• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårda frontbågar

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
frontb.jpg

Utdrag direktiv direktiv 2005/66/EG
Utrustning som förstärker fronten på motorfordon har blivit allt vanligare på senare år. Vissa av dem innebär en säkerhetsrisk för fotgängare och andra trafikanter vid en kollision. Därför krävs det åtgärder för att skydda allmänheten mot sådana risker.

Frontskydd
Definitioner
25 § I detta avsnitt används nedanstående definitioner. I de fall hänvisningar görs till EG-direktiv gäller de definitioner som används där.
Frontskydd Anordning eller anordningar, t ex viltfångare, eller en extra stötfångare som är avsedd att skydda fordonets utvändiga yta, över och/eller under de ursprungliga stötfångarna, vid en eventuell kollision. Utrustning med en högsta vikt under 0,5 kg som är avsedda att skydda enbart strålkastarna undantas från denna definition.
VFS 2006:83)
Övergripande krav
26 § Personbil och lastbil får inte förses med frontskydd i andra fall än som sägs i 27 – 30 §§.
Allmänt råd
Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör inte anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd, vanligtvis bestående av ett rör bockat runt extraljusen, bör heller inte anses utgöra frontskydd, om anordningen är mittmonterad och har en bredd <50 % av fordonsfrontens bredd och inte når över främre kanten på motorhuven eller motsvarande höjd på fordon med annan typ av front.
27 § Personbil med totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
28 § Lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
29 § Lastbil med en totalvikt över 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om lastbilen är typgodkänd enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försedd med frontskydd.
30 § Nya typer av personbilar med totalvikt av högst 3 500 kg respektive lastbilar med totalvikt av högst 3 500 kg, och som är försedda med frontskydd, får efter den 24 november 2006 meddelas nationellt typgodkännande endast om skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:309:0037:0037:SV:PDF

Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG

Mycket att fundera på
Arne B
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Jag hörde ett rykte om att även cyklister skall få företräde vid övergångsställen:mad:, då blir det ännu mer motiverat att INTE ha för mycket jox i nosen som kan skada dessa dödföraktande trafikanter.
Redan idag när de INTE har företräde så beter sig många cyklister som om de hade företräde.

Oavsett hur lagen är skriven så vill man ju inte förorsaka skador på andra människor :oops:

Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hårda frontbågar

Har en båge på min bil Lb-reggad 3500kg har en fabriksbyggd anpassad för Fiat, SBP har inte kommenterat något eller polisen har inte heller stoppat mej för denna.

Har för mej att det även var tal om förbud med lastbilarnas kängurustaket men detta var väl 15 år sedan jag hörde detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hårda frontbågar

Bengt-Åke du skriver kengurustaket - mener du med det Rubar eller Bullbar - i Australia brukes begge typer.

En rubar brukes på mindre biler 4x4 og UTE mens bullbar brukes på tunge lastbiler og Road-Trains. Rubar fungerer med mindre dyr, mens bullbar hiver unna store okser. Langs de store veiene ligger det nesten alltid endel roadkills, og i det indre kan en noen ganger se døde okser og kuer som har hatt nærkontakt med en bullbar - helst på et road-train, de bremser ikke, trenger gjerne noen hundre meter nedbremsing for å stoppe.

Selv i Australia finnes det i dag restriksjoner på bruk av slike innretninger i nesen på biler.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hårda frontbågar

För att underlätta för dem som vill ha frontbåge helt enligt reglerna kan jag tipsa om denna DIY-lösning :) :

8873743777822.jpg


VÄLDIGT fotgängar- och cykelvänlig!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Pá min Volvo XC70 som jag köpte i Tyskland hade en Svensk frontbáge.

Besiktningen här i Spanien vägrade mig att pasera besiktningen. jag gav dom EU pappren, men dom vägrade.

Tyckte att det var bra med bágen som skydd för parkering av andra fordon, men det var bara att plocka bort den.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Hårda frontbågar

Pá min Volvo XC70 som jag köpte i Tyskland hade en Svensk frontbáge.

Besiktningen här i Spanien vägrade mig att pasera besiktningen. jag gav dom EU pappren, men dom vägrade.

Tyckte att det var bra med bágen som skydd för parkering av andra fordon, men det var bara att plocka bort den.

Går sönder längre in dyrare skador. Samma sak med dragkrok
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Går sönder längre in dyrare skador. Samma sak med dragkrok

Vad jag menar är att med dragkrok och báge sá är det ingen som skaver sönder min lack pá kofángarna när dom parkerar. Det är mina bilar som skadas av oförsiktiga förare och jag som máste lacka. Skulle jag köra ja dá är det mitt fel.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hårda frontbågar

När man reparerar stötfångare idag på moderna fordon, får inte vilket spackel som helst användas. Här måste man svetsa plasten och använda ett godkänt fyllnadsmedel så stötfångaren är lika flexibel som den var innan den skadades.
Och den som arbetar med reparationen måste också vara utbildad.
Går det inte att reparera enligt dom nya riktlinjerna, måste detaljen ersättas med nytt (eller begagnat.)
Så det är kanske inte så konstigt att man vill ha bort bågarna.
Allt detta gör man för att minska personskadorna.
Krister.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Sá här ság en av mina bilar ut för ett par veckor sedan
Skadad av nágon som har kört pá den
Ny lykta
málning av kofángare, framskärm och motorhuv

Hade bilen haft en frontbáge sá är folk mycket mera försiktigare att backa pá .

