• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grilla - ett måste för campare??

F

F.d. 55306

Guest
Hej därute i vårt underbara och svalkande sommarland!

Uppallad i sängen med laptopen i knät, ont i halsen, snuvig, febrig, förkyld (eller kan det vara svininfluensa?? :confused:), ont i huvet och allmänt emlig kommer jag mitt i eländet att tänka på en sak. Under alla år med husvagn, och de senaste med husbil, har jag inte kunnat undgå att märka att det är ett fasligt grillande bland campare och att grillandet alltid verkar skötas av herrar. I vår husbil är det en som sköter matlagningen, och det är inte jag, om ni förstår vad jag menar. Orsaken säger jag inget om, men den är nog fullt förståelig efter några taffliga försök med mystiska resultat som följd.

En svår sak med detta grillande är att jag blir så förb....t hungrig av dofterna som lägger sig över omgivningen. Så nu har jag börjat tänka på inköp av en egen campinggrill. Hur grillresultatet kommer att bli om jag fullföljer tanken törs jag däremot inte tänka på. Bara hoppas på att jag trots min ålder är bildbar!

Nu till en liten enkel amatörundersökning: Är jag den enda som inte grillar under campingresor? Och är det så att grillmästarna utgörs av enbart herrar? :twitcy:

Ha en bra nationaldag och sänd gärna en vänlig tanke till en stackars krasslig blivande
grillmästare(?). /Sven-Erik i Eskilstuna

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Grilla - ett måste för campare??

A) = Ja :twitcy:

B) = Jepp :)

pssst...o krya på dig !

F

F.d. 2692

Guest

Jo du Sven-Erik det är nog som du säger. Det är synd att du är så långt ifrån, för annars skulle du kunna få en grill av mig som jag tröttnat på.
Som född bekväm (ej lat) tyckte jag det var för mycket bök med grillkol (som alltid var slut)
svarta köttstycke, för att lågorna slickade köttet så fort det rann ner lite köttsaft i glöden.

Nu kan ju detta bero på min talang som grillmästare vad vet jag, men efter inköp av en gasolgrill har oxfilen fått en naturligare färg, alltså inte svart.

Hoppas du känner dig bättre nu när du fått något att tänka på, gasolgrill eller kolgrill.

F

F.d. 53018

Guest

Hei alle! Men Janne, hvordan kunne du kjøpe gassgrill? Har du ikke fått med deg at lukten og smaken av trekull er halve gleden ved å spise grillkjøtt? Slik du beskriver resultatet av din trekullgrilling, får jeg mistanke om at du har vært utålmodig og har lagt kjøttet på for tidlig og heller ikke har sørget for å slukke eventuelle småbranner underveis. Kan du ikke gi din gamle grill en ny sjanse, få en kyndig venn til å gi deg et lite kurs? Lykke til og god grillsesong! Mvh!

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Grilla är väl det mest naturliga sättet att laga mat?
När vi köpte husbilen följde det med en gasolgrill. Jag har alltid varit lite skeptisk till en sån, men den är enkel att använda och resultatet blir bra. Särskilt som värmen kommer uppifrån så man kan följa förloppet utan att det blir bränt. Hemma är det oftast klotgrillen med kol som kommer fram. Där går också att styra temperaturen och även ge köttet lite röksmak. Annars blir det ett halvt oljefat om vi är många eller om det är en hel gris som ska stekas, eller varför inte en liten eld där man sitter med en hotdog på en pinne.
Allt går att grilla. Kanske lite svårt att grilla en glass, men det är ju en utmaning.
Att det så ofta är män som grillar kan bero på att det är ett enkelt sätt att få god mat, och sen får man ju inte glömma "grillölen", för det finns inget som är så gott som en öl medan man grillar.
Calle

F

F.d. 11514

Guest

Hej1
Sveboo....Det är inte bara Ni som struntar i grillandet när ni är ute. Vi tycker också att grillandet är överskattat. Det finns massor av förslag till god sommarmat utan grillos. Vi köper gärna rökt fisk när vi är vid kusten, finns ingen bättre och enklare sommarmat - en god sallad - en kall sås - och några kokta färskpotatisar-mums! Vi äter gärna det som finns att handla lokalt där vi är, det är liksom att "Fånga dagen" annars är det lätt att den ena dagen blir den andra lik, och det vill vi undvika!
På Din andra fråga vill Jag svara.....Om vi grillar är det faktiskt Jag som sköter "Gubbspisen"!
Siv

