• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grundlurade,eller?

F

F.d. 11514

Guest
Hej!
Som nyblivna husbilsägare (3 dagar) och nya i Husbilsklubben känns det skönt att kunna ställa denna fråga till er som har mer erfarenhet!
Vi bestämde oss efter en månads letande via Blocket men även husbilsfirmor för att köpa en Fendt 510 -98 Fiat 2,5 turbodisel för 220.000 kronor.
Vi provkörde och tyckte att den var fräch och fin invändigt.Hade bara gått 7.400 mil och enligt säljaren (privat) bara två ägare. Vi genomförde köpet men dagen efter när min man skulle teckna försäkringen blev vi misstänksamma när försäkringsbolaget sa att bilen var en 97:a. I Traderaannonsen hade de också skrivit "servisbok välservad" men vi kan bara hitta en stämpel i den medskickade boken. Vi har kontaktat säljaren och krävt att han ska skicka dokumentation som styrker "välservad" samt hur de kunde skriva i annonsen att det var en 98:a när det inte är det.
Har vi varit för godtrogna?
Vad tycker ni att vi ska göra nu?
Har länge drömt om husbil så det känns ganska tufft just nu!
:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.678
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Serva motorn byt kamkedja så är det bara bra om ni är nöjda med resten (bodelen)
Ha en trevlig sommar med eran "Pärla":mcride:En stämpel i boken kan ni fixa själva:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

Tack Eva och Hasse!
Vi känner oss redan lugnare, så ni tror inte att vi blivit grundlurade då?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.678
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Det är kanske kunniga personer som har servat den hemma i garaget och då blir det inga stämplar.Är det en nyare så skriker datorn i bilen åk in till servis:mcride:
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

Så man ska inte bry sig om att de "lurat" oss på årsmodellen?
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Håller med Eva & Hasse. Oroa er inte i onödan utan ta reda på vad som ev. behöver kollas/göras. Samt välkomna till detta härliga och intressanta liv!
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

TACK!!!!!!
Nu blir jag lugn....öppnar nog en flaska vin!!!!!
Längtar till den först resan nästa helg!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

Håller med om att ni inte ska ta det för hårt! Det verkar som ett OK pris, vare sig det är 97:a eller 98:a.

Att byta kamrem är alltid bra om man inte har papper på att det är gjort nyss. Kostar rätt lite att göra, men ack så ödesdigert om det går tok för att man inte gjort det!

Öppna vinflaskan och fira nyfövärvet!!
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Grundlurade,eller?

Lite nai har Du kanske varit, men de'e lätt när man funnit "pärlan. Utgå från att första ägaren har skött bilen. 7500 mil är inget på diesel. Se bara till att byt ALLA oljor d.v.s. noll ställ bilen. Lycka tiil och kör vidare!
LeffeB
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Det är så att om du köper en husbil årsmodell -98 så är bildelen ett år äldre alltså -97. Hoppas ni är nöjda för övrigt. Hälsningar Abben 166
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

låt inte frågan om vilken årsmodell det är förstöra känslan av att ha köpt den första husbilen, tycker ni den är fin (annars hade ni väl inte köpt den?) så spelar ett år hit eller dit mindre roll
det är ofta så att det skiljer en årsmodell på bodelen och chassiet och det kan t ex bero på att bodelstillverkaren köpt på sig en större mängd chassie som tar tid att komplettera med bodel till färdiga husbilar vilket innebär att det finns olika uppfattningar om årsmodell
jag tror det är så att i Sverige betraktar vi tillverkningsdatum för chassiet som årsmodell, i Tyskland så är det första registreringsdatum som gäller som årsmodell vilket kan bli ett dilemma för en bilköpare som köpt lagerbilar från tillverkare/återförsäljare som har ny årsmodell med de facto är en "gammal" bil enär den kanske stått i lager över en hel årsmodell
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

Tack alla ni som svarat!
Vi skulle gått in här och frågat om råd innan vi fullföljde köpet, men nu när "skadan" redan är skedd så känns det ändå rätt så lungt med era svar!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.678
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Som vi uppfattar köpet så är det väl inte fel.
Ni har ett mobilt boende som ni kommer att njuuuta av.
Många döper sina bilar varför inte ta namnet SKADAN så vet alla vem ni är:mcride:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

Nå, sov/sover ni i bilen inatt? Klappade ni den i alla fall godnatt? Äh, erkänn nu! För inte är det väl bara jag som tar ett snack med Skorven ibland?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Vis av tidigare missar så köper jag en ny husbil och blir återigen (delvist) lurad tillsammans med många,många många, många andra. Visserligen fick jag en manual på svenska beträffande Fiatens bruksanvisning men service och garantidel är på ITALIENSKA. Jag ringer till FIAT i Uppsala och förklarar min situation. På en skal 1 till 10 så blir jag behandlad som c:a 0.2. Anledningen var att jag köpt en oäkting i form av en sidoimporterad FIAT (Rimor Europeo 6). "Vad menar du ? Jag har köpt den hos min lokala handlare !!!" Svaret blev följande "Husbilar med FIAT-motor andra än KABE är att betrakta som "sidoimporterade". Rätta mig om jag har fel eller missförstått det hela men så har jag fått det sagt !!! På frågan om jag kunde köpa svensk garantidel och servicebok mottogs detta med den respekt man har för "sidoimporterade" FIAT:ar. USCH !!! FY !!! Ändå må jag säga att FIAT:en är den skönaste motor jag någonsin kört. Min Europeo är det bästa i motorväg jag någonsin haft (Förlåt SAAB). Så.... mitt budskap till dej. Du är nog inte lurad trots allt !! Det viktiga är att du tycker om din husbil oavsett ålder. Dessutom har ni ju nära och bra till en auktoriserad FIAT-service i Anderstorp. Måste kännas tryggt och bra. Själv är jag nöjd med min husbil fast det är en oäkting och bastard i vissas ögon.
:) :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Grundlurade,eller?

Hej, Tommy F

Håller med dig fullständigt om FIAT i Uppsala. Tror de heter Olssonbolagen nånting.

När jag var i kontakt med detta kundovänliga företag, ville jag ställa frågor om bromsproblem på en ADRIA VAN som var 18 månader gammal, (garanti) och fick ett rött skynke framför ögonen av deras sk. garantiansvarige som klargjorde att dessa "direktimporterade bilar" befattar vi oss inte med.

Företaget var inte ens kapabelt att lagerhålla framhjulslager till vår bil...
Den var för ny !!! Vi fick vänta fyra veckor på lager från Italien.

Det var vår sista FIATbaserade husbil......självfallet.

Vår nya husbil är INTE Fiatbaserad.

Hälsningar

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Grundlurade,eller?

Hej Hundvakten ! Många har samma erfarenhet kring FIAT Sveriges kundpolicy. Med tanke på att FIAT ät så stort bland husbilar så är det konstigt att inget har gjorts åt detta. Om man byter husbil i framtiden så hoppas jag verkligen att FIAT har en annan policy för sina husbilar. Nä.. nu tillbaks ut till den trädgård som ibland agerar bromskloss för utflykter med husbilen.
 
Toppen