Lite sent svar kanske, men där var andra som ville prata lite med dig. Jodå i mitt fall så vet jag, dessa cyklister är jobbpendlare som är på väg till Lomma eller Malmö. Texten är inte skriven för att man kan cykla kilometer efter kilometer för att sedan svänga höger. Läser man huvudregeln så håller det ändå inte då man cyklar norrifrån som på bilden, för man kan inte svänga höger för då hamnar man i Öresund. ”Enligt huvudregeln i trafikförordningen ska cykelbana användas när sådan finns. Undantag kan göras, men det gäller enligt tingsrätten främst när det finns en dubbelriktad cykelbana på vänstra sidan och cyklisten har för avsikt att snart svänga åt höger.” Om vi struntar i juridiken så har jag svårt för varför man väljer att cykla på vägbanan där man är i konflikt med bilarna hela tiden, bara för sin egen skull helt enkelt. Det är ju därför cykelbanor finns.
För en tid sedan så blev det lite trångt på den aktuella platsen med en kille som var träningsklädd på landsvägscykel och var på väg norrut, diskussion uppstod (jag var bara tvungen att veta) och då frågade jag honom samtidigt som jag pekade en meter bort varför han inte använde cykelbanan. Han svarade ”jag har för dyr och fin cykel” det var då jag förstod att någon vidare diskussion inte var någon mening med.