En gáng fick vi ringa till bergningsbil d¨rför at en bil hade fastnat i min dragkrok, jag fick dá en ny kofángare till min bil av hans försäkring.
 

Bilagor

  • volvo s60.jpg
    volvo s60.jpg
    68,6 KB · Visningar: 15
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Enligt verkstaden hade bilen fátt en rejäl parkeringsskada
nästan mitt i fronten.
Ny kyl, reparered A/C en tub till servostyrningen,ny lykta, plasdetalj till kofángaren, ny lack front,motorhuv och framskärmar. Reparation över 1000€ Hade bilen haft en frontbáge sá hade det inte blivit nágot alls.
Den pákörande hade fátt allt

https://www.youtube.com/watch?v=TJPLSzhlRXU
Hade nog inte hjälp här.

https://www.youtube.com/watch?v=bCYgNmlYDiI
Sá här har jag sett mánga Engelsmän parkera
 

Bilagor

  • 2013-04-30 14.16.49.jpg
    2013-04-30 14.16.49.jpg
    1,2 MB · Visningar: 4
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Tänk på att en icke godkänd frontbåge kan påverka hurvida krockkuddarna ska utlösa eller inte!
Dessutom pratar man om skador på människor inte bilar!
En gigantisk skillnad!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Jo jag är medveten om att det är farligt för en mäniska som blir pákörd
min báge är gjord av tunna aluminiumrör, men är farligt för en pákörd gáende.
Denna bilen kommer det att instaleras en parkeringsvakt som kopplar in en videokamera när det närmar sig en bil 40 Cm. Sedan är det bara att visa försäkringsbolaget filmen och vänta. En kamera fram och en bak.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hårda frontbågar

För att underlätta för dem som vill ha frontbåge helt enligt reglerna kan jag tipsa om denna DIY-lösning :) :

8873743777822.jpg


VÄLDIGT fotgängar- och cykelvänlig!


Blir du påkörd i 30-50 km/h så blir du nog skadad ändå (tyvärr) .
Du kommer visserligen få ben och knäskador men även kommer huvudet slå i huven eller framrutan .
Inga skador är bra men ibland undrar man om det är kamikaze cyklister och gångare .
Det är inte ovanligt att man ser ungdomar cykla och smsa samtidigt och gärna musik på också , det bästa vore väl att man cyklade och hade lite koll runt omkring och även bilisterna verkligen körde bil och inte höll på med en massa annat .
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Visa bilaga 70544

Utdrag direktiv direktiv 2005/66/EG
Utrustning som förstärker fronten på motorfordon har blivit allt vanligare på senare år. Vissa av dem innebär en säkerhetsrisk för fotgängare och andra trafikanter vid en kollision. Därför krävs det åtgärder för att skydda allmänheten mot sådana risker.

Frontskydd
Definitioner
25 § I detta avsnitt används nedanstående definitioner. I de fall hänvisningar görs till EG-direktiv gäller de definitioner som används där.
Frontskydd Anordning eller anordningar, t ex viltfångare, eller en extra stötfångare som är avsedd att skydda fordonets utvändiga yta, över och/eller under de ursprungliga stötfångarna, vid en eventuell kollision. Utrustning med en högsta vikt under 0,5 kg som är avsedda att skydda enbart strålkastarna undantas från denna definition.
VFS 2006:83)
Övergripande krav
26 § Personbil och lastbil får inte förses med frontskydd i andra fall än som sägs i 27 – 30 §§.
Allmänt råd
Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör inte anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd, vanligtvis bestående av ett rör bockat runt extraljusen, bör heller inte anses utgöra frontskydd, om anordningen är mittmonterad och har en bredd <50 % av fordonsfrontens bredd och inte når över främre kanten på motorhuven eller motsvarande höjd på fordon med annan typ av front.
27 § Personbil med totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
28 § Lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
29 § Lastbil med en totalvikt över 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om lastbilen är typgodkänd enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försedd med frontskydd.
30 § Nya typer av personbilar med totalvikt av högst 3 500 kg respektive lastbilar med totalvikt av högst 3 500 kg, och som är försedda med frontskydd, får efter den 24 november 2006 meddelas nationellt typgodkännande endast om skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:309:0037:0037:SV:PDF

Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG

Mycket att fundera på
Arne B


Inte alls. Har frontbåge på vår bil. Enligt bilprovningen i Växjö finns inga hinder för att ha frontbågar vare sig på vanliga bilar eller på husbilar. Frågade vid besiktning idag 31/10. De var två stycken och borde ju veta.

Per
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hårda frontbågar

Inte alls. Har frontbåge på vår bil. Enligt bilprovningen i Växjö finns inga hinder för att ha frontbågar vare sig på vanliga bilar eller på husbilar. Frågade vid besiktning idag 31/10. De var två stycken och borde ju veta.

Per
Jag antar att du har extraljus i/på din frontbåge. det är då okey.
Utan extraljus eller annat är inte frontbåge godkänt.

Det var många år sedan det var tjat om detta.
Sedan är det inte alla besiktningstjänstemän som bryr sig.

Ett annat exempel är att extraljus skall monteras symetriskt och jämna antal.
tre ljus i fronten är alltså inte ok. Detta finns det mig veterligen ingen som bryr sig om.
 
Toppen