En släkting hade problem med både torra gummilister och spruckna plastdetaljer lite här och var på sin, på den tiden nyinköpta, husbil Sharky(?). Minns jag rätt så togs den in ifrån Spanien eller ett varmare land däromkring, varav solljuset (UV) gjort sin beskärda del.
Det var duktigt svårt att hitta plastdetaljerna, i detta fall mindre prylar såsom lock, kantskydd och dylikt. Helt enkelt saker och ting som ger husbilen ett gott helhetsintryck. Dessa var antingen blekta och gula för att inte nämna spröda som knäcke. När man väl hittade ett par av dem, ja då ville ÅF ha hutlösa summor.. tur att 3D-skrivare numera finns, gick galant att printa dessa delar, särskilt då det rörde sig om max 8 x 8 x 4 cm och liknande. Knappt det. Körde samtidigt en uppsättning i reserv, lätt hänt att man drar lite för hårt med skruvarna ibland..
Värre var det med diverse tätningslister, här finns ju ingen "gummiskrivare" eller extruderare för hemmabruk (ännu).
Kommer inte ihåg de exakta profilerna, men vi testade med olika varianter (provbitar) från lokala glasmästeriet och sökning online. Det gäller att knappa in korrekt sökord och helt enkelt leta. Några fanns hos ovan nämnda
Nordens största campingbutik på nätet - Campinggrossisten.se, men sedan gick vi bet på resten.
Tror min bekanta kontaktade både
Rexsil – Kvalitetstillverkning av silikongummi och
Gummilist i olika profiler och specialtillverkade gummidetaljer men mig veterligen är de främst riktade mot företag. Rexsil verkar dessutom arbeta med silikon i förstahand och han sökte "riktigt gummi". I slutändan fick han tag i några meter som hade blivit över, så det kan vara en idé att fråga även större tillverkningsföretag. Antar dock att profilen/formen behöver finnas i deras utbud i så fall, för de lär knappast ta fram ett nytt verktyg om det avser 4-5 meter list..
Kosmetiska detaljer och äldre husbilar (nu var denna dock inte så jättegammal) är inte den bästa kombinationen. Tur i oturen att 3D-utskrift finns och att industrier även kan ta fram större delar numera (som är svåra att själv skriva ut), det är i princip det enda sättet när grejorna slutat göras av tillverkaren. Inte vill man skrota husbilen för petitesser!