• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hämta husbil i Tyskland!

I

Ixeofors

Guest
Hejsan!

Vi har nu kommit så långt att vi bestämt oss för att hämta en husbil i Tyskland, och modellen vi fastnat för är Burstner Ixeo.

Men funderar över det här med att husbilar registreras som personbilar i Tyskland, och därmed görs det här hemma också, med följd att skatten blir väldigt dyr.
Är det så fortfarande? Någon som vet mer om detta så vore jag tacksam för lite info.

Mvh
Ronny

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Hämta husbil i Tyskland!

Hej
Du kan normalt inte längre registrera en husbil i Sverige som lastbil.
Bilen måste i så fall ha separat lastutrymme och det skall vara vissa minimimått på detta och det klarar normalt inte en husbil.
Innan du åker till Tyskland så tala gärna med Anders på Husbilen.com i Mellerud.
Han har sådana bilar hemma och det kanske inte blir så mycket dyrare.

I

Ixeofors

Guest

Ok det är så det ligger till! Tackar för informationen, ska kolla in den sidan med!

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Hej vill bara tala om att vi köpt vår husbil på www.husbilen.com i Mellerud. Ska hämta den nästa vecka. Om ni rullar ner på deras sida till sålda bilar kan ni se våran det står "såld till vadstena". Ni kan tro att vi längtar !!!!!
MVH Gunilla
PS dom sköter om alla papper och besiktningar DS

Ok det är så det ligger till! Tackar för informationen, ska kolla in den sidan med!

I

Ixeofors

Guest

Har kollat lite nu och att hämta husbilen själv i tyskland blir enligt våra beräkningar så pass mycket billigare att jag gärna lägger den tiden och jobbet. Och våran budget kräver detta :)

Men jag tackar för alla inlägg och tips, det är guld värt! Mycket trevligt med så snabba svar. Är ju helt ny på forumet och det här blir våran första husbil.

I

Ixeofors

Guest

Hej vill bara tala om att vi köpt vår husbil på www.husbilen.com i Mellerud. Ska hämta den nästa vecka. Om ni rullar ner på deras sida till sålda bilar kan ni se våran det står "såld till vadstena". Ni kan tro att vi längtar !!!!!
MVH Gunilla
PS dom sköter om alla papper och besiktningar DS

Jag förstår att ni längtar när ni har allt klart och bara väntar på att hämta den! Vi är i full gång med planering och undersökning inför den kommande importen, men vi längar vi med!

I

Ixeofors

Guest

Ja nu har vi kommit så långt i vår husbilsimport att vi fått köpeavtalet och betalat handpenningen! Bara väntan på att få hämta den i Oktober!

Det blir en Burster Ixeo Time IT 650 2011!

Allt fixat med overderlig hjälp från en vänlig medlem här på Husbilsklubben!!

Tack!

F

F.d. 24401

Guest

Hej!

Helt rätt att hämta från Tyskland. Vi körde hem vår bil förra månaden och det gick hur smidigt som helst. Väntar nu bara på att ursprungskontrollen ska bli klar så att den kan registreras.

Lycka till!

Anna

F

F.d. 50036

Guest

Lycka till, Tyskland är snart Sveriges största husbilshandlare?!!

Köpte vår av RC i Mannheim, kanonservice! Tyskarna är vana vid oss svenskar så ni kan bara koppla av. Har aldrig stött på samma service i Sverige

Lycka till Torbjörn

I

Ixeofors

Guest

Lycka till, Tyskland är snart Sveriges största husbilshandlare?!!

Köpte vår av RC i Mannheim, kanonservice! Tyskarna är vana vid oss svenskar så ni kan bara koppla av. Har aldrig stött på samma service i Sverige

Lycka till Torbjörn

Hej Torbjörn!

Vad kul att höra att ni köpt från RC i Mannheim, det är där vi köper våran med. Skönt att det gick bra för er! Hur gick det vid hämtning? Kunde dom någon engelska alls? Vi är inte alls bra på tyska, men det löser sig nog.

Tack för lyckönskningarna!!

Ronny

Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Detta verkar intressant! Håll oss uppdaterade, kul med fler husbilar i Halmstad!

