• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hässleholm kan vad ingen annan vill

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025
Satsning i stan på fler husbilar

Av Carl-Johan Bauler 8 AUGUSTI 15.37 2012-08-08 15:37:26

HÄSSLEHOLM. Kommunen satsar på att locka till sig husbilsturister. På parkeringsplatsen mellan gamla Parkbiografen och stadshuset ska det därför bli särskilda parkeringsplatser för husbilar.
Kommunen satsar 130 000 kronor i projektet och tanken är att göra stan mer attraktiv.
– Husbilsturister är ofta i övre medelåldern med god ekonomi som gärna äter på restaurang och går och handlar i stan. Ett sätt locka fler turister helt enkelt, förklarar Urban Widmark (M), kommunstyrelsens ordförande.
Meningen är att man ska kunna ta del av centrums utbud och kunna övernatta på parkeringen utan att behöva ge sig iväg till någon camping eller rastplats.
Om parkeringen ska utrustas med faciliteter som brukar finnas på så kallade ställplatser för husbilar är oklart.
På ställplatser kan exempelvis erbjudas el, vatten, sopkärl och toalett i eller i direkt anslutning till platsen. Ställplatser är tänkta som ett enklare alternativ till campingplats.
För att exempelvis komma med i tidningen Husbil och husvagns kartläggning över ställplatser i Sverige krävs att ställplatsen erbjuder någon typ av bekvämlighet utöver rätten att få stå där.

Källa nsk.se

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hässleholm kan vad ingen annan vill

Låter jättebra med centralt belägna parkeringsplatser för husbilar! Perfekt för oss som besöker Skånsk Naturfotofestival varje vår!

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ja satsar dom på den platsen så kan där bli både el och vatten där har legat ett gatukök i mångaår som nu är rivet och då måste där finnas både el och vatten framdragit, gatuköket fyrkanten har rivits nyligen om jag inte mins helt fel det kanske jag gör så tror bara tror att där även är elstolpar till motorvärmare, men räkna inte med att det blir gratis parkering med tanke på vilka som bestämmer i komunen nu så ser dom nog till att få inn lite klöver även där,

så med tanke på attityden till att betals för ställ platser läe det nog inte bli många frå HBK som övernattar där, annars är det bra låge mer i centrum kan man knapast komma dom får komunhuset stads parken och pingstkyrkan som närmaste grannar det är bara att välja, om det nu blir ngot av.

F

F.d. 9344

Guest

Kan det möjligen vara början på något? Nytänkande hos kommunala politiker?

Ja vi får se men, all erfarenhet säger att de som inte kan ta till sig förändringar, tänka nytt se vad som efterfrågas till slut hamnar i bakvattnet.
För ett företag är det det samma som stagnation, som oftast slutar med upphörande av verksamheten.

Lyfter på hatten åt Hässleholms kommun:music-icon:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Ja satsar dom på den platsen så kan där bli både el och vatten där har legat ett gatukök i mångaår som nu är rivet och då måste där finnas både el och vatten framdragit, gatuköket fyrkanten har rivits nyligen om jag inte mins helt fel det kanske jag gör så tror bara tror att där även är elstolpar till motorvärmare, men räkna inte med att det blir gratis parkering med tanke på vilka som bestämmer i komunen nu så ser dom nog till att få inn lite klöver även där,

så med tanke på attityden till att betals för ställ platser läe det nog inte bli många frå HBK som övernattar där, annars är det bra låge mer i centrum kan man knapast komma dom får komunhuset stads parken och pingstkyrkan som närmaste grannar det är bara att välja, om det nu blir ngot av.

Här är något på G som de flesta HB ägare vill ha, ställplats centralt, De som då även vill ha det gratis förstår inte jag:confused:

Om det fixas till med service så skall det naturligtvis tas ut en avgift för att nyttja det som erbjuds. Allt annat vore väl fel, jag antar att även de som är bofasta i Hässleholm får betala för vatten, el och avlopp:)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Om man tycker att det är för mycket biltrafik på denna plats, så finns Vindmöllan kvar. Bara ett par hundra meter längre till centrum.

