• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hänt i Santa Pola

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Skulle åka till Bodegan i Jumilla och använde de här koordinaterna. Vi kom in på en jätteodling men ingen bodega. Skrev då in adressen Jumilla o s v och det visade sig att vi var nästan 2,5 mil från Bodegan om det nu var den i Jumilla som koordinaterna hänvisade till. Kul hade vi i alla fall för vi cirklade runt på odlingen och snackade med spanjorer lite här och där. Måste säga att spanjorerna är ett glatt o hjälpsamt folk. / Gunilla

Hmmm. Konstigt och tråkigt att ni körde fel. Jag har dubbelkollat på Google maps och då ser det ut så här:

Bodega.jpg

Koordinaterna stämmer så när som på en halv sekund (om nu Google maps inte visar fel vill säga).
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Ja du Jerry. Erkänner att jag slog fel på koordinaterna efter att du kollat min navigator även om det är svårt att erkänna. Efter en liten kurs hur min navigator fungerar så måste jag ju erkänna att jag gjorde fel även om jag försökte skylla ifrån mig att det var navigatorn som det var fel på. /Gunilla:msn_embarrassed:
 
F

F.d. 55483

Guest
Sv: Hänt i Santa Pola

Vi gjorde samma sak igår. Vi använde samma koordinater som Wizard uppgett, när vi kom till Judmilla så stod målflaggan ute i bushen. Har kollat med Googel maps och får helt skilda koordinater, så det måste väl bero på vilket kartformat man använder. Jag skulle vilja ha bodegan på 38° 28.520', -1° 19.229' eller i ett annat format som +38°28'31.20", -1°19'13.74"
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Vi gjorde samma sak igår. Vi använde samma koordinater som Wizard uppgett, när vi kom till Judmilla så stod målflaggan ute i bushen. Har kollat med Googel maps och får helt skilda koordinater, så det måste väl bero på vilket kartformat man använder. Jag skulle vilja ha bodegan på 38° 28.520', -1° 19.229' eller i ett annat format som +38°28'31.20", -1°19'13.74"

Man kan ange koordinater på fler olika sätt:
-Grader minuter och sekunder.
-Decimalgrader.
-Grader och decimalminuter.

I HBK anges alla ställplatser i grader minuter och sekunder och därför var det naturligt att även lägga in denna adress i detta format.
Som framgår av skärmdumpen på Google maps så skiljer de angivna koordinaterna endast på 0,56 respektive 0,51 sekunder eftersom det brukar räcka att bara ange hela sekunder.
Vill man ha positionen i annat format än det angivna får man konvertera koordinaterna själv eller ställa om navigatorn så den accepterar det angivna formatet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

När jag slår in de angivna koordinaterna på min navigator Samsung Tab 2 med Sygic navigationsprogram så hamnar jag här:

Screenshot.jpg

Dvs ungefär mitt inne i bodegan. Samma sak om jag använder mig av min "reservnavigator" Navigon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Lite sent kanske, men det har varit lite "körigt" före jul. Bäsken skall ju bäskas och glöggen skall ju glöggas.

P1000190(1).JPG

Innan jul är det en liten marknad vid, och i Castillen här i Santa Pola.

P1000191(1).JPG

Här säljs allsköns krims-krams för hugade köpare.

P1000192(1).JPG

Liksom äkta? juveler, men de är nog gratis för det fanns ingen att handla av. Helt obevakat.

P1000193(1).JPG

Konstiga ostar som säker kan tillfredsställa även den kräsne. (Läs Jappe, som inhandlade en liten smula förra året.) :D

P1000189(1).JPG

Vad det så att man ville råna juvelståndet så fanns det grejer att hota med på gångavstånd.

P1000195(1).JPG

Varhelst man förväntar sig folksamlingar ställer ansvariga ut en ambulans. I Spanien behöver man inte riskera att ligga och dö innan man har krusat till sig en ambulans som händer i Sverige. Spanien må ha dålig ekonomi, men vad gäller sjukvård od så fungerar den utmärkt.

Nedan följer lite prov på maffiga gatudekorationer nu i juletid.

God fortsättning till er alla!

P1000202(1).JPG

P1000203(1).JPG

P1000205(1).JPG

P1000206(1).JPG
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Igår hade vi 19,6°C och strålande sol. Det var tillräckligt varmt för ett utebad i poolen (tyckte en del, men inte jag) Bilder kommer senare.
I dag regnar det och är lite kallare, så jag muntrar upp er i den kalla nord med ett par bilder.

P1000213(1).JPG

Här växer sk julstjärnor vilt och blommar för tillfället.

P1000214(1).JPG

Även bouganvillean blommar nu.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

P1000228(1).JPG

Den 23:e dennes samlades falangen Pies de Cerdo Amigos* till något som de själva anser vara ett frossande i delikatesser.
(* Grisfötternas vänner) Hur man nu kan vara vän med en grisfot? ;)

P1000229(1).JPG

Detta var vad som serverades. Om jag få avge en personlig betraktelse så tillhör inget av detta till mina favoriter.

P1000231(1).JPG

Men man blir tydligen glad av grisfötter.

P1000232(1).JPG

Anledningen till att man dricker malörtsbrännvin till är väl att det dövar smaken och samtidigt desinficerar inombords
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Vi hade tur med vädret julafton. Nästan 20°. Poolområdet var bokat för att gemensamt aväta och avdricka julbord.

P1000236(1).JPG

Tyvärr får man inte plats med mer än ca 50 pers inomhus så antalet deltagare var maximerat.

P1000238(1).JPG

Alla hade med sig sina egna favoriträtter i den mån det går att anskaffa här nere.

P1000240(1).JPG

Conny och Cibyl hade arrangerat det hela med all ära. Tack för det!

