• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

F

F.d. 11400

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Tack klubben. Det tog 8 dagar för fonen att komma med UPS.Installerad och registrerad. Gick som en klocka.
Hittade direkt bägge nätverken. Har dessutom döpt om dem så att det publika heter Stromshill efter min adress.
Nu finns det alltså en trådlös WiFi point i Pauliström den allra första här. I morgon skall jag räckviddstesta så får vi se vad som händer. Blir det kass får jag kanske köpa en extra utomhus antenn. Men jagtycker att det verkar lite kort med bara tre meter antennsladd.
I höst kommer jag att få tillfälle at se om det funkar i USA också då jag skall dit på en tripp och köra :mcride: från Washington till Florida i bergskedjan Apalacherna, vi kommer att följa Sky Line Parkway och Blue Ridge Parkway till vi kommer ned till North Carolina och Cherokee. Därefter blir det mer normala vägar ner till FL.

Tack igen Linusen!

PS. Här finns virusprogram och brandvägg så jag släpper gärna ut en Mb av mitt bredband.

DS.
 
F

F.d. 11400

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Foneron sitter i fönstret på verkstaden i garagebyggnaden.
Testade räckvidden med lapptoppen i går.
30 m inga som helst problem.
~50m fungerar men då är signalstyrkan något svag.
~100 m så tappar man kontakten om man vänder sig så att man skymmer sändaren med kroppen. Här på långt avstånd är det svårt att logga in igen.

På andra sidan där garaget skymmer fungerar den bra ut till 50 m sedan kommer jag in i skogen så där ingen ide att mäta.




Ha det bra!
 

Bilagor

  • rackvidd.jpg
    rackvidd.jpg
    33,6 KB · Visningar: 805
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hejsan Kejo 20,

Valkommen ifall du har vagen forbi, har kan du se vart jag bor pa een FON map med GPS co-ordinatorer. FON Maps
 
F

F.d. 839

Guest
Re: Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Det finns en utomhusantenn numera som ökar räckvidden markant om man så önskar.
Hakan,

Kan du ge mig info - dB - pris - ungefarliga rackvid pa nagon bra utomhusantenn. Har provat flera stycken men ar inte riktigt nojd
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Finns det någon som använder eller har använt FON, det skrivs inte så mycket om det. Erfarenheter och synpunkter.

Lennart
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Har en FON-hotspot hjemme og har prøvd å finne tilsvarende rundt i Europa, kan telle på fingrene de jeg har hatt nytte av.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Jag har FON hemma, som även fungerar bra på gatan utanför, för dem som vill koppla upp sig.

Utomlands har jag själv lyckats utnyttja FON vid några tillfällen, men det kommer nog att bli oftare i framtiden.

Här finns en karta som visar var man bör kunna koppla upp sig: FON Maps
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Nu det gått nästan ett år sedan senaste inlägget av Gunnar i tråden. Jag funderar på att skaffa en FON och vill veta om det är någon nu för tiden som har lyckats med att få internetkontakt i Tyskland och Spanien med hjälp av det. Jag har laddat ner platserna till gps:en så det ska vara lätt hitta dem.
Är det någon som har erfarenheter om detta?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Det har fungerat för mig vid flertal tillfällen i Tyskland, Frankrike, Spanien mfl länder.

Jag hade förberett mig genom att skriva ut kartan på de platser som jag kunde tänka mig skulle bli aktuella att övernatta på. Någon av Fon-spoten fanns intill ortens ställplats.

Kolla kartan: Fon - Find Fon Hotspots Worldwide
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

För att vara säker på att få kontakt borde man skaffa en extern WiFi-dongel som ansluts till datorns USB och som har en antenn som ger lite extra förstärkning. Dongeln kan man ställa uppe på taket på husbilen för att få extra lång räckvidd.
Då borde det bli lättare att få kontakt och koppla upp sig.
Jag har för mig att Anita & Jyrki har en sådan.
Om man uppehåller sig en längre tid i ett land kan det vara enklare att skaffa ett 3G-abonnemang där.
 
Senast ändrad:
Toppen