F

F.d. 9344

Guest

Om man tycker att det är för mycket biltrafik på denna plats, så finns Vindmöllan kvar. Bara ett par hundra meter längre till centrum.

Ja det naturligtvis ett dilemma om platsen ligger så till att nattsömnen störs av trafikljud eller annat, för vitsen är ju att vi skall kunna sova på platsen i fråga.

I Mariestad ligger 48 tim pakeringen centralt men där upplevde inte vi någon störande trafik efter kl.22

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Satsning i stan på fler husbilar

Av Carl-Johan Bauler 8 AUGUSTI 15.37 2012-08-08 15:37:26

...exempelvis erbjudas el, vatten, sopkärl och toalett i eller i direkt anslutning till platsen. Ställplatser är tänkta som ett enklare alternativ till campingplats.
För att exempelvis komma med i tidningen Husbil och husvagns kartläggning över ställplatser ....

Källa nsk.se

Det slår mig just när jag läser texten; kanske skulle man vända på definitionen och kalla en sådan här ställplats för "en utökad form av parkeringsplats", "parkering med service" e dyl, i stället för "ett enklare alternativ till campingplats". För det är ju egentligen precis så. Det kanske dessutom klingar bättre hos kommunpolitiker och ger dem ett argument i samtalen med nervösa campingägare.
Och att folk i allmänhet inte reagerar med att de plötsligt ska få en "campingplats" på torget i stan utan snarare en tillökning av varianterna för parkering.

vh,
SoT

(Sanna & Torbjörn)

p.s.
För övrigt i sanning ett coolt initiativ av Hässleholms kommun! Hoppas det ger ringar på vattnet!

d.s.

Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest

Det slår mig just när jag läser texten; kanske skulle man vända på definitionen och kalla en sådan här ställplats för "parkering med service"

Det var ett bra förslag,:music-icon: och kanske det kan som du skriver är lättare att ta till sig för de som "har hand omet" och även förståelse från de som endast skall pakera sin PBI.

• Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 9344

Guest

I Norge brukes begrepet bobilparkering, vi kunne benytte husbilsparkering :D

Ett alternativ, men eftersom det i Sverige bara är "i foklmun" som begreppet Husbil finns så kanske det då krävs en ändring av difinitionen PB KLII.
Personligen tycker jag att denna ändring borde göras, jag tror att mycket skulle bli enklare när det gäller att tolka vad som gäller både för myndigheter och HB ägare.
Märk väl det är vad jag tror, kan vara fel ute i detta.

T

Teddi

Guest

HÄSSLEHOLM. Kommunen satsar på att locka till sig husbilsturister. På parkeringsplatsen mellan gamla Parkbiografen och stadshuset ska det därför bli särskilda parkeringsplatser för husbilar.
Kommunen satsar 130 000 kronor i projektet och tanken är att göra stan mer attraktiv.
– Husbilsturister är ofta i övre medelåldern med god ekonomi som gärna äter på restaurang och går och handlar i stan. Ett sätt locka fler turister helt enkelt, förklarar Urban Widmark (M), kommunstyrelsens ordförand

ett toppentänkande,,ut med detta till 289 kommuner till,,så faller allt på sin plats,,ja tror det,,sen har SCR ett framtidskoncept,,ALL INCLUSIVE,,då fyller dom sina campingplatser med säsongsboende,ock då finns ingen plats för husbil,, varken man vill eller ej:p idrottsrörelsen kommer att ta del av nya ställplatser i framtiden,,dom behöver lite bättre ekonomiska förutsättningar för sin ungdomsverksamhet,,som också är helt ideell,,

allt ramlar på plats så kan man syssla med nåt annat,, säger som nån,,

i have a dream,, an ideell dream:D:D

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Där får plats högst ett tiotal bilar så det blir inte så många dom kan få in där, men där fins fler platser i hässle holm som skulle kunna duga till ställ platser beroende på vilka krav manställer.

Toppen