• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här hoppar inga halta löss!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter debaclet med fördröjningsgrejsimojsaren, så tänker jag inte dra mig tillbaka och slicka såren utan hoppar raskt över till nästa svåra ämne. Jag har hört talas om en superisolering, ThermoReflekt, som lär ha fantastiska egenskaper. 1 cm av denna produkt lär ge samma isoleringseffekt som 7 cm mineralull!

I min lilla husbil har jag upp till 10 cm mineralull i bodelens väggar, vilket ger ganska fantastiska fördelar när det gäller energiåtgång. Detta plus isolerad vägg mot förardelen gör att gasolåtgången på vintern närmast är försumbar. Dock gör denna tjocka isolering att bäddmåtten blir lidande, så att man tvingas ligga lite "diagonalt" i sängen, vilket i och för sig går ganska bra, men ibland får jag för mig att jag vill ligga mer "konventionellt".

Skulle jag dock kunna byta ut befintlig väggisolering bara vid fotändan, säg 40 x 105 cm, så skulle jag kunna ligga mindre "diagonalt", vilket skulle ge möjligheter exempelvis till mer voluminöst resedamsällskap.

Detta låter egentligen för bra för att vara sant, men har någon här möjligen erfarenheter av ThermoReflekt eller liknande superisoleringar?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Men, Jappe....
Hur resonerar du ??
Om du gör plats för en dam i bädden så behövs väl ingen extra isolering ??
Värmen kommer väl per automatik, om jag får uttrycka mig så obildat.
Eller tänker jag fel ?
ds
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Gomorron Magirus!

Thermoeflekt ser ut att ha bra egenskaper "på papperet", men jag undrar hur den hanterar kondensproblemen. Luftspalt eller inte? Man ska nog tänka sig för innan man använder sig av sådana här superlösningar! Flera inlägg väntar vi på!

Jappe
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Klart de! Vi har ju tillgång till den samlade husbilseliten!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Hundvakten! Du tänker helt rätt! Normalt så räcker extratillskottet av värmen från en dam för att hålla värmen i bilen, även vintertid. Dessutom finns plats för mellanstor reservdam på överslafen, vilket också ger extra värmetillskott. Vad jag är ute efter är att få plats för alla fötterna också, genom att byta ut befintlig isolering (10 cm) vid fotändan enbart, mot tunnare sådan.

Skulle dessutom ev. reservdam få för sig att äntra underslafen, så skulle det bli ont om plats för alla huvudena. Kanske borde jag också byta ut isoleringen vid huvudändan. Mycket att tänka på!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Men, Jappe - reservdam oj, oj.
Det får mig att tänka på gasol - typ reservtub och värme....
Du överväger alltså att köra omkring med två P-älvor ....
/Dag
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Jag bara drömde till en stund. Jag skulle ju stuckit söderut idag, men så startade det här eleländet (fördröjningsgrejsimojsaren som blev ett fjärrstyrt radiorelä) och det måste jag ju ordna först. Som det ser ut nu så får jag inte med mig någon dam alls, bara två PA-älvor.

Ensam Jappe
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Men, Jappe....
Hur resonerar du ??
Om du gör plats för en dam i bädden så behövs väl ingen extra isolering ??
Värmen kommer väl per automatik, om jag får uttrycka mig så obildat.
Eller tänker jag fel ?
ds

Om det är för kallt har antagligen damen i fråga på sig: Superunderställ, tröja, sockor, vantar, yllemössa, halsduk och värmeoverall.
Och då blir det ingen tillskottsvärme.
Calle :)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Mera om isolering och lambdavärden:
Jämförelse av isoleringstjocklekar :: Isolera rätt :: Roxull AB
Produktdata - SOLIMATE

Styrofoam är den extruderade styrenplasten (XPS) med slutna celler och Styrolit/Frigolit den expanderade styrenplasten (EPS) med mera öppna celler.
Isoleringsförmågan skiljer inte så mycket i torrt tillstånd men när EPS har sugit åt sig vatten försämras förstås isoleringsförmågan i jämförelse med XPS som inte tar till sig vatten i någon nämnvärd mängd.

Moniflex är en miljövänlig isolering framställd av cellulosa - åtminstone är grundmaterialet förnyelsebart även om framställningsprocessen i övrigt ev. kan vara mindre miljövänlig.
Lambdavärdet 0,0565 är dock något sämre än Styrofoamens 0,0370.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Ni bara skojar och har er hela tiden. Jag måste få påpeka att detta är en mycket seriös tråd (vilket tydligt borde framgå av rubriken) som inte handlar om damers värmebringande egenskaper utan om olika sorters isoleringsmaterial och deras egenskaper. Fortsätter ni så här, så ska jag tala med chef Carina om det här uppförandet.

Tänk er själva: två eller tre huvuden i den ena ändan av bingen och fyra eller sex fötter i den andra. Klart att det kan uppstå komplikationer! Vad gäller fotändan så bör ju isoleringsmaterialet dessutom ha goda fuktborttransporterande egenskaper. Jag blir så upprörd, så!

Upprörd Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Jag trodde det här var en seriös klubb för seriösa människor vars huvudsyfte var att utbyta erfarenheter och kunskaper i ämnen relaterade till husbilslivet! Mycket har jag varit med om, men det här tar nog priset! T.o.m. webansvariga försöker skyla över bristerna hos vissa mindre seriösa medlemmar och mildra de effekter ovan beskrivna uppförande kan ha på klubbens fortsatta existens! Nu är måttet rågat! Jag tror jag ska bilda en egen husbilsklubb, där bara seriösa människor har tillträde! Inträdeskraven kommer att bli mycket hårda och årsavgiften skyhög!

Ännu mer upprörd Jappe
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Jappe, det låter spännande - jag anmäler mig på stört.....
Hoppas jag klarar inträdeskraven, dock.
ds
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Inte en chans, men du kan ju alltid försöka! Många kommer nog att känna sig kallade, men få kommer att bli utvalda!

Nu åskar det för fullt här, så jag stänger ner ett tag, men jag återkommer!!!

Fortfarande lätt upprörd Jappe! Tryck: 168/109, puls 92
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Jag borde kunna få vara med eftersom jag har ungefär samma värden, dock lite lägre puls. Är därtill alltid seriös och betänksam innan jag ger mig in i diskussioner. Har dock inget annat förslag till isolering än varma kläder. Möjligern kompletterat med en ren- eller björnfäll i kombination med en : Stor bild för stämningens skull. Tar ju lite plats tyvärr, något som du ju ville minska.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Fan va svårt!! Ta och skär ur biten på 40x105 isolera lite i (botten) på hålet som blir. Spara biten som du skurit ut och limma dit en frigolitbit med passande tjocklek på den. Sen kan du om du vill överarbeta lite sätta dit gångjärn och göra som en lucka som du öppnar när du har dam(er)med dig. stäng luckan när du - ni inte befinner er i bingen...eller är själv, då kan du ligga på tvärs. För vinteregenskaperna ska du vara rädd om;) Fan va bra!! Va..:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Just så har jag tänkt mig det hela, men kanske finns det bättre material än Frigolit. Försvann dom andra Gladbertarna? Dom tog väl inte mitt utbrott på allvar?

:twitcy:

Jappe
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Här hoppar inga halta löss!

Expanderad cellplast, EPS
EPS är expanderad polystyren som består av 2% polystyren och 98% luft. EPS används idag för alla typer av isolering. EPS är behagligt att arbeta med och har mycket bra egenskaper avseende värmeisolering, fukt och tryckhållfasthet. Polar använder EPS i sina produkter. det finns på byggvaruhus..
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen