• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grillolja i dieseltanken

F

F.d. 4933

Guest
Sv: Grillolja i separat tank, tack.

En annan bok är "Powering your vehicle with straight vegetable oil" som kom ut i år. Författare Forest Gregg. Beställs på bl. a. www.newsosiety.com och är rätt rimlig.
Den förklarar mycket om dieselmotorn och hur man får bra förbränning i motorn.

Kolla också in på Pflanzenöl Motor Umrüstung Rapsöl Motor Elsbett Motor - Elsbett AG som har konverterad dieselfordon i tiotalls år, och även konstruerad en dieselmotor för fritösolja.
Vegetabilisk olja har varit i användning i många år i Tyskland, och att fråga efter pump för veg.olja är lika naturligt som att fråga efter en dieselpump.

Själv ville jag byta filter på Berlins största ställplatz nu i höstas. Jag ville fråga om jag fick tillstånd att byta filtret där vi stod. När jag berättade att jag körde på plantolja, trodde man direkt att jag i nästa nu skulle fråga efter närmaste tankställe som inte låg långt unna. :)


Med allt nytt kommer motstånd och tvekan till funktion. Efter några år accepteras det som största självklarhet.
 

Bilagor

  • pwrd-veggie-nowar.jpg
    pwrd-veggie-nowar.jpg
    23,2 KB · Visningar: 224
Toppen