• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvatten

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Har en isolerad och 12 volts uppvärmd gråvatten tank. Den drar förmodligen mycket el. Finns det någon som gjort eller haft tankar på att dra rör från Alde pannan i gråvatten tanken?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det är från en skärm dump som jag fått från firman där jag köpt bilen. Intressant det du säger använda värmen intermittent. Hur kallt kan det ha varit när du lyckats tina upp ventilen och kanske en del av innehållet.
Det kan nog vid ha varit neråt -10 gr. Men det beror på så mycket mer hur det fungerar. T ex mängden vatten i tanken. Mycket vatten tar lång tid att frysa men också lång tid att tina. Så är det bra med mycket eller lite vatten i tanken?
Hur har temperaturen varierat under den senaste tiden? Har jag duschat och fyllt på varmvatten i tanken?
Jag har inte bodelsvärme på när jag kör. Då får det räcka med motorvärmen. Det innebär att det blir lite kallare bak i bilen. Dessutom kyler fartvinden tanken och vattnet.

Jag har vid ett tillfälle varit på resa med några grader under noll. En morgon när det hade varit -5 gr testade jag om jag kunde tömma. Det gick bra utan uppvärmning. Jag tömde och körde vidare. På kvällen var det -10 gr kl 18. Vid midnatt och hela natten var det -17 gr. På morgonen när jag tvättade mig märkte jag att vattnet rann undan långsamt. Snart steg vattnet från avloppet i duschgolvet. Det för vasken och duschen gemensamma vattenlåset hade alltså frusit. Där hjälpte ingen elektrisk uppvärmning. Det tinade så småningom när utetempen steg. Så problem med frysning kan man få på andra ställen än i tanken.
Vi ska komma ihåg att jag har en plåtis som jag upplever som dåligt isolerad. Jag har gjort en del förbättringar och har inga problem med låga temperaturer förutom att fruset avloppsvatten kan ställa till det. Än så länge har jag inte haft några problem med färskvattnet.

Tanken hänger under bilen och är "vinterisolerad och uppvärmd". Jag har aldrig haft värmen på kontinuerligt utan endast som förberedelse till tömning. Min uppvärmning har också termostat. Det står att värmen ska starta om omgivande temperatur (inte avsloppsvattnet) är under noll grader.

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Har du kollat så att du verkligen inte har en slinga från Alde innanför tankisoleringen?
Ifall man inte kan se den så kanske du kan känna den, med tom tank känn efter via locket ifall det blir varmt med full värme på Alde.
Tyvärr det finns ingen Alde värme runt tanken. Det är därför jag funderar på att få till det med Alde, kanske en slinga inne i tanken?

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
jag har en Dethleffs med alde och eluppvärmd grå vatten tank.
Jag var också fundersam första vintern då vi fricampar även vintertid -10-till -25 grader, 100 amp agm, men jag tycker att det fungerar bra då kranen sitter i den isolerade delen. Jag har inte värmen på hela tiden, någon gång har det halvfruset vid ventilen men efter en liten stund med värmen på så har det varit ok.
Jag tänkte också först bygga om men jag kan inte se någon anledning till det idag.

Jag ska lägga pengarna på ett Lifepo4 batteri i stället då jag inte upplever något problem med gråvattentanken.
Står man still på samma ställe under en längre tid på vintern (en vecka eller två) så har man ofta tillgång till 230 v.

Toppen