I

Ixeofors

Guest

Då har vi ordat med det ekonomiska, nu sitter hela summan i Euro på mitt valutakonto, redo att föras över till säljaren några dagar innan vi reser ner och hämtar den!

Väldigt skönt att ha pengarna i rätt valuta redan nu, för man vet ju inte vad som händer fram till köpet!

I

Ixeofors

Guest

Liten uppdatering då!

Idag fick vi besked om att vi kan hämta husbilen den 14 Oktober! Så nu ikväll har vi bokat resan ner och hotell.

Börjar kännas som att det närmar sig nu, det mesta fixat så vi bara väntar på att åka ner nu. Känns riktigt bra!

/Ronny

F

F.d. 1826

Guest

Hej,

Hustrun o jag är också inne på att ta hem en Ixeo från Tyskland.
Vad är dina erfarenheter hittills:
- Hur många procent billigare blir det ungefär?
- Får man hjälp av säljaren med allt det juridiskt/praktiska som krävs för att registreringen i Sverige ska fungera utan problem?
- Verkar RC i Mannheim särskilt bra?

Bästa Hälsningar
Clas

I

Ixeofors

Guest

Hej,

Hustrun o jag är också inne på att ta hem en Ixeo från Tyskland.
Vad är dina erfarenheter hittills:
- Hur många procent billigare blir det ungefär?
- Får man hjälp av säljaren med allt det juridiskt/praktiska som krävs för att registreringen i Sverige ska fungera utan problem?
- Verkar RC i Mannheim särskilt bra?

Bästa Hälsningar
Clas

Vad gäller priset så har vi jämfört våran bil med det svenska grundpriset på våran modell, eftersom det inte finns några beg. ixeo 650 i sverige nu när vi köper. Och då blir det ca 40% billigare för oss.

Av säljaren behöver man bara hjälp med att ordna exportskyltarna, sedan fixar man ju resten själv genom att skicka alla handlingarna till transportstyrelsen för ursprungskontroll. Att regga en nyare importerad husbil ska inte vara några problem idag.

Jag tycker att RC i Mannheim verkar bra, dom har ordnat med det vi önskat än så länge. Och har hört mycket gott om dom av Torbjörn här i klubben!

Om du undrar över något mer så är det bara fråga på!

Mvh
Ronny

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Då har vi ordat med det ekonomiska, nu sitter hela summan i Euro på mitt valutakonto, redo att föras över till säljaren några dagar innan vi reser ner och hämtar den!

Väldigt skönt att ha pengarna i rätt valuta redan nu, för man vet ju inte vad som händer fram till köpet!

Gokväll

Låter lite vanskligt att föra över hela köpesumman
flera dygn innan köpet är klart, man vet ju aldrig med konkurser o dyl.
Själva ordnade vi en expressbetalning när vi handlade i Tyskland , vilket innebar att pengarna fanns på säljarens konto samma dag vi gjorde affären ( fick meddela banken före 1100samma dag) . Banken tog 600kr för denna tjänsten.
Är det en ny bil det gäller dvs mindre än 6000km och 6mån gammal, i så fall hur har ni gjort med momsen, undras?

Hälsn

Claes 105

I

Ixeofors

Guest

Nej den räknas som begagnad, så momsen behöver vi inte fundera över.
Har hört flera som fått strul med expressbetalning och varit tvugna att stanna ett dygn till innan affären blivit klar, det har vi inte möjlighet att göra. Måste vara säker på att dom fått pengarna när vi kommer, så vi kan bli klara så snabbt som möjligt.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Det gäller bara att poängtera ordet express överföring för banken mycket noga och verkligen få dom att förstå det, annars står man där i flera dygn innan pengarna är överförda.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag hade just det problemet.

Allt var förberett för expressbetalning och det skulle gå på någon timme max sa banken här hemma. Väl på plats fick jag ändå vänta en dag extra.

Tydligen så gick pengarna iväg direkt till någon storbank i Tyskland som agerar mellanhand men de var sen inte direkt snabba på att föra över pengarna till säljares bank.
Min bank bara skakade på huvudet och kunde inte göra något.
Det är tydligen väldigt viktigt vilken mottagarbanken är.

Toppen