• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hämta husbil i Tyskland!

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Hämta husbil i Tyskland!

Jag hade just det problemet.

Allt var förberett för expressbetalning och det skulle gå på någon timme max sa banken här hemma. Väl på plats fick jag ändå vänta en dag extra.

Tydligen så gick pengarna iväg direkt till någon storbank i Tyskland som agerar mellanhand men de var sen inte direkt snabba på att föra över pengarna till säljares bank.
Min bank bara skakade på huvudet och kunde inte göra något.
Det är tydligen väldigt viktigt vilken mottagarbanken är.

Hej

Precis så var det för oss förra året. Husbilsfirman satt och kollade om pengarna kommit in på deras konto på fredag eftermiddag, men icke.

Dom hade en bank som hette Norden Sparkasse (tror jag) men pengarna gick först till Bremen bank och därefter vidare till firmans bank.

Efter att firman ringt upp Bremen bank och fått klart för sig att pengarna överförs till dom på måndag så var allt okey och vi fick nycklarna och kunde påbörja hemresan på fredagen som tänkt.

Viktigt att fråga egna banken vilken väg pengarna överförs. Hade vi bara känt till detta med Bremen bank så hade vi kommit iväg 1 timme tidigare.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vet du bara vilket bankontor säljaren har kan banken överföra pengarna dit i depå, och när allt är klart överförs pengarna. :)

I

Ixeofors

Guest

Det är just dessa problem jag vill undvika!

Jag ska prata med banken om hur jag ska göra, kanske blir man klokare då :)

I

Ixeofors

Guest

Ja imorgon bitti bär det då äntligen av mot tyskland för att hämta den efterlängtade husbilen!
Jag hoppas att allt går så smidigt som vi hoppas på, har planerat allt noga, så det borde gå bra! :)

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Får man vara så fräck att man frågar vilken kurs ni fick på €

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Fick du som privatperson öppna ett valutakonto?
HB godkände inte det för oss, var förbehållet företag.
Dock ordnade dom expressöverföring direkt till säljarens lokala bank när det var aktuellt, det tog ca 3 timmar.
Intressant och erfarenhetsberikande var det att genomföra ett köp, nästa gång kommer det att flyta betydligt smidigare både före, under och efter köpet.
Ett litet tips; studera handboken på nätet innan köp så vet du vad som väntar dig. Finns oftast på tyska, engelska och ibland svenska. Det blir lätt många oställda frågor.

Mvh Aviatören/Burstner 810

I

Ixeofors

Guest

Fick du som privatperson öppna ett valutakonto?
HB godkände inte det för oss, var förbehållet företag.
Dock ordnade dom expressöverföring direkt till säljarens lokala bank när det var aktuellt, det tog ca 3 timmar.
Intressant och erfarenhetsberikande var det att genomföra ett köp, nästa gång kommer det att flyta betydligt smidigare både före, under och efter köpet.
Ett litet tips; studera handboken på nätet innan köp så vet du vad som väntar dig. Finns oftast på tyska, engelska och ibland svenska. Det blir lätt många oställda frågor.

Mvh Aviatören/Burstner 810

Hos våran bank (HB) trodde jag inte det fanns valutakonto, så jag gick till SEB och efter en liten diskution med dom så fick jag öppna ett valutakonto, men dom var också inne på spåret att det mest var för företag. Men läser man på deras hemsidor så står det ju att man kan ha det som privat med.
Så här första gången så är det ju mycket man funderar över, men nästa gång blir nog allt smidigare!

Vi har fått handboken till husbilen på svenska (pdf) av säljaren i Tyskland.

Hälsningar
Ronny

I

Ixeofors

Guest

Ja då var vi hemma från Tyskland igen, som husbilsägare!!

Det var en spännande resa att själv åka ner för att hämta hem sin egna husbil! Tågresa ner (frugan vägrar flyga) och sedan den långa resan hemmåt i husbilen på ett sådär fungerade Autobahn, många småstopp pga alla lastbilar och vägarbeten och ett totalstopp pga en olycka. En övernattning blev det i husbilen med, vilket gick alldeles utmärkt med lite värme på!

Litte bilder kommet snart!

/Ronny

F

F.d. 50036

Guest

Grattis Ronny

Kul att läsa att allt gick bra, för visst finns det ett visst pirr i magen när man åker.

Med importerad bil kan man ju stöta på en och annan handlare/verkstad som inte vill hjälpa till när det krånglar men du får gärna kontakta mig om du behöver hjälp. Jag har under tre år med egen importbil fått en hel del bra kontakter som inser att varje kund är värdefull. Faktum är att de är fler hjälpsamma än de som sitter o tjurar.

Ha det gott och rulla lungt Torbjörn :) :) :) :) :)

I

Ixeofors

Guest

Grattis Ronny

Kul att läsa att allt gick bra, för visst finns det ett visst pirr i magen när man åker.