P1000242(1).JPG

Det var lite svårt att få tag i rimmad skinka, men sill, prinskorv, köttbullar och jansons mm
gjorde att man inte saknade den.

P1000244(1).JPG

Efter maten kom ägaren till campingen och bjöd på 2 liter brandy till kaffet. Storslaget tycker jag. Hmmm är det någon som varit ute för detta hemmavid??

P1000246(1).JPG

Conny portionerade ut gottesakerna, och såvitt jag förstod räckte det till alla som ville ha.

P1000251(1).JPG

Tydligen värmde brandyn bra för Conny och Kjell tog sig utomhus för att svalka av sig.

P1000254(1).JPG

Men luften var varm så då återstod endast att ta sig ett dopp. Tre tappra själar hoppade i poolen till spanjorernas förfäran. De går ju själva i tjocka kläder nu mitt i midvinterns kyla.

P1000256(1).JPG

Efter mat, kaffe och avec trådde man dansen, och jag tror att det inte bara var gasolvärmaren som var "sné"

Nej nu får det sluta regna för jag har inga mer bilder att lägga in.

GOD FORTSÄTTNING!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

En liten uppdatering:
Innan nyår tog vi en cykeltur till Valverde, en liten by mellan Santa Pola och Elche.

P1000258(1).JPG

Vi tänkte ta något att äta och gick in på ett lokalt näringsställe. Där var fullt av folk och nästan alla bort var upptagna av lokalbefolkningen som fördrev tidan med att spela kort och Domino. Där var ett tjatter utan dess like, man kundet tro att de skulle ryka hop och slåss vilken sekund som helst så vi drog oss diskret tillbaka.

P1000260(1).JPG

Det var tydligen fler som ville ha lugn och ro, som denne spanjor som tog med sig ölen ut. (Färdkost??)

P1000263(1).JPG

På hemvägen såg vi att apelsinerna var mogna och klara för skörd, tyvärr var staketet ivägen.

P1000265(1).JPG

Så blev det nyårsafton igen. Här ligger förrätten och väntar på att bli gratinerad.

P1000266(1).JPG

Aftonen startade lugnt med god mat och dryck i goda vänners lag.

P1000274(1).JPG

Framåt tolvslaget drog vi oss till poolområdet där ett antal spanjorer invaderade, och då blev det ös minsann.

P1000275(1).JPG

Barnet verkade sova tryggt trots oväsendet.

P1000279(1).JPG

Efter att vi hämtat oss från nyårsaftonens utsvävningar tog vi oss en cykeltur även denna gång till Valverde. En lagom sträcka på 17 km.
På vägen kan man se att bönderna har redan vårplöjt och gjort allt redo för sådd.

P1000283(1).JPG

Det fick bli en lätt lunch utomhus på ett annat, lugnare näringsställe.

P1000284(1).JPG

I lördags var temperaturen dräglig. Det har hitintills inte varit riktigt så kallt denna vinter som det var förra året--

P1000285(1).JPG

--så därför fick det bli en tur till marknaden, och sedan för lunch till favoritstället nere vid hamnen.
Dé var allt för idag.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Ja du Jerry. Erkänner att jag slog fel på koordinaterna efter att du kollat min navigator även om det är svårt att erkänna. Efter en liten kurs hur min navigator fungerar så måste jag ju erkänna att jag gjorde fel även om jag försökte skylla ifrån mig att det var navigatorn som det var fel på. /Gunilla:msn_embarrassed:


Tänk så enkelt det är om man bara väljer Decimal grader
38.474893,-1.319584 varför konstra till det med minuter och sekunder.
Enklare också att skriva in i GPSen

Men var och en gör som den vill.:msn_idea:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Dagarna bara försvinner här i Santa Pola trots diverse aktiviteter.

P1000316(1).JPG

Hustrun drog igång jympa i höstas och intresset var stort bland damerna. Däremot inte så stort bland herrarna (=0)

P1000315(1).JPG

Kniiiiiip!

P2040061.jpg

Som tack bjöd deltagarna gympaledaren på lokal.

P1000334(1).JPG

Och vad skulle då herrarna hitta på? Jo, de sökte sig till en annan lokal givetvis.....

P1000333(1).JPG

.....För att avnjuta en pilsnerdricka (som egentligen var en Stout) till att börja med.

P1000337(1).JPG

Sedan drabbade vi ett näringsställe som ligger bredvid saluhallen i Santa Pola. Ett trevligt ställe med skaplig mat och humana priser.

P1000338(1).JPG

Restaurangen är rikt utsmyckad med div jakttrofeér.

P1000336(1).JPG

Ett fyllesvin. -Det enda där just då. :)

P1000341(1).JPG

Man får väl hoppas att men inte träffar på en sån här när man kommer hem tänkte jag, men det var riskfritt. Damerna roade sig i baren som Jappe tidigare redovisat.

P1000342(1).JPG

Avslutningsvis finns det hopp om ljusare och varmare tider. Mandelträden blommar nu.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hänt i Santa Pola

Nu har vädret börjat arta sig. Det har varit strålande solsken ett par dar nu, men fort farande lite kyligt på nätterna.
I dag behövs lite uppmuntran:

P1000370(1).JPG

Så här glada var denna trio efter segern mot Finland.

P1000374(1).JPG

Sedan en tid har processionslarverna (de giftiga "pinjemaskarna") börjat röra på sig, så nu är hundägarna på alerten.

P1000375(1).jpg

Denna procession var ca fem meter lång.

P1000377(1).JPG

Denna HB stod på ställplatsen i fredags.
Varför nöja sig med horisontella utskjut när man kan få ett extra sovrum på andra våningen?
 
Toppen