• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grilla - ett måste för campare??

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Grilla - ett måste för campare??

Vi har en "båtvariant" - Cobbgrillen. Det är en grill med lock där man grillar på en plåt. Dubbla väggar gör att utsidan inte blir varm när man grillar - man kan flytta grillen medan den är varm.

Om man vill finns det oxå speciella kokosbriketter med "inbyggd tändgel" - Kings Grill - som är framtagna för den grillen - Eld & Vatten i Almösund på Tjörn importerar - finns att köpa i välsorterade båttillbehörsbutiker. Dom har fördelen att tända direkt - man behöver inte vänta lika lika länge som med traditionellt grillkol/briketter. (PS nu låter jag som en levande annonspelare för Kings Grill - men jag har inget med företaget eller säljarna att göra - bara goda erfarenheter)

F

F.d. 55328

Guest

Tack för tipset Lossuecos för tipset det verkar gott med sill och potatis i folie, det ska jag testa nästa Söndag, då bär det av upp till Dalarna för att fira midsommar.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Håller med dig Ansko - vi använder också Weber - en mindre modell när vi är ute med husbilen och en större hemma. De bästa vi har använt under åren.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tack för tipset Lossuecos för tipset det verkar gott med sill och potatis i folie, det ska jag testa nästa Söndag, då bär det av upp till Dalarna för att fira midsommar.

Det tycker jag absolut...det är verkligen jättegott och det tycker jag som inte är så förtjust i sill annars!

Ha det gott i finvädret..:yes:

miamaja

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2025

Hej på er!

Det finns bara en grill och det är weber! Har ingen i HBK provat den? Gasol, el o engångsgrill gör att det kan kvitta med grillandet... Doften från kol o tändvätska är ju halva grillandet, eller hur??

Hemma har vi en stor weber som julskinkan grillas på, (2kilos) blir otroligt god o saftig! Och till denna avnjutes inte grillöl, utan grillglögg!

Med oss i husbilen har vi köpt en mindre modell. Tekniken med en webergrill är att alltid grilla under lock, fungerar typ som en liten ugn. När man grillat klart stänger man lufttillförseln och kväver på så sätt grillen. Innebär att grillkolen kan användas flera gånger. Samtidigt som kött grillas kan man lägga i foliepaket med potatis, morötter, rödbetor m.m Kanongott o enkelt! Innebär även mindre disk till den som har "inomhusjouren"

Weberhälsningar
Annette och Göran

Hmm.... grilla med locket på?? Är det så man gör?? Måste testa, har oxå en Weber.
Några tips på hur man gör kanske?? lägger dit nån köttbit o på med locket bara, o sen kika lite nu o då för att vända o se hur det er ut eller?

/ Maria (Ja, det är jag som är grillmästarINNA i vår bil)

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Min klotgrill är ingen Weber, men den fungerar likadant, och så var den mycket billigare också. Jag brukar tända kolen med tändvätska, och då har jag spjället i botten helt öppet och inget lock på. När tändvätskan brunnit ut stryper jag spjället i botten så det bara är en liten springa kvar och låter den stå så tills kolen är färdiga att grilla på. När jag lägger på köttet, brukar jag ta en kvist med löv från körsbärsträdet och lägga på gallret vid köttet, och då lägger jag på locket.
Ventilen i locket har jag så pass öppen att det kommer lite rök från körsbärskvisten, då ser jag att det inte slocknar. Sen är det bara att titta till det hela var 10:e minut ungefär och vända köttet. Att pensla på lite honung det sista är inte fel., särskilt lammkotletter blir goda av det.
Calle

F

F.d. 52909

Guest

För o slippa lukt o "smak" från tändvätskan har jag börjat med o ha björknäver som tändmedel till kolgrillen. Har med mig egen näver i husbilen från vårens vedhuggning o detta fungerar alldeles utmärkt till tändmedel, o gott luktar det. :)

F

F.d. 3682

Guest

Vi är inrökta grillare som grillar året om, både när vi är ute med husbilen och hemma. Vi har provat många olika kolgrillar genom åren, men den som vi sen ett par år tillbaka har är helt enkel suverän. Man kan både ha tjocka köttbitar (typ oxfilé), baka bröd och naturligtvis även grilla helt vanliga köttbitar på den, det är bara att höja gallert och sänka det efterhand som man vill ha ökad värme. När gallret är som högst så är det ca 45 cm ovanför kolen. Om man dessutom snurrar på gallret som hänger i kedjor så fördelas värmen ytterligare. Vill skule vilja ha en till likadan grill, men det verkar som om den har slutat att tillverkas. Bifogar en bild om någon vill kolla på den.// Susanne H:)

Bilagor

• grill.jpg
    grill.jpg
    28,8 KB · Visningar: 302

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2025

Vi har en Weber gasolgrill och har grillat på den i många år. Visst det doftar inte kolgrillning av naturliga själ men köttet blir otroligt saftigt och gott och den stora fördelen med den grillen tycker jag är när jag har lagat gratänger i den i aluminiumform (tjockare modell) . Så grillen kan få fler funktioner, bra för den som inte har ugn i bilen:mat:.

