• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gratis telefoni via Internet (VOIP)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Idag finns enklare sätt och med bättre ljudkvalitet än med Skype att ringa gratis med mobil och platta via Internet.

Här kan man läsa om Rebtel och Viber!

Passar både Android och iOS och använder den ordinarie kontaktlistan.

Och här beskrivs videotelefoni med Facetime som redan finns inbyggd i iPhone/iPad. Funkar också med Macdatorer.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gratis telefoni via Internet (VOIP)

God morgon Anders!
Vill Du hjälpa mig med info hur jag får gratis telefoni via Internet? Kan ingen engelska. Har en Android.

Jag fick denna förfrågan via privata meddelanden och väljer att svara med inlägg eftersom den har allmänt intresse.

Börja med att leta upp Viber på Google Play eller Butiken som det hette tidigare och installera efter anvisningar. De kontakter i din kontaktlista som redan installerat Viber blir markerade och kan ringas gratis. Alltfler kontakter dyker upp med tiden och de som ännu inte installerat rings upp via det vanliga mobilnätet. Därefter är allt klart och Viber arbetar i bakgrunden utan att du behöver lyfta ett finger.

På samma sätt installerar man med iPhone/iPad som har haft Viber i AppStore sedan länge.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Drar inte Viber mycket ström när den "arbetar i bakgrunden"?

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, jag är hemma igen på en kort visit. Snart sticker jag ner till värmen igen, till Spanien och Portugal!

Jappe

Rapido9065

HBK Medlem
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2025

Även Skype finns för installation på Android telefoner (säkert också på Iphone), fördelen med Skype är att man ser om motparten är uppkopplad eller inte. Sedan kan man ju "se" varandra också om man vill.
Bra med Viber är att man kan skicka foto/kort också, det fungerar även via Skype men är mer komplicerat.
Hälsningar Rapido 9065
:music-icon:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fördelen med Facetime (videotelefoni), Viber och Rebtel är att de använder den vanliga telefonboken. Där kan man se vilka som använder respektive app. Man behöver inte starta eller aktivera appen efter för att bli nådd.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ulempen med Viber og de andre som bruker telefonboken når en er utenlands er at en ikke nødvendigvis vet om samtalen går via IP over wifi eller via telefon roaming - det kan bli DYRT. Med skype ser du at den du vil ha kontakt med ikke er online og får vente - evt. sende en sms og be vedkommende gå inn på skype.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man får naturligtvis se till att man inte aktiverat dataroaming som är avaktiverat som default.

image.jpg

Gäller både iPhone/iPad och Android.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är heller ingen tvekan att du ringer gratissamtal och inte vanligt röstsamtal.
Finns mottagaren i telefonboken framgår tydligt om han/hon har Viber.
Om man ringer med knappsatsen får man en kontrollfråga om mottagaren inte har Viber.

image.jpg

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dataroaming er en sak, phone roaming når et oppkall blir automatisk plassert via dette i stedet for via VoIP en annen. Dette siste kan en ikke blokkere, men i noen tilfeller kan en få et varsel om appen benytter denne muligheten.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det har jag faktiskt inte tänkt på, kanske pga att jag aldrig blivit uppringd via Viber eller Rebtel när jag befunnit mig utomlands.

Jag vet inte heller hur operatörers avtal med varandra funkar men borde inte kunden hållas utanför eller åtminstone få besked när telefonroaming sker?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er du utenfor ditt hjemland så er det telefonroaming som gjelder, om du er i Thailand og ringer med en svensk mobil så triller kronene fort. Innen EU / EØS er reglene så sterke at det ikke er like farlig, men med en gang en er utenfor så må en studere prisinformasjon. 10 kr minuttet er billig de fleste steder!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här svarar Viber:

"Can I use Viber internationally?
Yes, it doesn't matter whether you and your friends are on the same network or even in a completely different country, you can talk and text as much as you want for free*! Just make sure your friends have Viber and check your data plans and roaming rates.
* When you use Viber on a 3G network you might incur operator data charges or internet access fees."

För mig låter detta som om ingen avgift tas ut om man utomlands är uppkopplad via WiFi?

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Stämmer kostar inget om man annvänder wifi annvänder Viber mest vid kontakt med bekanta som är utomlands

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Helt plötsligt började min androida nalle dra mycket ström. Den måste laddas varannan dag. Jag stängde av allt onödigt jag kunde hitta i nallen men det hjälpte inte. Så plötsligt dag kom jag på att jag kände igen det här fenomenet! Viber! Jag hade installerat Viber nyligen!

Viber ligger tydligen i bakgrunden och arbetar och drar en massa ström! Skype uppför sig helt annorlunda. Den kan man slå på eller stänga av efter behov!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Helt plötsligt började min androida nalle dra mycket ström. Den måste laddas varannan dag. Jag stängde av allt onödigt jag kunde hitta i nallen men det hjälpte inte. Så plötsligt dag kom jag på att jag kände igen det här fenomenet! Viber! Jag hade installerat Viber nyligen!

Viber ligger tydligen i bakgrunden och arbetar och drar en massa ström! Skype uppför sig helt annorlunda. Den kan man slå på eller stänga av efter behov!
Jappe

Drar telefonen mindre ström sedan du stängde ned appen?

Jag har inte märkt att Viber drar något i vilande läge och jag har fortfarande full laddning på batteriet (100%) efter ett dygns standby.
Jag har Viber (och RebTel) på 2 Androider, 2 iPhones och 1 iPad.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

It remains to be seen! Det återstår att se! Jag tog bort Viber för mindre än en timme sedan. Tålamod! Jag ska försöka komma ihåg att skriva om det blir någon ändring.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det som drar mest på batteriet är dålig mottagning!
Även i standbyläge kan batteriet tömmas under en dag med 1 stapel av 5.

Toppen