• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här skall parkeras!! (I Visby)

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Lusläste registreringsbeviset för den Adria 670 SL (4,250 ton) som vi köpte ny förra året.
Där står att den är registrerad som personbil I.
Man kanske skulle ta sig en tur till Visby och provocera parkeringsvakterna lite?
Får man ett rättsfall, hur kommer parkeringsvakterna att agera? De kan inte kräva att få se registreringsbeviset, eller???
:p::D
//W
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Står fel på många regbevispapper. I själva registret står det däremot rätt = PB2
Så är det i mitt fall.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Min står som lastbil och då borde det vara fritt. Skall prova om några veckor.

Per-Åke
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Samma här!

Jag tog kontakt med myndigheten i fråga, och dom svarar att det som står i regbeviset är det som gäller!!!

Jag skall åka till Lysekil där det står P- gäller bara för PB I.

Skall bli skoj och se hur de klarar sig ur den situationen.

Jag har en extra kopia av regbeviset för att slippa ta ut originalet

Bosse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Ser att herrarna skall ut på turne för att skapa ökad förståelse för oss husbilsåkare och våra behov av centrala ställ-/parkeringsplatser!

Att hävda sin rätt pga av att en myndighet skrivit fel i ett papper är just vad lokalbefolkningen tycker är avgörande, eller....?
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Jag har ringt två gånger till myndigheten och varje gång så så får jag svar att vad som står på instumenetet är det som gäller. Står det PB I så är det det en personbil. Nästa besked är att har du fått en P-bot så är det bara att gå till polisen och visa instumentet, så stryker de p-boten. F-n vet. jag skall kolla.

Bosse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Tror mera på en lite smidigare inställning. Om många tänjer gränserna tror jag att en del kommuner kommer att bli duktigare på att snabbt införa begränsningar i den lokala ordningsstadgan. Sådana inskränkningar är svårare att komma runt.

Vi väljer att följa den skyltning som finns och undviker kommuner med husbilsfientlig inställning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Jag tycker att det är bra att man vidhåller sin juridiska rätt i olika situationer. Det är faktiskt så vårt rättssamhälle är uppbyggt. Lagar, förordningar och föreskrifter är skrivna för att tillämpas av myndigheter. För oss medborgare så är det faktiskt så att det som inte är förbjudet enligt samma skrifter, är tillåtet. Genom att att pröva sig fram lite kan man få klarhet i hur vi skall förhålla oss. Samtidigt som man inte behöver bete sig på ett sätt som kan upplevas provocerande av allmänheten. Jag tycker att ni som vill och känner för att utmana "storebror" ska göra det och ha heder av det. Jag känner att det krävs lite mod av att göra så. Många törs nog inte att stå på sig, utan viker sig och låter "storebror" tolka mycket som han vill, vilket medför att vi inte får några prejudikat.

Jag är faktiskt lite trött på att som husbilsägare mötas av riktade förbud, ofta ej lagligt underbyggda.

Johan K.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Tänk bara på att hela bilen ska vara innanför rutan, sticker den ut är det felparkering. Många bryr sig dock inte om denna regel utan låter oss hållas även om någon del är utanför. Om man står i en ruta och har en personbil klass 1 eller 2 spelar ingen roll de kan lappa ändå.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Har jag missuppfattat detta. Skall inte hjulen vara i rutan?
leffe
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Tänk bara på att hela bilen ska vara innanför rutan, sticker den ut är det felparkering. Många bryr sig dock inte om denna regel utan låter oss hållas även om någon del är utanför. Om man står i en ruta och har en personbil klass 1 eller 2 spelar ingen roll de kan lappa ändå.

Detta är nog en sanning med modifikation, vad jag vet så skall alla hjul vara innanför rutan. Om karossen sedan sticker utanför ska det inte ha någon betydelse.

Mvh / Roland
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Husbilsägarna arga över p-regler

Av helagotland.se Per Leino. Publicerad 2012-07-26
"Sverige är ett u-land jämfört med kontinenten"

Visby. Inför sommaren skärptes reglerna så att det blev svårare för husbilar att parkera nattetid i Visby. Nu vädrar bilägarna sin ilska i Husbilsklubbens forum på internet.