Med importerad bil kan man ju stöta på en och annan handlare/verkstad som inte vill hjälpa till när det krånglar men du får gärna kontakta mig om du behöver hjälp. Jag har under tre år med egen importbil fått en hel del bra kontakter som inser att varje kund är värdefull. Faktum är att de är fler hjälpsamma än de som sitter o tjurar.

Ha det gott och rulla lungt Torbjörn :) :) :) :) :)

Tack!

Känns skönt att veta att man kan fråga om hjälp när det behövs, hoppas att allt ska fungera bra, har ju hört att det kan vara problem med importbil. Det är ju som sagt vår första husbil, så lite osäker är man ju.

I

Ixeofors

Guest

Nu har jag lagt upp en bild på sidan min husbil! Det kommer flera sen, både utv. och inv.

/Ronny

I

Ixeofors

Guest

Nu väntar vi på att ursprungskontrollen ska bli godkänd, men varför ska det ta sån tid så fort en myndighet är inblandad? På deras hemsida har det snart i en vecka stått att dom behandlar ärenden som inkom den 11 Okt. Våra papper borde kommit in till dom den 17 Okt, så nu tycker jag dom ska öka lite!

Vi har en helförsäkring som är giltig till den 14 Nov, hade ju varit lägligt att få allt klart innan den går ut!

Det är verkligen ett knepigt system, man kan ju inte boka reg-beiktningen i förväg heller, inte på dom vanliga stationerna iallafall.

F

F.d. 27875

Guest

Hej
Vi hämtade vår Ducato utanför Hanover i januari. Expressöverföring till privat säljare tog tre timmar med förvered överföring av SEB.
Enda tråkiga överaskningen var svenska bilskatten. Trots att här rullar tusentals Ducato med 2.8 jdt kan inte myndigheten utgå från deras utsläbsvärden utan vår bil sjöntaxeras med maxbelopp om 245 gpkm vilket är värre än värsta suv. Inte heller kan man mäta upp faktiska värden hos bilprovningen eller få intyg från svenska generalagenten för Fiat.
Summan av kardemumman är en fordonsskatt på straxt under 8.000 per år vilket fått till följd att bilen bara står påstäld exakt de dagar som den körs. Lite trist att man inte lika spontant använder den flitigare trots att det är ganska änkelt att via nätet ställa på och av den. Transportstyrelsen klarar dock inte av att återgirera pengar utan envisas med att skicka avi som måste lösas in på banken.

Jag vill samtidigt passa på att lägga ut en liten varning för Hedins bil i Mölndal: byte av hjullager (6.500) och kagret för 1.200 medans det på andra sidan byttes dagen efter av Landvetter bil för 3.500 (lager och jobb). Arbetstimkostnad hos Hedin är 1.975 kr per timme!!! Tag alltså tid på er att ringa runt innan verkstad anlitas.

Mikael

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Nu väntar vi på att ursprungskontrollen ska bli godkänd, men varför ska det ta sån tid så fort en myndighet är inblandad? På deras hemsida har det snart i en vecka stått att dom behandlar ärenden som inkom den 11 Okt. Våra papper borde kommit in till dom den 17 Okt, så nu tycker jag dom ska öka lite!

Vi har en helförsäkring som är giltig till den 14 Nov, hade ju varit lägligt att få allt klart innan den går ut!

Det är verkligen ett knepigt system, man kan ju inte boka reg-beiktningen i förväg heller, inte på dom vanliga stationerna iallafall.

Hoppas du har exakt alla riktiga papper med i ursprungsansökan. Om inte så kräver dom in komplettering tills allt finns på skrivbordet. Efter den 14 nov (i ditt fall) kan du inte försäkra bilen överhuvudtaget hos något bolag intills den har genomgått registreringsbesiktningen. Jag stod utan stöld, brand etc försäkring i 6 veckor denna sommar i väntan på regbesiktning. Ingen form av försäkring accepterades av något försäkringsbolag. En viss känsla av osäkerhet infanns sig under den tiden.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hoppas du har exakt alla riktiga papper med i ursprungsansökan. Om inte så kräver dom in komplettering tills allt finns på skrivbordet. Efter den 14 nov (i ditt fall) kan du inte försäkra bilen överhuvudtaget hos något bolag intills den har genomgått registreringsbesiktningen. Jag stod utan stöld, brand etc försäkring i 6 veckor denna sommar i väntan på regbesiktning. Ingen form av försäkring accepterades av något försäkringsbolag. En viss känsla av osäkerhet infanns sig under den tiden.

Jag har länsförsäkringar och kunde få en avställningsförsäkring trots att bilen inte fanns i svenska register utan handlingarna låg hos transportstyrelsen. Inga problem och kostad 412:- månaden

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Inte ett ord om en sådan försäkringslösning hos mina olika försäkringsbolag.
Naturligtvis ett tacksamt alternativ i en liknande situation.

I

Ixeofors

Guest

Jag ska kolla med bolaget som vi har den försäkrad hos nu om vi inte bara kan förlänga den.

Toppen