ha strålkastare som lyser upp 700-1000 meter. Men kör man ofta mörkerkörning i glestrafikerade områden så är det väldigt vilsamt att likt vid dagsljuskörning kunna ha blicken långt framåt och se tidigt hur vägen går. Dessutom kunde man få lång förvarning om att det fanns djur i dikeskanterna längre fram på vägen. Tänk trots allt på att man förflyttar sig 25 meter i sekunden i 90 km/h och varje sekund extra förvarning man får är guld värd.
Att enbart använda strålkastare av pencilbeamtyp fungerar inte, om du inte har plats för åtminstone 4-5 stycken. Pencilbeamstrålkastare trivs bäst ihop med åtminstone 2 stycken flodljus för breddens skull. Tänk också på att strålkastare av olika märken ger olika ljus, exempelvis Bosch Big Knick pencilbeam ger bredare ljus än Hella 3000 pencilbeam som ger ett smalare ljus.
Så en bra kompromiss är åtminstone två flodljus på taket, samt två flodljus nere vid dom vanliga strålkastarna eventuellt kombinerat med två pencilbeamstrålkastare.
Så vilka strålkastare skall man ha? En stor och rund strålkastare är det optimala. Rektangulära strålkastare är i princip en rund strålkastare som man har tagit bort över och underdel på och behållit mittdelen och den saknar därför stora ytor för att ge samma ljusutbyte som en traditionell strålkastare.
Biltema har ett fjärrljus som ger riktigt bra ljus för bara 389 kronor som fick omdömet "mycket prisvärd" i tidningen Vi Bilägares extraljustest. Går vi upp ett snäpp i prisklass så har vi klassikern Hella 3000/3003 samt Bosch Big Knick. Hella 3000 ger en ljusbild som väldigt tidigt lyser brett för att sedan avsmalna till en kraftigt markerad mittpunkt med massa ströljus runtom. Hella 3003 är en uppdaterad version där ljusbilden är något framflyttad. Finns även en variant som är tillverkad av Simm som är betydligt billigare, har dock läst på nätet om vissa som haft problem med att reflektorns beläggning har lossat. Har ingen erfarenhet själv av dessa.
Bosch Big Knick är ett annat klassiskt extraljus. Den ger en ljusbild som börjar ca 50 meter framför bilen för att sedan ge väldigt mycket ljus på långt håll. Du får en väldigt bred ljusbild flera hundra meter framför bilen dock utan ströljuset som Hella 3000 ger. Det finns även varianter på såväl Bosch som Hellas extraljus som exempelvis Hella Luminator som ligger på strax under 1500 kr styck. Det har precis samma optik som Hella 3000 skillnaden är att lampan är monterat i ett kromat plåthus istället för plast. Lätt att bli lurad att tro att lampan för 1500 kr lyser bättre än den för 500 när så inte är fallet.
Vilket ljus man till slut väljer är en smaksak som även beror på vilka vägar man kör. Vissa älskar Hella 3000 för det breda ljuset som börjar tidigt, medans vissa stör sig på att ha 2 kraftiga ljuspunkter i skogen 300 meter längre fram. Andra föredrar Bosch Big Knicks homogena ljusbild, medans en del tycker dom lyser för lite på nära håll. Glöm inte heller att du i början har orginal helljus att tillgå samt kan kombinera flera olika strålkastare.
Kan man inte ha dom största strålkastarna men även ha behov av mera ljus så kolla in Svenska NBB som har modeller som är väldigt platta men ändå ger förhållandevis bra ljus. Lyser inte så långt som dom stora men väldigt brett. Finns även Hella 3000 compact som med sina 14 cm diameter (storebror Hella 3000 är 21 cm i diameter) lyser lika långt som stora modellen dock smalare. Finns även Hella FF300 xenon som genom xenonteknik ger nästan samma ljusbild som stora Hella 3000 dock med avsevärt mindre strålkastare. Dock är priset högt, 2500 kr/par.
Dessutom för 2500 kr/styck så kan du få det absolut värsta extraljuset, nämligen NBB Alpha 225 HID. Ett xenonextraljus som är så kraftigt att det beskrevs som "En svetslåga i mörkret" av tidningen Vi Bilägare. Deras ljustestdator mäktade inte med ljuset utan man fick matematiskt räkna fram ljuslängden som blev runt 1500 meter. 2500 kr är mycket pengar, men ha i åtanke att konkurrenten Hella Luminator xenon ligger på runt 5500 kr styck för att inte tala om Lightforce's värsting som kostar runt 10.000 kr.
Men för merparten av trafikanterna så räcker två extraljus för 500 kr/styck långt. Lägg till hållare, kablar, reläer m.m. för ytterliggare 500 kr så är det allt. Är man inte så händig så räkna med att en verkstad tar runt 1500 kr för jobbet. Var faktiskt med om en verkstad som gav mig en prisuppgift en gång på närmare 5000 kr för att koppla in två extraljus, förmodligen ville dom inte ha jobbet och ville skrämma bort mig genom att överdebitera. Och visst funkade det, så till den milda grad att dom slapp mig som kund någonsin.
1500-2000 kr är mycket pengar för något som borde finnas orginal på en bil. Men tänk samtidigt på att om du med hjälp av extraljusen kan undvika en enda viltolycka så har dom betalat sig flera gånger om. För att inte tala om alla problem och lidande som man undviker.