GA:s nyhet om att Region Gotland inför sommaren skärpte reglerna har blivit ett av de mest omdebatterade ämnena hos Husbilsklubben (som har cirka 8 000 medlemmar). Inläggen är många och ilskan stor.
”Jag kommer aldrig mer att handla i Visby trots att jag besöker ön 3-4 gånger om året” skriver Kenth Jönsson i ett inlägg. När GA når honom på telefon utvecklar han sin syn på parkeringsproblemen för husbilsägare:
– Sverige är ett u-land jämfört med kontinenten när det gäller husbilar. Det har blivit bättre de senaste tio åren, men det finns problem på fler håll.
– Det särskilda med beslutet i Visby är att det inte taget som en trafikreglering, utan bara för att gynna privata näringsidkare. Det finns gott om lämpliga parkeringsutrymmen för husbilar. Vid gästhamnen till exempel. Då skulle man kunna gå på restaurang i Visby utan att ha flera mil till bilen.
Förbud dygnet runt
Kenth Jönsson får medhåll i andra i forumet. ”Diskriminering” kallas beslutet i ett annat inlägg. Många delar Kenth Jönssons uppfattning om att privata näringsidkare gynnas och en debattör föreslår en bojkott av campingplatserna nära Visby.
Det Region Gotland gjorde förra månaden var att förbjuda parkering av husbilar nattetid på parkeringarna i hamnen och vid Kajserport. Vid lasarettets parkering mot sjön blev det inte bara förbud nattetid – där förbjöds husbilsparkering dygnet runt.
– Husbilsägarna har skött sig bra. De följer reglerna, säger parkeringsvakten Monica Karlsson-Nyberg.
På sin hemsida hänvisar Region Gotland husbilsägare till den privatägda ställplatsen vid Gutevägen, där det finns ett 40-tal platser. Förra veckan hade Hans-Lennart och Gunilla Raask från Vårgårda parkerat på en av dem.
Ställplats
– Vi kom till Gotland till Almedalsveckan. Då hittade vi ingen parkering i Visby förrän vi kom till Norderstrands camping. Där fick vi stå för 450 kronor per dygn. Det är dyrt, och som husbilsägare använder man bara en bråkdel av den service som finns på campingen, säger Hans-Lennart.
Efter att ha åkt runt på Gotland var Hans-Lennart och Gunilla Raask åter tillbaka i Visby. Nu på parkeringsplatsen vid Gutevägen.
– Här finns allt vi behöver för 139 kronor per dygn, konstaterar de.
”Stor potential”
I Visby tog Hans-Lennart Raask tillfället i akt och besökte turistbyrån för att prata om husbilarna:
– Husbilsåkarna är en stor potential om Gotland vill satsa på turismen. På Öland kryllar det av bilar, men här möts man av skyltar om att man inte får parkera.
Hans-Lennart och Gunilla Raask tycker dock att man på flera håll gjort förnämliga insatser för husbilarna och nämner bland annat ställplatserna på Faludden och vid gästhamnen vid Lauter på Fårö.
Per Leino

Infört idag i Gotlands tidningar, hoppas det gör någon nytta.

Per-Åke
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Hjulen innanför rutan och utstickande delar får inte hindra eller störa andra trafikanter, såsom fotgängare, barnvagnsförare, bilar, cyklar etc.

Ibland är linjerna så tajt målade att större personbilar inte får plats i rutan.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Detta är nog en sanning med modifikation, vad jag vet så skall alla hjul vara innanför rutan. Om karossen sedan sticker utanför ska det inte ha någon betydelse.

Mvh / Roland
Det är en sak vad lagen säger och en annan sak vad som praktiseras. Om en "lapplisa" sätter en lapp på din ruta på grund av att din bil sticker utanför rutan har du ingen chans att få rätt, därför är det viktigt att parkera med eftertanke. Jag brukar försöka parkera där det inte finns några rutor, finns det rutor brukar jag parkera så att bakändan går ut över en gräsmatta eller liknande. På tex IKEA parkera jag så långt från ingången som möjligt för att inte irritera. Men jag vet att det kan sitta en lapp på rutan när jag kommer ut.
Därför spelar det ingen roll om man har en klass 1bil eller inte, blir "lapplisan" sur kan du få en lapp på grund av denna paragraf.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Här skall parkeras!! (I Visby)

Jo bara en tanke, var parkerar alla dom med Amerikanska "dollargrin"?
Om det sen gäller Visby eller övriga landet.
Om det är längden på karossen som gäller så "torskar" dom på dom flesta markerade P -rutor.
Mvh.
 
Toppen