• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grattis Anitra Steen

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Grattis Anitra Steen

Jappe.

Men jag är ju faktiskt sextiotvå,
och borde vara vuxen då,
som synes av mina inlägg,
så sitter jag snart med mitt skägg,
i den kända lådan,
eller som en sådan,
som tycker alla är lika värda,
även om vissa är mer lärda.

Visst, borde alla ha samma värde,
bönder, borgare o lärde,
men vissa har lätt för att håva,
in kapitalet med talets gåva.

Nu skall jag sluta att gnälla,
o vakta hundarna så de slutar att skälla....

DS

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, där ser man hur det kan bli
du kunde inte låta bli
att sätta igång att rimma
raljera, skoja och att stimma

Tänk om detta sätt att kommunicera
börjar att anammas utav flera
då skulle alla behöva noga överväga
allt viktigt dom har att säga

Men så fungerar det inte i praktiken
ej heller i politiken
allting måste tas på största allvar
annars är man ingen riktig karl

Jappe

F

F.d. 7668

Guest

Visst, Sverige är fantastiskt!

VD för ett skattestyrt monopolföretag (i princip ett självspelande piano) har en årslön
på 2,5 millar. Hennes bakgrund är Bommersvik och partibok. Tjejen kan inte ens hålla
en presskonferens!!

Jämförelsen med marknadsekonomiska företag (typ Electrolux, Ericsson, Volvo etc)
haltar och är föga adekvat. I privata bolag är det ägarintressena som styr lönesättningen.
Ericssons ägare (bl.a. Investor) anser tydligen att Svanberg är värd sin höga lön och
bonus som plus.

Har vi skattebetalare tillfrågats om vår uppfattning betr. fru Persson/Steens lönevillkor?

Tur att inte Olof Johanssons arvode som styrelseordförande för systembolaget kommit i dagen. Horribelt är bara förnamnet...!

Klart att det inte finns utrymme för höjda sjuksköterskelöner i drömlandet Sverige!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack för de trivsamma rimmade inläggen!

Men jag kan inte låta bli att tycka synd om Anitra Steen. Varför blir just hon så utsatt? Detta i diverse medier, mer eller mindre på allvar. Hon är iofs en välkommen gäst nästan varje vecka i satirprogrammet "Public service" i God morgon världen (P1, söndag fm). Om det inte är hennes kön, vad är det då? Hennes val av make?

Om det bara handlade om lönesättning så borde det kanske ligga närmre till hands att uppmärksamma de minst 10 ggr högre lönerna som näringslivets toppar åtnjuter? Eller för att nämna ngn staten närstående; Vattenfalls VD.

En månadslön kring 200´torde väl exempelvis också de flesta väletablerade advokater dra hem utan att behöva springa gatlopp.

aake

F

F.d. 3088

Guest

Alla högre befattningshavare som avlönas,reser, äter o dricker, klipper o klistrar mm för skattebetalarnas pengar skall ha tummskruven i ögat hela tiden.:cool:
Det privata sköter sig själv.(tror jag)

Oj Oj Det är ju Fredag em. tre timmar kvar att jobba:D

gurra

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

aake07!

Jag tycker också lite synd om Anitra Steen, faktiskt. Eftersom hon är högsta hönset i Systembolaget, denna förnedrande kvarleva från flydda tider, så måste hon emellertid tåla att utsättas för angrepp från olika håll och det tror jag hon gör också.

Vad kritiken egentligen riktas emot är ju givetvis det system som omyndigförklarar vuxna svenskar, så att dom blir tvungna att nästan "agera folkvandring" till div. länder utanför rikets gränser för att kunna få en nubbe till sillen eller ett glas vin till maten o.s.v. till rimliga priser.

Studerar man ämnet närmare så är ju Systembolaget en grotesk inrättning som vi svenskar blir utskrattade för i hela den fria världen. Dessutom har "bolaget" mage att påstå att dom har världens bästa inköpare, vilket ju är rent nonsens. Ibland får jag för mig att Systembolaget är en "skyddad verkstad" för makthavarnas mindre begåvade kompisar som har svårt att få ett vanligt jobb på den öppna marknaden.

Upp till kamp mot dom sista kvarlevorna från ofrihetens Sverige vill jag mana!
Systemets konsekvenser för vanligt folk (och miljön) är värre än man kan ana!

Prissättningen av produkterna , monopolförsäljningen och hela upplägget lockar ju ungdomen (förbjuden frukt). Jag känner och har träffat massor av ungdomar ute i det fria Europa som inte alls är lika lockade av alkoholen som svenska ungdomar är! Snarare är det så att dom är rädda för just svenska ungdomars sätt att vrålsupa så att dom tappar både sans och balans.

Jag körde en turistbuss till Österrike en gång på det glada 80-talet. Med oss på bussen hade vi en representant från en resebyrå som försökte hitta hotell som tog emot svenska ungdomar. Han jobbade och slet hela tiden vi var där och beklagade sig ständigt över hur svårt det var att hitta något enda hotell som inte hade dåliga erfarenheter av svenska ungdomar.

När vi åkte hem igen så hade han faktiskt lyckats hitta ett mindre hotell i Saalfelden som kunde tänka sig att ta emot svenska ungdomar, men jag tror det berodde på att dom blandade ihop Schweden med Schweiz.