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Har haft med engångsgrill när man varit i väg, de duger till grillkorv på sin höjd tycker jag.
Grillen kanske har varit gammal inte vet jag.
Så nu har jag köpt en hink på Rusta att grilla i,den var billig så den kanske heller inte funkar?
Vi får se annars får jag ta fram den lille gasolgrillen som är liten o bränner ojämt.
Så vi har lagat mat i bilen de flesta ggr.
Ha en trevlig grillsäsong/susanne

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021

Hej vi köpte i fjor en liten gasol grill på Siba. Det bästa köp vi gjort. Det är bara att torka av och sedan kan vi köra vidare efter grill. Det är givetvis Bo som grillar medan jag tar hand om tillbehören.
P.S JUst nu skiner solen i Ystad

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är engångsgrill som gäller här och det är bekvämt att bara kunna låtaden brinna ut lite och sedan slå på vatten på den och sen kasta den .
Det är jag som får vara "grillmästare" ...

F

F.d. 52938

Guest

Hej

Vi har både kolgrill o elgrill, elgrillen funkar ju bra om man inte får grilla med öppen eld men då måste man ju stå på el.:msn_beer::msn_beer::msn_beer:

Mvh Frank

F

F.d. 55306

Guest

Du Bonath, det där med grillölen skulle väl kunna vara ett argument för. Och det skulle kanske kunna vara tänkbart att uppgradera den till en grillwisky. Argumenten för verkar växa.
Hälsn från en S-E som känner sig lite mera "fit for fight" idag

ansko

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2770
Medlemskap
2024

Hej på er!

Det finns bara en grill och det är weber! Har ingen i HBK provat den? Gasol, el o engångsgrill gör att det kan kvitta med grillandet... Doften från kol o tändvätska är ju halva grillandet, eller hur??

Hemma har vi en stor weber som julskinkan grillas på, (2kilos) blir otroligt god o saftig! Och till denna avnjutes inte grillöl, utan grillglögg!

Med oss i husbilen har vi köpt en mindre modell. Tekniken med en webergrill är att alltid grilla under lock, fungerar typ som en liten ugn. När man grillat klart stänger man lufttillförseln och kväver på så sätt grillen. Innebär att grillkolen kan användas flera gånger. Samtidigt som kött grillas kan man lägga i foliepaket med potatis, morötter, rödbetor m.m Kanongott o enkelt! Innebär även mindre disk till den som har "inomhusjouren"

Weberhälsningar
Annette och Göran

F

F.d. 25148

Guest

Nej du är inte ensam att inte ta fram grillen.
det smakar ju bättre o laga till en fläskfilegryta med färska och kantarelleroch lite grädde. det blir ju så god sås oxå. Stekpannan har man ju alltid med sig i bilen o slipper kladda med kolen.:)

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Att grilla är himla gott , vare sig det e fisk eller kött ... på en gasol eller kol grill :) det är väl den enda gången man kan sitta och laga mat ...och mysa och ta en goo öl;) mvh leffen

F

F.d. 55328

Guest

Klart att grillen ska fram när väl stödbenen är nere.
Tråkigt nog har hon som bestämmer lämnat den sysslan till mig, fast med vissa begränsningar, hon bestämmer vad som ska grillas.
Vilket oftast har till följd att det för min del handlar om en två kilos oxfile som ska grillas på en fem år gammal engångsgrill.
Efter två timmars blåsande på en knappt glödande kolbit bär man triumferande in resultatet och det blir samma visa varje gång det (köttet) är för svart på utsidan och för rött på insidan, det är dessutom segt och smakar tändvätska.
När man då förklarat behovet av en ny grill, och att ransonen av grillöl bör utvidgas, får man till svar att hon klara sig utmärkt med den gamla kniven när hon hackar salladen och det absolut inte passar med alkohol och matlagning, se bara hur du klarar det.
Fanns det bara något som hette salladshackaröl skulle jag erbjuda henne en omfördelning av arbetssysslorna men till dess får jag försöka överleva på sallad och rått, segt och tändvätskesmakande kött.
Men vem bryr sig efter en kopp kaffe och en konjak.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Här är det frun i huset, dvs jag som grillar...maten ska ju ätas sedan också! Jag har svårt att tänka mig något annat än kolgrill. köpte en alldeles lysande grill på Jula...en "väskvariant" som ger riktigt stor grillyta utfälld. Köpt för 249:-

Senaste resan gjorde jag foliepaket med lök,saltsill,potatis,grädde och peppar...en stund på grillen och åts med rödbetor till....:yes: Det ser inte så gott ut men det är en en hit!

Bilagor

• 189.JPG
    189.JPG
    1,6 MB · Visningar: 2
Toppen