• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gulnad list

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Är det någon som har lyckats få plastlister på husbilen som blivit gula av solens strålar att bli vit och fin igen.
Isåfall hur gjorde ni och vilket medel användes.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har skrivit om detta förr.
Men på den tiden, dvs förr, när det var bättre, använde man ofta insect remover.
Ser inte ens att sådant finns numera. Långt mindre insekter.
Men soppan i handpumpflaskan från Jula på den vita plasten, exvis kylskåsgallren blev kritvita, som nya av detta.
Även plastchoken mellan bilhytten och husdelen blev som nya, det bruna beläggningen bara rann av.

Vet i katten vad som fanns i insect remover soppan, kanske något alkaliskt, som går att laga till av vatten natriumhydroxid (Lut) och lite tvättmedel.

Men som jag skrev förut om detta, prova försiktigt först, och mitt tips är bara ett tips och jag tar inte åt mig något ansvar.
Men jag använde det många ggr.
Saknar medlet numer.

Ofta blir det så att saker som är bra, blir både förbjudna och försvinner från marknaden.

Roysan
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Testa med Allputsmedel Universal. (Goggla gärna) Fungerar på mycket olika material. OBS viktigt att man verkligen använder löddret men info står på burken. jag tycker det funkar riktigt bra men det tar givetvis lite tid att få listerna fina. Funkar även på det mesta andra som finns på en husbil. lycka till
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
På vår gamla husvagn var där en vit gasolkoffert som gulna efter en tid.
Där funka det med klorin, den blev som ny.
Vet dock inte vilket material kofferten var tillverkat av.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.825
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har skrivit om detta förr.
Men på den tiden, dvs förr, när det var bättre, använde man ofta insect remover.
Ser inte ens att sådant finns numera. Långt mindre insekter.
Men soppan i handpumpflaskan från Jula på den vita plasten, exvis kylskåsgallren blev kritvita, som nya av detta.
Även plastchoken mellan bilhytten och husdelen blev som nya, det bruna beläggningen bara rann av.

Vet i katten vad som fanns i insect remover soppan, kanske något alkaliskt, som går att laga till av vatten natriumhydroxid (Lut) och lite tvättmedel.

Men som jag skrev förut om detta, prova försiktigt först, och mitt tips är bara ett tips och jag tar inte åt mig något ansvar.
Men jag använde det många ggr.
Saknar medlet numer.

Ofta blir det så att saker som är bra, blir både förbjudna och försvinner från marknaden.

Roysan
Såpa är alkaliskt..?!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jo Klorin är bra men ganska starkt man måste ha plasthandskar och får man stänk på kläderna blir det fläckar eftersom det bleker kraftigt.
Jag har använt det på strålkastare flera stycken bara att tvätta med en svamp och det har fungerat Mycket troligt att det hjälper testa på en bit men hålls inte i solen det måste ligga på en stund. Bara att spola av men var försiktig så det inte löser lim eller liknande.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Viktigt är förstås när man provar med olika medel och kemikalier så att det inte skadar billacken.
Den vita färgen på bilen är nog inte samma färg som på bodelens aluminiumplåt.
Så bäst att testa i något hörn först.

Ja Montreal visade Turtle:s insect remover, värt att prova , men jag har en känsla att dessa medel kan innehålla olika typer av kemi.

Jag skall se om jag hitta receptet på däckglansen, jag hade en tid en VOLVO VALP, 9033 radiobil.
Då var det på modet att göra däcken svarta blanka och snygga. En blandning av glycerin och något annat.

För nu ser ju däcken gråa och fula ut på bilarna.

Den svarta plasten exvis backspeglarna brukade jag göra svarta och fina med BILTEMAS gegga, en flaska med en svamp på.
Men det varade bara några månader.
Förra sommaren fick jag prova ett undermedel för att göra svart plastdelar på bilar som nya.
En pytteliten flaska, i en fin ask med små svampar och dukar, jättedyrt, men några droppar räckte och backspeglarna är jättefina efter vintern.
Så vissa saker funkar, och ger vad dom lovar.
Skall se om jag kan få reda på produktens namn.

Roysan
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Viktigt är förstås när man provar med olika medel och kemikalier så att det inte skadar billacken.
Den vita färgen på bilen är nog inte samma färg som på bodelens aluminiumplåt.
Så bäst att testa i något hörn först.

Ja Montreal visade Turtle:s insect remover, värt att prova , men jag har en känsla att dessa medel kan innehålla olika typer av kemi.

Jag skall se om jag hitta receptet på däckglansen, jag hade en tid en VOLVO VALP, 9033 radiobil.
Då var det på modet att göra däcken svarta blanka och snygga. En blandning av glycerin och något annat.

För nu ser ju däcken gråa och fula ut på bilarna.

Den svarta plasten exvis backspeglarna brukade jag göra svarta och fina med BILTEMAS gegga, en flaska med en svamp på.
Men det varade bara några månader.
Förra sommaren fick jag prova ett undermedel för att göra svart plastdelar på bilar som nya.
En pytteliten flaska, i en fin ask med små svampar och dukar, jättedyrt, men några droppar räckte och backspeglarna är jättefina efter vintern.
Så vissa saker funkar, och ger vad dom lovar.
Skall se om jag kan få reda på produktens namn.