Alltså! Jag tror att Anitra Steen är medveten om konsekvenserna av svensk alkoholpolitik men skiter i detta eftersom hon har det bra ihop med "lunsen" och låter döva sitt samvete inte bara med alkohol utan också med ett behagligt jobb med en skaplig inkomst. Detta kan man nog anklaga henne för! Inget mänskligt är mig dock främmande!

Gnäll inte på "stackars" Anitra utan på Systemet!

Jappe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej Jappe!

Undrar om du inte blandar ihop orsak och verkan? Vad jag har förstått så var det supvanorna här i det norra barrskogsbältet, från Norge till Sibirien, som ligger bakom att man på olika sätt försökt föra en restriktiv alkoholpolitik, och alltså inte tvärt om. Svenska folket var på mycket god väg att supa ihjäl sig under andra halvan av 1800-talet, med skyhögt mycket högre alkoholkonsumption än i dag, vilket som reaktion gav upphov till både nykterhetsrörelsen och till den restriktiva alkoholpolitiken.

Men lika väl som Brattsystemet har spelat ut sin roll så har kanske även Systembolaget gjort det, i dagens situation med öppna gränser?

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag känner nog till vad som låg bakom den restriktiva alkoholpolitiken i Sverige förr, men jag kan inte låta bli att undra om det inte söps lika mycket även söder om barrskogsbältet förr i tiden. Det kanske är så att dom med väl utvecklade "supgener" i Syd- och Mellaneuropa slogs ut på den tiden det söps ohämmat och att befolkningen därnere blev så att säga självsanerad, vilket vår befolkning här uppe ännu inte är eftersom den inte fick genomgå detta "reningsbad".

Hur det nu än är, så är det en mänsklig rättighet att supa ihjäl sig, röka ihjäl sig, köra ihjäl sig eller äta ihjäl sig eller förkorta sitt liv på vilket sätt man vill. Jag tror inte på förbud och restriktioner!

Det fanns en italiensk film "Brakfesten" som jag kan rekommendera dom som är intresserade av detta ämne: människans tillkortakommanden under vissa förhållanden.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 1082

Guest

Hundvakten! Så underbart var det väl inte? Snabbt och slarvigt hopkommet, gick på en kvart, borde ha filat lite på det. Får man förresten kalla f.d. statsministern för luns? Men, tack ska du ha! Jag skojade bara som vanligt. När ska jag bli vuxen?

Men, jag är ju faktiskt sextisju
borde vara vuxen nu
något måste ha gått snett
när det blir på detta sätt

Jappe

Det är så underbart när du är inne i dina poetiska perioder Jappe!!
Fortsätt du bara att dikta på.

Lennart

F

F.d. 1082

Guest

Tack för de trivsamma rimmade inläggen!

Men jag kan inte låta bli att tycka synd om Anitra Steen. Varför blir just hon så utsatt? Detta i diverse medier, mer eller mindre på allvar. Hon är iofs en välkommen gäst nästan varje vecka i satirprogrammet "Public service" i God morgon världen (P1, söndag fm). Om det inte är hennes kön, vad är det då? Hennes val av make?

Om det bara handlade om lönesättning så borde det kanske ligga närmre till hands att uppmärksamma de minst 10 ggr högre lönerna som näringslivets toppar åtnjuter? Eller för att nämna ngn staten närstående; Vattenfalls VD.

En månadslön kring 200´torde väl exempelvis också de flesta väletablerade advokater dra hem utan att behöva springa gatlopp.

aake

Deras löner betalas inte av skattemedel!!!!!!!!!!

Lennart

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej Lennart,

En gammal ovana jag har att ta parti för den angripna parten och inte skälla med hundarna. Men jag visste faktiskt inte att Systembolaget gick med förlust? Även om jag förstår att det inte går lika bra som Vattenfall.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vid genomläsning av tråden så får jag en känsla av att det stora engagemanget, i vilket fall till betydande del, bottnar i frustration över att inte kunna köpa alkohol lika enkelt och billigt som på kontinenten.

Lite besynnerligt att inga andra röster hörs. Olika synpunkter på alkoholpolitiken finns förvisso och jag har inte fått intryck att klubben befolkas av fyllehundar.

Vad jag vet så finns ett direkt samband mellan alkoholens tillgänglighet och pris och med den totala konsumtionen och även en klar korrelation mellan den totala konsumtionen i befolkningen och hur många som utvecklar alkoholskador och alkoholism. Är detta verkligen något att bortse ifrån eller att bara skämta bort?

Att hävda att det står var och en fritt att supa ihjäl sig eller att köra ihjäl sig är att göra det lätt för sig. Om inte annat så drabbas många bredvidstående.

aake (som gärna köper med sig något flak god pilsner på väg hem från kontinenten)

Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Flensburg, nye bilen lastar mycket:D
Varning!!! Glöm inte att kolla :Bäst före datum på vin i 3-liters BIP (Lådvin med kran).Köpte nu i maj vin i Flensburg som först vid hemkomsten upptäcktes vara bäst före APRIL 2008!!! Kompisen på samma gata har råkad ut för samma sak.Han var i Burg.

Toppen