På dina frågor A : Vet ej,kanske;)
B : Givetvis är det min make som står för grillandet, något måste han ju pyssla med på våra turer :D

F

F.d. 52943

Guest

Hmm.... grilla med locket på?? Är det så man gör?? Måste testa, har oxå en Weber.
Några tips på hur man gör kanske?? lägger dit nån köttbit o på med locket bara, o sen kika lite nu o då för att vända o se hur det er ut eller?

/ Maria (Ja, det är jag som är grillmästarINNA i vår bil)

I Webers klotgrillar lägger man kolen på sidorna och kan välja att grilla direkt över glöden på vanligt sätt eller indirekt - man lägger köttet i mitten mellan kolen - en aluminiumfolieform under köttet samlar upp droppet. Om man grillar indirekt under lock är det ingen risk att det blir bränt. På det sättet kan man grilla rätt stora köttbitar med bibehållen saftighet.
Vi brukar kombinera båda metoderna. Först en liten stund direkt över glöden för att snabbare få igång grillningen och sedan pensla på grillglace och låda det gå färdigt indirekt under lock.

F

F.d. 55306

Guest

Det var många varianter för att nå ett och samma mål - en saftig och god köttbit! Det är ju som livet självt, det kan levas på en massa olika sätt - men leder ändå fram till samma slutmål! Fast egentligen känns det lite skevt att kalla det sistnämnda för ett mål. Man strävar ju inte precis dit.

Detta blev visst en lite långsökt reflektion efter min svår förkylning där utgången kändes oviss!:angel: Det är ju ett känt faktum att ingen kan vara så sjuk som en förkyld karl!:twitcy:, eller hur ni damer som läser detta?

Hur som helst, det var trevligt med så många synpunkter på detta med grillning. Ska försöka ta mej i kragen och skaffa en grill, men alla dessa olika varianter gör mig så velig så jag kanske skiter i grillen och nöjer mej med enbart grillölen (eller grillwhiskyn, om det skulle suga riktigt)..... fast.... nejdå..... grill börjar kännas som en utmaning!

Vem vet, vi kanske ses när jag osar ner nån fager husbilsplats!

F

F.d. 15719

Guest

Och när det äntligen är (nästan) klart är man skogshungrig och äter allt!

Men det underlättar ju om man fått i sig lite tänd-vätska typ hojt själv vid det laget.

Vi kör mycket med foliepaket då undviker man den svarta ytan och det blir som ett kinderägg för vuxna - alltid lika spännande att öppna.

Men några lukulliska måltider kan ju helt otippat framställas även på detta primitiva sätt.

Sill på grill till midsommar kanske - någon?

/elisabeth :wink:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Tänkte slippa asa på skitig grillkol i sommar, så jag beställde en Primusfrån Om Primus Vidar BBQ hos Outnet.se
Ser ut att vara smidig storlek: 403 x 415 x 90 mm .

Hejsan :D Jag blev väldigt intreserad av denna grill ser väldigt smidig ut, men har en fråga. Hur länge räcker gasen till grillen? Såg att flaskorna inte va så stora. MVH Leffen

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Fick hem grillen ikväll o tände upp den som snabbast. Verkar gedigen o storleken kan man verkligen inte klaga på.

Enligt instruktionen som följer med förbrukar den 130g/timme vid full effekt.
Gasflaskorna jag köpte hos den lokala husvagnsverkstaden (var där i ett annat ärende) innehåller 250g o kostade 27kr/st = 14kr/timme vid full speta.
Är man storgrillare får man väl köpa 4 flaskor hos Biltema till den drastiska kostnaden av 59kr.
Till o med överkomligt för en Smålänning :mcride:

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Nu vet jag hur det går till att grilla! Läste detta i en avisa.

När en man erbjuder sig att grilla händer följande:

Rutin:
1. Kvinnan handlar all mat
2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.
3. Kvinnan marinerar köttet, lägger det på ett fat tillsammans med nödvändiga grillverktyg och ev kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:
4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

Mera rutiner:
5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare.
6. Kvinnan går ut till mannen och talar om för honom att köttet bränns vid, Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker rädda köttet.

Viktigt igen:
7.MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.

Ännu mera rutiner:
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen och såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk.
9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar

Och viktigast av allt:
10. Alla tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.
11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag. När han ser hennes reaktion så kommer han fram till att det är svårt att göra en kvinna nöjd.

Ett par stilla undringar från mig: Vem tände grillen? Är det verkligen så här det går till? I så fall kan nog detta med grillning bli min grej! Kommer nog att passa mej perfekt. Hittade en gammal bortglömd bordsgrill i källaren och har nu varit iväg och köpt kol och tändvätska. Sedan får vi se vad som händer!

F

F.d. 52909

Guest

...jomenvisst, i stort sett är det så här... o självklart är det mannens uppgift o tända grillen med allt det innebär i ansvar o nogranhenhet. :rolleyes:

Toppen