Roysan
Jag använder Glycerol och T-röd till gummilister, det kanske var T-röd du använde?
För att hålla plast i nyskick använder jag Concept vista.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hittade receptet på Däcksmörja:
1/3 del Parafin (Obs, Parafin är det norska ordet för fotogen, i detta fall är det flytande parafin liknar glycerin, används ibland som möbleolja.)
2/3 delar Glycerin
Blandas väl och stryks på däcksidorna

Kanske lite nostalgiskt.....

Roysan
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Källarfirmorna som sålde sämre beg. bilar använde bromsolja på däcken, sen sprayade man färg i liknande kulörer rakt av på bubblig rost. Det var alltid mörkt i källarna !!
 

zigge

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Hittade receptet på Däcksmörja:
1/3 del Parafin (Obs, Parafin är det norska ordet för fotogen, i detta fall är det flytande parafin liknar glycerin, används ibland som möbleolja.)
2/3 delar Glycerin
Blandas väl och stryks på däcksidorna

Kanske lite nostalgiskt.....

Roysan
Provade idag med klorin på listen på nedre delen av sidan en Sulight med bra resultat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har skrivit om detta förr.
Men på den tiden, dvs förr, när det var bättre, använde man ofta insect remover.
Ser inte ens att sådant finns numera. Långt mindre insekter.
Men soppan i handpumpflaskan från Jula på den vita plasten, exvis kylskåsgallren blev kritvita, som nya av detta.
Även plastchoken mellan bilhytten och husdelen blev som nya, det bruna beläggningen bara rann av.

Ofta blir det så att saker som är bra, blir både förbjudna och försvinner från marknaden.

Roysan

Hej jag hade en gammal länk till just JULA's insekt remover/gulplastremover och klickade på den. Som du misstänkte så kom följande info upp.

Insekktremoover.JPG

Försökte faktiskt i förrgår med två sorters insektremover på ett väldigt irriterande kraftigt gulnat venilationsgaller. Den ena var en större "finare/dyrare" flaska och det hände inte ett j.... s... (censur). En billigare flaska hände det liiite med, men tydligt som så mycket annat, en ersättning som inte ens är i närheten av billiga original.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag nämnde supermedlet jag fick prova på de svarta backspeglarna på Ducatin.
Har hittat det: Plastförsegling Gyeon Q² Trim, 30 ml
Dyrt, men några droppar räckte och sedan förra sommaren är de svarta som nya än.
Finns en video där hur man använder geggan.
Dyra droppar men de funkade, frågan är vad som händer på vit plast.
Jag tänker på dörrhandtagen, fågelbadet etc svarta plastdelar.
Nu när den är nyvaxad betyder svart på de svarta platdelarna att det ser bra ut.

De
Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.825
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej jag hade en gammal länk till just JULA's insekt remover/gulplastremover och klickade på den. Som du misstänkte så kom följande info upp.

Visa bilaga 233648

Försökte faktiskt i förrgår med två sorters insektremover på ett väldigt irriterande kraftigt gulnat venilationsgaller. Den ena var en större "finare/dyrare" flaska och det hände inte ett j.... s... (censur). En billigare flaska hände det liiite med, men tydligt som så mycket annat, en ersättning som inte ens är i närheten av billiga original.

M.v.h. JANKRO.

Bättre att tvätta dom ordentligt rena och spraya dom med vit billack! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.825
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Viktigt är förstås när man provar med olika medel och kemikalier så att det inte skadar billacken.
Den vita färgen på bilen är nog inte samma färg som på bodelens aluminiumplåt.
Så bäst att testa i något hörn först.

Ja Montreal visade Turtle:s insect remover, värt att prova , men jag har en känsla att dessa medel kan innehålla olika typer av kemi.

Jag skall se om jag hitta receptet på däckglansen, jag hade en tid en VOLVO VALP, 9033 radiobil.
Då var det på modet att göra däcken svarta blanka och snygga. En blandning av glycerin och något annat.

För nu ser ju däcken gråa och fula ut på bilarna.

Den svarta plasten exvis backspeglarna brukade jag göra svarta och fina med BILTEMAS gegga, en flaska med en svamp på.
Men det varade bara några månader.
Förra sommaren fick jag prova ett undermedel för att göra svart plastdelar på bilar som nya.
En pytteliten flaska, i en fin ask med små svampar och dukar, jättedyrt, men några droppar räckte och backspeglarna är jättefina efter vintern.
Så vissa saker funkar, och ger vad dom lovar.
Skall se om jag kan få reda på produktens namn.

Roysan
 

Tommytwist

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Det finns ett rengöringnsmedel på jula som heter Abnet som är mycket bra.
Annars kan du prova oxalsyra,har själv använt det på gamla plastbåtar som då blivit som nya.
Finns att köpa i välsorterad färghandel.
 
Toppen