• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grillval till husbilen?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej undrar vad ni har för grill när ni är ute.
Har funderat på någon med hoppfällbar funktion.
Men de väger ju lite mer.
Vad tycker ni funkar bäst?
Marina
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Grillval till husbilen?

Lättast med engångs grillar tycker jag! Är man många är det bara att ta flera.:yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Vi hade vertikalgrill i förra bilen och hade turen att hitta en alldeles ny och oanvänd på loppis för 100:- :yes: till denna bil.

Det tycker jag är den perfekta grillen eftersom det är lätt att grilla utan att få en massa rök från bränt fett. Den är lätt att montera och fälla ihop och tar då liten plats. Den variant vi hittade var från TV-shop och har ben så att den kommer upp en bit från marken. Mycket nöjd med den.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Jag är van med gasolgrill. Det vart därför en Weber BabyQ med hopfällbar ställning. Gasolen är inte så dyr nu när Biltema säljer engångspatroner.

Har tyvärr inte hunnit prova den än men den verkar bra och jag har bra erfarenhet av Weber. Har en större Weber på verandan som efter fem grillsäsonger fortfarande ser ut som ny när man tvättat den ren. Fördelen med gasolgrill är att när den är släckt så är den.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Grillval till husbilen?

Hejsan, Köpte en stågrill på elmia, helt perfekt till husbilen går att packa ihop till nästan ingenting inte större än 2 engångsgrillar
MVH från
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Man vill ju gärna kunna packa ihop den när den inte används.
Såg en på Bauhaus.Med lock och ben man kunde fälla ut.
Blir nog en sån.
 

EvaOla

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
744
Medlemskap
2025
Sv: Grillval till husbilen?

Hej

Den här grillen köpte vi på tradera, för 350 kronor. Han har några ligger ute på auktion nu igen. Den är vi väldigt nöjda med. Enda nackdelen är väl vikten, 7 kg väger den!

Eva o Ola

Här är uppgifter kopierat från tradera:

Ordinarie pris är 600 kr, som dessutom är ett introduktionspris.
Grillen tänds i uppvikt läge och det uppstår en skorstenseffekt som skyndar på tändningen.
Ca 10 minuter efter tändning är grillen klar att användas.
Då viker du bara ut sidorna och sätter igång.
Grillytorna är 25x20 cm vardera och motsvarar två engångsgrillar.

När du är färdig med grillningen stoppar du ner den varma grillen i den värmetåliga väskan,där kolen kvävs.

Klicka här om du vill se en video om grillen.

Fyll den med briketter hemma, sedan är det bara att plocka fram den och tända på, ett perfekt alternativ till engånsgrillarna.

"Det här grillpaketet bidrar till att det går snabbt att iordningställa en
grillplats"
/Ur Tidningen Snöskoter Nr. 5 2006

"Ett miljövänligt alternativ till engångsgrillar."
/Lillemor Hvithfeldt. Ur Tidningen Land 2006

"Fördelen är enkelheten att packa ner grillen i något stuvutrymme, tack vare
väskan. "
Ingela Svensson i tidningen Husvagn & campings test nr. 8 2006

Fakta:
Grillyta: 2 st grillgaller om vardera 20 x 25 cm
Väskans mått: 30 x 15 x 50 cm (b x d x h)
Vikt: 7 kg
Grillen är tillverkad av 2 mm plåt
Grillgallren är tillverkade av gjutjärn
Höjden på grillgallren kan justeras i 4 olika lägen

På vår sida om grillar (klicka här!) hittar du en utförlig video om den.








52328609_1.jpg
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Det kanske funkar men att stoppa ner en glödande kolgrill i en väska men, hur värmetålig väskan än må vara, skulle den ge min äkta hälft ett frispel. Hon har nog med bekymmer med gasolanläggningen.. att den inte läcker och så. Jodå, gasvakt finns installerad ;)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Grillval till husbilen?

Hej,

Nu har även KAMA-fritid hittat "CADAC Safari Chef" gas-grillen som vi haft längre tid. En jättebra grill med egen väska. Och inte bara en grill, man har många olika möjligheter att laga sin mat i denna underverk.
Denna grill med en utvändig gas-uttag i bilen är verkligen "en till kök", jättepraktiskt! Varför släpa med sig kol, tändvätska eller separata gaspatroner, gasen har vi ju alla med oss.

hälsning jyrki&anita
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Grillval till husbilen?

Vi hade vertikalgrill i förra bilen och hade turen att hitta en alldeles ny och oanvänd på loppis för 100:- :yes: till denna bil.

Det tycker jag är den perfekta grillen eftersom det är lätt att grilla utan att få en massa rök från bränt fett. Den är lätt att montera och fälla ihop och tar då liten plats. Den variant vi hittade var från TV-shop och har ben så att den kommer upp en bit från marken. Mycket nöjd med den.
Vi hittade en ny exakt likadan på nätet och jag tycker att det är den bästa vi haft.
Fördelar:
Tar liten plats ihopfälld, benen gör att den kommer upp i lagom höjd och man behöver inte tänka på underlaget. Lägger man folie i botten så slipper man diska underdelen.

Nackdelar:
Spännena som håller ihop halstren behöver ses över då och då så man inte
tappar hela middagen.
:yes:
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

vi har en Baby Q fra Weber og har netop købt en stegeplade til den, den er rigtig god.
vi griller hele året, så vi overvejer også en Weber go any vere, da vi synes at kul er bedre om vinteren. vores julemiddag laves altid på grill :wink:
hilsen Marianne
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Gasolgrill, hopfällbar. Inte så roligt, men bekvämt och rent o snyggt.
Hälsningar
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Jag använde tidigare gasolgrill från Primus men tyckte att det tog för stor plats och vägde för mycket.Nu är det engångsgrillar som gäller.Den kan man ha på gampingbordet och alla kan sitta runt om och grilla sina egna kött-/korvbitar .Ungefär som de där populära fondue-grytorna några år tillbaka.
Har ni tänkt på att inte förvara gasoltuber i lastutrymme där värmepannan ligger i anslutning till.Fruktansvärda bomber vid gasläckage och oftast sover man precis ovanför.
Jag såg på husvagnsmässan några bilar med garage där gasolflaskorna och värmepannan var i anslutning till garaget och pannas luftintagning var från garaget också.Visserligen var gasoltuberna bakom en fönstertätninggummilistutrustatd dörr men vad händer om tätningarna skadas och ev.gasläckage fyller garaget och när pannan tänder blir det inte mycket kvar av...
 

ANNABELLA

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Växjö
HBK-Nr
555
Medlemskap
2024
Sv: Grillval till husbilen?

Hej har använt Cobgrillen i 3 år, fungerar alldeles utmärkt. Har den fördelen att den blir inte varm på yttersidan, kan flyttas under pg grillning.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Grillval till husbilen?

Till Kalle .
Vi har anvä
nt cobbgrillen och det är en av dom bästa grillarna vi har haft. Vi har kört med gasol och det funkar också jättebra.

Har också kört med engångsgrill men vi upplever denna som "att det skulle behövas lite mer KRAFT"
Hls fr. Monica o Kurt

:confused: ;) :D
 
Toppen